بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
شتاب تند "میهن" در جاده زیان؛

نمودارهایی که میل به نزول دارند

"بیمه میهن" در چند دوره مالی اخیر روندی زیانده داشت و شدت آن به قدری بود که به سرعت تمام سود انباشته سال های پیش از آن را به رنگ سرخ زیان درآورد.
کد خبر : ۲۰۰۴۹۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، زیان انباشته "بیمه میهن" در حال نزدیک شدن به نیمی از سرمایه است و تا شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت فاصله بسیار اندکی دارد.

طبق صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۸، این شرکت با سرمایه اسمی ۱۵۰۰ میلیارد ریالی، بالغ بر ۷۰۸ میلیارد ریال زیان انباشته دارد که معادل ۴۷ درصد سرمایه است.

"بیمه میهن" در چند دوره مالی اخیر روندی زیانده داشت و شدت آن به قدری بود که به سرعت تمام سود انباشته سال‌های پیش از آن را به رنگ سرخ زیان درآورد.

نمودارهایی که میل به نزول دارند

وضعیت عملیات شرکت نیز چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید روند حق بیمه صادره از سال ۹۳ با شیب تندی به ورطه نزول افتاد و در مقابل، خسارت پرداختی رو به بالا حرکت کرد.

تا سال ۹۴ تراز درآمدی شرکت مطلوب بوده و بیش از آن که خسارت پرداخت کند، حق بیمه صادر کرده است اما؛ در سال ۹۵ ورق برگشت و در حالی که ۱۵۲۶ میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده بود، ۲۶۳۶ میلیارد ریال خسارت پرداختی به ثبت رساند. این وضعیت در سال ۹۶ با شدت کمتر تکرار شد اما؛ در سال ۹۷ توانست اندکی بر اوضاع مسلط شود و در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری با فاصله بسیار اندک، شرایط مثبت بر فعالیت بیمه «میهن» حکمفرما است.

نمودارهایی که میل به نزول دارند

در رتبه بندی شرکت‌های بیمه بر اساس حق بیمه صادره طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، "بیمه میهن" رتبه نوزدهم را در بین بیست و پنج شرکت بیمه حاضر در بازار سرمایه را دارد که جایگاه مناسبی تلقی نمی‌شود.

نمودارهایی که میل به نزول دارند

در مجموع، وضعیت شرکت «بیمه میهن» مثبت ارزیابی نمی‌شود و باید راهکار‌های جدی برای افزایش حق بیمه صادره خود به کار گیرد و پرتفوی بیمه خود را تغییر دهد؛ در غیر این صورت، باید تا قبل از آن که مشمول ماده ۱۴۱ شود، به فکر افزایش سرمایه باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر