بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پشت چشم نازک‌کردن دارویی‌ها

هنوز هیچ اقدامی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰دولتی دارو صورت نگرفته و حداقل تا پایان سال جاری، خبری از حذف ارز دولتی دارو نخواهد بود
کد خبر : ۲۰۰۷۱۰

پشت چشم نازک‌کردن دارویی‌ها

به گزارش بورس نیوز، گویا ارز دولتی تخصیص‌یافته به شرکت‌های دارویی بیشتر از جنس روبل و یوآن است و این موضوع، گاه برای دارویی‌ها دردسرساز میشود. همچنین بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، به نظر می‌رسد دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی را به‌تدریج حذف خواهد کرد. ضمن اینکه برخی مسئولان هم در صحبت‌های خود از حذف ارز دولتی دارو سخن گفته‌اند.

محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: شکی نیست که اگر ارزی در اختیار دولت باشد، تأمین ارز دارو در اولویت پرداخت‌ها قرار دارد اما؛ ارز‌های موجود در کشور، ارز دریافتی بابت فروش نفت بوده و ممکن است ارز‌هایی مانند "یوآن"، بیشتر موجود باشد و به‌هرحال چاره‌ای جز فعالیت با داشته‌های موجود در شرایط فعلی نیست.

دولت به سبب کسری بودجه از عهده پرداخت مابه‌التفاوت به بیمه‌ها برنیاید و مردم دچار مشکل شوند.

وی افزود: شرکت‌های دارویی مشکلی بابت تخصیص ارز دولتی ندارند و البته نگرانی از بابت کمبود دارو یا مواد اولیه دارو نداریم.

نجفی عرب در رابطه با احتمال حذف ارز دولتی گفت: هنوز هیچ اقدامی در مورد حذف ارز دولتی دارو صورت نگرفته و حداقل تا پایان سال جاری، خبری از حذف ارز دولتی دارو نخواهد بود؛ حوزه کارشناسی صنعت دارو (اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان) چندان رغبتی به تخصیص ارز دولتی به این صنعت ندارند و وزارت بهداشت نیز چندان موافق تخصیص ارز دولتی به دارو نیست.

مابه‌التفاوت ارز دولتی و ارز نیمایی را به بیمه‌ها تزریق کنند.

این فعال دارویی افزود: بهتر است به‌جای پرداخت ارز دولتی، اجازه دهند صنعت دارو با ارز نیمایی فعالیت کند و قیمت دارو متناسب با ارز نیمایی، تعدیل شود. در مقابل، دولت مابه‌التفاوت ارز دولتی و ارز نیمایی را به بیمه‌ها تزریق کند تا بار افزایش قیمت دارو، بر دوش مصرف‌کنندگان افکنده نشود.

وی افزود: منطقاً بعد از حذف ارز دولتی دارو، کمی زمان لازم است تا نرخ دارو‌ها اصلاح گردد؛ اما در صورت حذف ارز دولتی، بازار دارو تا زمان اصلاح نرخ دارو‌ها متناسب با نرخ ارز نیمایی دچار مشکلی نخواهد شد؛ چراکه شرکت‌های دارویی عمدتاً برای مصرف چند ماه شان، مواد اولیه با ارز دولتی دپو کرده‌اند.

وی در رابطه با دلایل مقاومت بر سر حذف ارز دولتی دارو اظهار کرد: وضعیت پوشش‌های بیمه‌ای در کشور ما مناسب است و دولت هم در تلاش است تا درصد اندکی از جمعیت کشور را که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد؛ برخی نگران هستند که مبادا بعد از حذف ارز دولتی دارو، دولت به سبب کسری بودجه از عهده پرداخت مابه‌التفاوت به بیمه‌ها برنیاید و مردم دچار مشکل شوند.

وی در خاتمه تصریح کرد: صنعت دارو در حال حاضر اوضاع مناسبی دارد و فروش شرکت‌های دارویی رشد مطلوبی داشته است. ضمن اینکه بازدهی صنعت دارو هم در بازار سرمایه چشمگیر بوده و جایی برای نگرانی سهامداران دارویی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

نقطه احتیاط‌آمیز "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

در سایه انتظارات تورمی

کارشناسان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کردند:

حذف ارز دولتی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آریو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
به درستی حذف ارز ترجیحی برای کالاهای وارداتی، و حذف نظام چند نرخی ارزی به نفع اقتصاد و جلوگیری از هدر رفت منابع اقتصادی کشور است