بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مدیرعامل شرکت منظومه نگاران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

basiscore جایگزین PHP

زبان basis core ، ابزار توسعه برای کسب و کارهای اینترنتی است و همان کاری که تا کنون با کمک زبان PHP انجام می شده، بعد از این با زبان BasisCore انجام خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۱۳۲۵

به گزارش بورس نیوز، تحریم ها اگرچه چالشی بر سر راه توسعه بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه وابسته به نرم افزارهای جهانی بوده؛ اما تلاش هایی هم در راستای کاهش وابستگی خارجی صورت گرفته که بعضی از آنها نتایج مثبتی در پی داشته است.
از جمله شرکت های فعال در این عرصه، "شرکت منظومه نگاران" بوده که موفق به ارایه یک زبان برنامه نویسی کاملا بومی شده است.


"حمیدرضا اعتدال مهر" مدیرعامل شرکت منظومه نگاران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در روند اجرای پروژه های تحت وب وجود داشت، شرکت حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفت زبان جدیدی را توسعه دهد. این اقدام، ادعای بزرگی بود و در سایر کشورها معمولا چنین پروژه هایی توسط دانشگاه ها یا شرکت های بسیار بزرگ اجرا می شد.


وی افزود: تکنولوژی توسعه وب سایت ها در کشور ما، ضعیف است. با توجه به تعداد زیاد مشتریان شرکت ، بنا شد ابزاری بسیار ساده برای توسعه وبسایت تولید شود و این پروژه از اینجا آغاز شد و خوشبختانه به نتیجه دلخواه هم رسیدیم. این پروژه در حال حاضر به بهره برداری رسیده و حدود هزار وبسایت و اپلیکیشن تحت وب، به نرم افزار شرکت متصل شده اند. از آنجا که این پروژه می تواند برای سایر مجموعه ها هم کارایی داشته باشد، تصمیم به اعلام عمومی این پروژه گرفتیم.


اعتدال مهر ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ شرکت منظومه نگاران موفق به ثبت این پروژه به عنوان زبان و وب سرور BasisCore از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور شد و در پارک فناوری پردیس، پایگاه داده ای برای این پروژه ایجاد شد. اما عدم انطباق کافی تشکیلات پارک فناوری پردیس با این پروژه، منجر به شکست این برنامه شد. در نهایت در حال حاضر مشغول برنامه آموزش سیمتکس این پروژه هستیم تا اشخاصی که تمایل دارند، از امکانات این پروژه استفاده کنند.


مدیرعامل شرکت منظومه نگاران در خصوص روش تامین مالی اجرای این پروژه گفت: این مجموعه جهت اجرای این پروژه، تاکنون از بودجه شخصی استفاده کرده و از طرف نهادهای ذیربط هیچ حمایتی از این پروژه بعمل نیامده است. این پروژه، در واقع ابزاری برای تسهیل تولید فرآیندهای تحت وب است.


وی ضمن تاکید بر کاهش مشکلات اکوسیستم فرآیندهای تحت وب با کمک این پروژه، گفت: در شرایط فعلی، نرم افزارها شامل دو گروه هستند. گروه اول، نرم افزارهایی که تحت لیسانس یک شرکت معتبر قرار دارند و از پشتیبانی فنی شرکت خارجی برخوردارند. نرم افزارهای تحت ویندوز عمدتا جزو گروه اول هستند. گروه دوم، نرم افزارهای کد باز یا Open Source هستند که معمولا رایگان بوده و پشتیبانی فنی هم ندارند. نکته اینجا است که نرم افزارهای گروه اول در کشور ما به سبب شرایط تحریم، عمدتا نسخه اصلی نبوده و Crack شده اند. بنابراین شرکت های ایرانی بعد از صرف هزینه و خرید و نصب این نرم افزارها، در صورت بروز مشکل، از پشتیبانی فنی شرکت اصلی برخوردار نخواهند بود.
گروه دوم هم اگرچه رایگان هستند، ولی مدیران سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب جهت استفاده از این نرم افزارهای کد باز رایگان، باید توسط یک شرکت برنامه نویس، نرم افزارهای Open Source را پیاده سازی و نگهداری کنند که این اقدام هم مستلزم صرف هزینه است.
از این رو شرکت منظومه نگاران تصمیم به اجرای پروژه ای جهت رفع این نقیصه ها گرفت.


