بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پتانسیل‌های «فولاد» برای لمس قیمت بالاتر

مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت های فولاد مبارکه اصفهان گفت: ارزش هر سهم به بیش از ۶۶۰ تومان می رسد.
کد خبر : ۲۰۰۷۹۴

پتانسیل های «فولاد» برای لمس قیمت بالاتر

به گزارش بورس نیوز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ۶ ماهه اول امسال با یک پرش ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود ۶۲۶ ریالی محقق کرد.

این رشد سودآوری ناشی از افزایش ۱۰۴درصدی درآمد‌های عملیاتی در۶ماهه امسال بوده است. همچنین در ۶ ماهه اول ۹۸ سود ناخالص شرکت با ۱۲۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۴۶ هزار و ۶۹ میلیارد ریال به ۱۰۳ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال افزایش یافت.

علاوه بر این، فولاد مبارکه اصفهان افزایش سرمایه از محل سود انباشته را هم در دست انجام دارد. اما روند سهم، چندان جذاب نبوده و رشد قیمت سهم این غول فولادی در مقایسه با بسیاری سهم‌های زیان ده بازار، ناچیز بوده است.


مرتضی شبانی مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: سود شرکت روند صعودی مطلوبی داشته و در نیمه نخست سال، سود ۶۲۶ ریالی محقق کرد و به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال هم این میزان سود عملیاتی تکرار شده و ضمناً سود سرمایه‌گذاری‌ها هم در نیمه دوم سال به این سود اضافه خواهد شد. با این حساب، P/E سهم «فولاد مبارکه اصفهان» در حال حاضر کمتر از ۴ است.

وی افزود: همچنین شرکت افزایش سرمایه ۶۲ درصدی از محل سود انباشته را هم در دست اجرا دارد که به جذابیت سهم کمک خواهد کرد. درخواست این افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال‌شده و به‌محض اخذ مجوز سازمان، سایر مراحل پیگیری خواهد شد.

شبانی در رابطه با پتانسیل‌های این شرکت اظهار کرد: طبق تحلیل‌های کارشناسان، ارزش دارایی‌های شرکت به‌مراتب بیش از ارزش بازار فعلی سهم است. ارزش جایگزینی شرکتی با ظرفیت‌های شرکت فولاد مبارکه (بدون احتساب سرمایه‌گذاری‌های جدید مانند فولاد سنگان و فولاد هرمزگان و ورق چهارمحال و...) حدود ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که با فرض دلار ۱۱ هزارتومانی، ارزش دارایی‌های شرکت بالغ‌بر ۶۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی اضافه کرد: ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها هم در حال حاضر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و با یک محاسبه ساده و تقسیم رقم ۸۶هزار میلیارد تومان بر تعداد سهام شرکت، ارزش هر سهم به بیش از ۶۶۰ تومان می‌رسد.

وی اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه در سنوات اخیر با دو چالش کمبود آب و افزایش نرخ الکترود گرافیتی مواجه است که خوشبختانه در حال حاضر هر دو مشکل درحال برطرف شدن هست.

وی در رابطه با دلایل عدم رشد قیمت سهم در سال جاری گفت: با توجه به بزرگ بودن حجم سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان و میزان شناوری سهم، امکان بازی قیمتی در سهم وجود ندارد (اتفاقی که گاه در مورد سهم‌های کوچک بازار، شاهد هستیم) و معمولاً هر رشد قیمتی با فشار عرضه‌ها سرکوب می‌شود. البته نقد شوندگی سهام مزیت مهمی برای سهامداران تلقی شده و ریسک افت قیمت شدید و ناگهانی را هم کاهش می‌دهد.

وی افزود: عدم اقبال سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار، نیازمند ریشه‌یابی است و کارشناسان بازار سرمایه باید به این سؤال پاسخ دهند. اما حمایت اندکی از جانب حقوقی‌ها، باعث می‌شود سهم‌ها به قیمت واقعی برسند و نه شاهد رشد حباب گونه برخی سهم‌ها باشیم و نه چوب حراج بر سهم‌های ارزشمند بازار بزنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دو ابهام پیش روی بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

نقطه احتیاط‌آمیز "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلی خان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
به گرگ گفتند چوپان گله باش . از خوشحالی گریه میکرد میگقت شوخی نکنید . فولاد 140 می سازد و 60 از اندوخته افزایش سرمایه می دهد . با پی ای 2 می فروشند . گرگهایی را دیدم که گریه میکردند و می خریدند و به گوسفندان دعا می کردند وخدا گوسفند را افرید تا گرگها گزسنه نمانند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
بله در خوبی این سهم شکی نیست، ولی حقوقی نامرد نمیزاره سهم رشد کنه چرا ناظر بازار اجازه میده راحت سهم ها رو خراب کنن؟ کی میگه رو سهم بزرگ امکان بازی و دستکاری قیمت نیست؟ وقتی اجازه رشد نمیدن یعنی دستکاری قیمت ما هم مجبوریم بریم فرغون سازی مش قربون بخریم که حداقل مش قربون عرضه نمیکنه ما رو بدبخت کنه
H
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
به موقع رشد میکنه.... 430 حمایت خوبی داره
اردیبهشت 98 قیمت 450 تومن
و حالا .. 440 حجم امروز 26M
پس محکوک به رشد است
Hosein jafari
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
با توجه به صورت های مالی وسود سرمایه گذاری هاانتظار سود 150 تومنی دارم اکثر سهم های بنیادی بعد از افزایش سرمایه گپ خودرا پر میکنند
افزایش 30 درصدی فروش ورق
پی به ای زیر 4
افزایش سرمایه از اندوخته
فولاد محکوم به رشد است
یک سهم با قیمت سوپر مفت داریم
به دید شرکت در مجمع سهامداری توصیه میشه
قربان علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
هستند گرگهایی که دندونشون خونی شده ودر حسرت شکار بره ها بودن
سید محمد مهدی تابعی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
به نام خدا

پی بر ای تحلیلی فولاد در قیمت ۴۴۰ تومانی با دارا بودن ۱۵۰ تومان سود امسال و تحقق حداقل ۱۱۰ تومان سود سال آتی بسیار اندک و باعث تعجب فعالین بنیادی بازار است. این در حالی است که قیمت منصفانه این بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است
اما متاسفانه به خاطر فروش های غیر تحلیلی فعالین بزرگ حقوقی و حقیقی قیمت سهم ناچیز مانده است.