بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هیجان معکوس از شفاف‌سازی پالایشی‌ها

با توجه به تکنولوژی پالایشگاه‌های کشور، میزان تولید نفت کوره بالا بوده و ممکن است این اتفاق اثراتی منفی به همراه داشته باشد. لازم است بورس از کلیه شرکت‌های پالایشی یک شفاف سازی در حوزه " تاثیر قیمت بنزین " و " تاثیر افت نفت کوره" بخواهد.
کد خبر : ۲۰۰۴۲۶
 
درخواست شفاف سازی
 
علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری آوانوین در ارزیابی بازار روز جاری به بورس‌نیوز گفت: "بورس" امروز تحت تاثیر وقایع افزایش قیمت بنزین، دچار نوسان شده و شاهد اقبال صنعت پالایشگاهی و نوسان در این حوزه بود.

این کارشناس بازار سرمایه به نکته‌ای مهم در روند بورس اشاره داشت و گفت: نیاز بود درخواست یک شفاف‌سازی از شرکت‌ها، قبل از بازگشایی سهام پالایشگاهی از طرف سازمان بورس مطرح و سهام با شفافیت باز می‌شد.

قدرتی در خصوص تاثیر قیمت بنزین بر بازار عنوان کرد: این امر تاثیری بر عملکرد شرکت‌ها ندارد اما؛ متاسفانه آنچه که نمود داشت جو هیجان و عجله‌ای بود که بر سهامداران حاکم شد، در بلند مدت این جو عجولانه و هیجانی ناشی از اخبار بر کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص روند عملکرد سهام پالایشی اظهار داشت: پالایشی‌ها با کاهش قیمت مواجه شده و هیجان در این گروه به دلیل شفاف‌سازی، کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل کارگزاری آوا نوین افزایش قیمت بنزین را امری بی‌تاثیر بر سودآوری پالایشی‌ها دانست و گفت: دولت بر اساس قیمت روز بنزین و مشتقات نفت اقدام به خرید از پالایشی‌ها می‌کند و به قیمت روز نیز نفت خام را می‌فروشد بنابراین هیچ امر تاثیر گذاری بر سودآوری پالایشی‌ها رخ نمی‌دهد.

وی به یکی از نکات مهم و ابهام آمیز حوزه پالایشی اشاره داشت و افزود: افت سنگین قیمت نفت کوره را می‌توان به عنوان نکته‌ای منفی و مبهم در این حوزه دانست؛ چرا که مسئولیت‌های زیست محیطی بر نفت کوره دنیا زیاد بوده و همچنین محدودیت استفاده در کشتی‌های حوزه اروپا و آمریکا عاملی در جهت افت قیمت آن است. 

قدرتی در پایان تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی پالایشگاه‌های کشور، میزان تولید نفت کوره بالا بوده و ممکن است این اتفاق اثراتی منفی به همراه داشته باشد. لازم است بورس از کلیه شرکت‌های پالایشی یک شفاف سازی در حوزه " تاثیر قیمت بنزین " و " تاثیر افت نفت کوره" بخواهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

قانون "بخشش مالیات" چاشنی بورس می‌شود!

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار در موضع پاسخ دهی به محرکات پیش رو

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز:

سهم‌های ارزنده با اقبال مواجه نیستند

کارشناس بورس انرژی در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مازاد بنزین به "صادرات" می‌رسد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
بورس ما کاری به این کارها نداره فقط دنبال این که چی قرار و بایدبالا بره همش الکی تحلیل میکنن وقتی قرار سهامی رو بالا ببرن هزار و یک خبر خوب هم از سهام های دیگه بیرون بیاد فایده نداره و تحلیل گران هم در جهت همون سهام مورد نظر خودشون تبلیغ میکنن فعلا که دنبال اشغال سهام های ورشکسته خودرویی ها هستن و سهام های دیگر از نظر کارشناسان اشغاله مثل پا لایشی ها و پتر و شیمی ها جلب تر پ ای خودرویی ها منفی و پ ای پلا یشی ها و پتر وشیمی ها سه و چهار بعد داستان درست میکن ایجاش کج اونجاش کجه بعد میگین سهام داران درست سهم بخرن فقط خدتون بستگی داره چی خرید کردین