بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق خبرداد:

رشد ۴۸درصدی ارایه به موقع اطلاعات در بورس

در راستای شفاف‌سازی، شاخص" ارائه به‌موقع اطلاعات"رشد داشته و از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید.
کد خبر : ۲۰۰۷۱۲

رشد ۴۸درصدی ارایه به موقع اطلاعات در بورس

به گزارش بورس نیوز، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، کیش اینوکس را فرصت مناسبی جهت معرفی دستاورد‌های سه صنعت بورس، بانک و بیمه عنوان کرد و گفت: نهاد ناظر بازار سرمایه کشور در افزایش مستمر شفافیت بنگاه‌های تولیدی و طراحی ابزار‌های نوین تأمین مالی نقشی مهم را ایفا می‌کند. سازمان بورس همواره در بحث شفافیت پیشگام بوده و مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی آن با چند شاخص کلیدی قابل‌بررسی است.

وی افزود: در راستای شفاف‌سازی، شاخص" ارائه به‌موقع اطلاعات"رشد داشته و از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز شرایط مناسبی نداشت و از ۳۴ درصد به دو درصد رسید. تأخیر ارائه اطلاعات از سوی ناشران بورسی نیز از ۱۳ روز به هشت‌دهم روز رسیده است.

امیری سه شاخص مذکور را از عوامل گسترش شفافیت شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی شفافیت گسترش یابد، رشد معاملات سهام نیز امری بدیهی خواهد بود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد، اظهار داشت:این سؤال که "بازار مالی" بانک محور است یا بازار محور، برای مدت‌زمان طولانی مطرح بود، در همین خصوص لازم به ذکر است این دو نگاه در ادبیات اقتصادی دنیا تغییر کرده و اکنون بستر قانون پایه شکل‌گرفته بنابراین ساختار مالی کشور باید به‌گونه‌ای طراحی شود که "قانون" پایه آن باشد.

وی افزود: در همین راستا، بخش‌های مهم اقتصاد، چون بانک و بازار سرمایه در کنار هم رشد کرده و محصول این پیوند فضای بهینه اقتصادی خواهد بود.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به رشد اخیر بازار سرمایه، عنوان کرد:باوجود شرایط جدید بازار سرمایه به‌ویژه در دو سال گذشته ورود ابزار‌های جدید را اجتناب‌ناپذیر بود. در همین راستا ابزار‌های مختلفی در بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی پیش‌بینی و عملیاتی شد.

وی ضمن بیان اینکه امکانات متعددی نیز برای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه فراهم‌شده است، افزود: ابزار‌هایی مانند اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و انرژی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط یا سهام در بورس تهران و فرابورس ازجمله امکانات بازار سرمایه در حوزه تأمین مالی بخش مولد اقتصاد است.

حسن امیری ادامه داد: ما ابزار‌های متنوعی با محور انتشار اوراق طراحی کردیم که به دو دسته انتفاعی و غیرانتفاعی قابل‌تقسیم هستند. اوراق قرض‌الحسنه و اوراق وقف در دسته ابزار‌های غیرانتفاعی نهایی و به تصویب شورای عالی بورس رسیده است. ابزار‌های انتفاعی نیز از تنوع قابل‌توجهی برخوردار هستند. اوراق مرابحه، اوراق اجاره، اوراق رهنی، اوراق خرید دین و سایر ابزار‌های با درآمد ثابت انتفاعی در دسترس خانواده بازار سرمایه است و هم دولت، هم بخش خصوصی و هم شهرداری‌ها از این ابزار‌ها استفاده کرده‌اند.

وی افزود: اوراق مشارکت، اوراق منفعت، اوراق جعاله و اوراق وکالت نیز از ابزار‌های انتفاعی با درآمد متغیر محسوب می‌شوند و دستورالعمل‌های آن نهایی شده و قابل‌استفاده هستند.

امیری افزود: یکی دیگر از ابزار‌های مهمی که طی چند سال گذشته در بازار سرمایه عملیاتی شد و مورداستفاده دولت بود اسناد خزانه اسلامی است.

معاون سازمان بورس بابیان اینکه سال گذشته ١٢۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت، افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ٨١ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه محقق شد. بازار بدهی نیز رشد مناسبی داشته و ١١۶ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در حال دادوستد است. عملیات بازار باز نیز می‌تواند به توسعه این بخش کمک کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

دلیل کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه چه بود؟

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بی‌اطلاعی سهامداران و سیبل ناظر بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

نقطه احتیاط‌آمیز "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
سلام ماکه خلاف این میبینیم رشد حداکثر اختفای اطلاعات هویدا هست تازه نمادهای بورسهم تازکیها با مفقود می شوند با به جزیره برمودا فرستاده میشوند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
توروخدا بهشون بگین بگیرن شکل شمایل صورت های مالی رو درست کنن مثل رنگین کمان شده تو کدال سردرد میگیری وقتی نگاه میکنی. ترازنامه رو مثل صورت سودزیان ستونی میدن، میخواهیم بریم محاسبه کنیم دیوانه میشیم تا میخواهیم پیدا کنیم تو رو خدا یه فکری بگیرین