بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
تحلیلگر بازار ارز تاکیدکرد:

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ ارز

باید اجازه داده شود که بهای بنزین مطابق با نرخ فوب خلیج فارس، نوسان داشته و واقعی شود.
کد خبر : ۲۰۰۴۶۹

به گزارش  رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان روز شنبه با اشاره به برخی ادعاها برای بالابردن قیمت دلار به بهانه افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت دلار می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست.

«اصغر سمیعی» اظهار داشت: قیمت دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد تورم و سایر عوامل تمایل به افزایش داشته و این بار، بنزین را بهانه کرده است.
رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان گفت: نرخ دلار تحت تاثیر میزان تورم در کشورمان و همچنین نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار قرار دارد که دلار با تعدیل به موقع و با شیب ملایم نرخ می‌تواند این شکاف را پرکند.
سمیعی خاطر نشان کرد: با توجه به شکاف نرخ تورم بین ایران و کشورهای اصلی حوزه دلار، کاهش شدید قیمت دلار را نباید انتظار داشت.
وی گفت: هیچ گاه نباید قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را ثابت نگاه داشت، زیرا امکان دارد فنر قیمت دلار جمع شده و به یکباره بالا برود، همان‌طور که در سال‌های گذشته رخ داده است.
رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان اضافه کرد: بنابراین باید اجازه داد که نرخ دلار همپا با نرخ تورم، نوسان داشته باشد.
سمیعی اظهار داشت: نرخ دلار در سال ۹۷ نوسان زیادی داشت اما از ابتدای سال ۹۸ شاهد تلاطم در این بازار نبوده‌ایم و نوسان‌های اندکی وجود داشته است که البته بهتر بود اجازه داده شود بر اساس نرخ تورم، بهای دلار نیز رشد داشته باشد.
رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان خاطر نشان کرد: برای مهار نرخ دلار باید تورم در کشور تک رقمی شده و پول ملی تقویت شود.
سمیعی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: ثابت نگاه داشتن بهای بنزین در سال‌های طولانی، درست نبوده و باعث شده است که قیمت بنزین یکباره بالا برود.
وی افزود: باید اجازه داده شود که بهای بنزین مطابق با نرخ فوب خلیج فارس، نوسان داشته و واقعی شود.


بهترین و بدترین راهکارهای جبران کسری بودجه
رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان با بیان اینکه اعطای یارانه به بخش‌های مختلف اقتصادی، امری نادرست و نسنجیده است، اظهار داشت: قیمت‌ها در بخش‌های مختلف باید واقعی شده و از واگذاری یارانه به آنها خودداری شود تا بهره‌وری و کارایی بالا برود، به عنوان مثال چه نیازی به دادن یارانه مطبوعات به روزنامه‌ها و مجلاتی است که نمی‌توانند مخاطب جذب کنند. چرا باید یارانه روزنامه‌ها از جیب افرادی پرداخت شود که روزنامه نمی‌خوانند.
سمیعی یادآور شد: یارانه فقط باید برای سه بخش آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت اعطا شود، اما در سایر بخش‌ها باید قیمت‌ها را واقعی کرد.
وی با اشاره به کسری بودجه برای تامین هزینه‌ها، گفت: آسان‌ترین اما بدترین راه برای تامین کسری بودجه، چاپ پول و خلق پول بدون پشتوانه است که آثار تورمی بسیار بدی را خواهد داشت./ ایرنا

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر