بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
موتورهای این شرکت گرم می شود؛

"خودرو" مجلس گرم‌کن بورس

ارزیابی معاملات این سهم در سال های اخیر حاکی از آن است به نوعی با رشد و افول خود سمت و سوی شاخص را تعیین می کند و آیا زمستانی گرم در انتظار "خودرو" است؟!
کد خبر : ۲۰۰۸۵۹

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، نماد "خودرو" در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بازدهی جالب توجه ۱۷۲ درصدی را عاید سهامداران خود کرد.

در حالی این نماد با قیت ۲۸۸ تومان به کار خود در سال ۹۷ پایان داده بود، تا به امروز به قیمت ۷۸۵ تومان رسیده است.

با سوار شدن تیم مدیریتی جدید بر "خودرو" وضعیت معاملات سهم بهبود یافت و انتظار می‌رود با اقدامات در دست اجرا از جمله تزریق نقدینگی قابل توجه به خطوط تولید و همچنین تکمیل خودرو‌هایی که به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ‌ها خاک می‌خوردند، روند حرکت سهام بهتر از گذشته شود.

ارزیابی معاملات این سهم در سال‌های اخیر حاکی از آن است به دلیل جایگاه مهم غول خودروسازی کشور در نگاه سهامداران و سرمایه‌گذاران، به نوعی با رشد و افول خود سمت و سوی شاخص را تعیین می‌کند.

همان‌طور که در نمودار ذیل مشاهده می‌کنید، تقریبا هر زمان که روند بازدهی قیمت سهام "خودرو" افت کرده، شاخص کل نیز همگام با آن به ورطه نزول افتاده و در زمان رشد نیز گام در مسیر صعود گذاشته است.

به عنوان مثال، در سال ۹۲ که "خودرو" بازدهی ۱۸۱ درصدی را به ثبت رساند، شاخص کل نیز با سطح ۱۰۸ درصد بازدهی صعود کرد اما؛ در سال پس از آن که "خودرو" افت و خیز فراوانی داشت و در نهایت تنها ۲۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد، شاخص نیز با افت فاحش مواجه شد.

از آن جا که این نماد پربازدید در دو سال گذشته بازدهی چندان قابل توجهی به ثبت نرساند، انتظارات بر این است در سال جاری جبران گذشته شود و شاهد ثبت بازدهی قابل توجه از "خودرو" باشیم؛ هر چند که تا امروز نیز کام سهامداران و همراهان خود را به خوبی شیرین کرده و تقریبا ۱۰۰ درصد بیش از شاخص کل بازار سهام، بازدهی داشته است. علاوه بر این، بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند محرک قوی برای این سهم در مسیر صعود باشد.

آیا زمستانی گرم در انتظار "خودرو" است؟!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تحریم یا بدون تحریم، تخته‌گاز بی‌استراتژی‌های خودرویی

کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سیاست‌گذاری غلط بر پیکر خودروسازی سنگین

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دو ابهام پیش روی بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

در سایه انتظارات تورمی

ارسال نظر