وی اضافه کرد: این در حالی است که زبان برنامه نویسی BasisCore هم از پشتیبانی فنی برخوردار است و هم توسط یک شرکت حقوقی که در ایران ثبت شده، گارانتی شده است. امکانات این نرم افزار کاملا ایرانی است و نیاز بسیاری از شرکت ها را برطرف خواهد کرد. زبان basis core ، ابزار توسعه برای کسب و کارهای اینترنتی است و همان کاری که تا کنون با کمک زبان PHP انجام می شده، بعد از این با زبان BasisCore انجام خواهد شد.

مزایای basiscore
مدیرعامل شرکت منظومه نگاران در رابطه با مزایای زبان basiscore گفت: به هر حال گزینه های متعددی برای توسعه نرم افزارهای تحت وب وجود دارد. اما مزیت استفاده از این زبان برنامه نویسی ، نگهداری، توسعه و بروزرسانی نرم افزار، طبق قرارداد با شرکت منظومه نگاران خواهد بود و به لحاظ حقوقی، استفاده کنندگان از این نرم افزار دغدغه ای بابت ایفای مسوولیت منظومه نگاران نخواهند داشت. علاوه بر این، طراحی این نرم افزار به شکلی است که کاملا فعالیت تجاری را از خطوط کاری جدا کرده است.


وی افزود: به طوری که اشخاصی که در حوزه UI فعالیت دارند، فعالیت تجاری شان کاملا از اشخاصی که در حوزه داده ها کار می کنند، جدا بوده و این تفکیک به خاطر معماری زبان برنامه نویسی، امکانپذیر شده است. اشخاصی که به ساده ترین و ابتدایی ترین دانش توسعه نرم افزارهای تحت شبکه HTML و CMS آشنایی داشته باشند، ظرف مدت حداکثر یک ماه کار با این نرم افزار را آموزش دیده و وارد بازار کار خواهند شد. این در حالی است که در مورد سایر نرم افزارها، این کار تقریبا ۱ سال به طول می انجامد.


وی اضافه کرد: شرکت منظومه نگاران به شکلی مداوم در حال توسعه این اکوسیستم است تا افراد دیگر ترغیب به استفاده از این نرم افزار شوند. مانند تمامی زبان های برنامه نویسی کارآمد و ناکارآمد در دنیا، امیدواریم این فرصت به دانشجویان کشور داده شود که با اطلاعات زبان برنامه نویسی طراحی شده توسط شرکت منظومه نگاران، بعنوان یک طرح ایرانی آشنا شوند. قطعا انتخاب نهایی توسط بازار صورت خواهد گرفت؛ ولی این طرح به دلیل سادگی، قابلیت ارایه در مدارس و دانشگاه ها را دارد.


اعتدال مهر در رابطه با مشکلات و موانعی که بر سر راه اجرای پروژه شرکت منظومه نگاران و پروژه های مشابه وجود دارد اظهار کرد: قانونگذار هیچ اشتیاقی به حمایت از طرح ها و پروژه های این حوزه نشان نمی دهد. پروژه های بزرگی مشابه پروژه زبان برنامه نویسی شرکت منظومه نگاران، معمولا توسط دانشگاه ها اجرایی می شود که در کشور ما چنین روالی مرسوم نیست و فعالان این حوزه می بایست از سرمایه شخصی خود در چنین پروژه هایی سرمایه گذاری کنند.


وی افزود: سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی برای سرمایه گذاران خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و معمولا شرکت هایی که اقدام به سرمایه گذاری در پروژه های خلاقانه می کنند، ریسک زیادی متحمل می شوند؛ ولی موفقیت احتمالی این پروژه ها و طرح های خلاقانه در حوزه استارت آپ ها هم می تواند بازدهی زیادی نصیب سرمایه گذاران کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
France
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
روزی روزگاری زبانی به اسم Python ساخته شد و چندین ساله نتونسته رکورد PHP رو بزنه (کاری به آینده ندارم) اما چندسال بعدش یک زبان زپرتی به اسم basiscore ساخته شد که توانست یک شبه جایگزین PHP بشه !!!

جایگزین PHP رو خوب اومد :)))
اعتماد به سقف این ها منو کشته !!!
مهدی
France
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
روزی روزگاری زبانی به اسم Python ساخته شد و چندین ساله نتونسته رکورد PHP رو بزنه (کاری به آینده ندارم) اما چندسال بعدش یک زبان زپرتی به اسم basiscore ساخته شد که توانست یک شبه جایگزین PHP بشه !!!

جایگزین PHP رو خوب اومد :)))
اعتماد به سقف این ها منو کشته !!!
Solo
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
مهدی عزیزم python زبان برنامه نویسی فقط برای web نیست که اون رو با php مقایسه میکنی
python رو با c++ و زبان های مرجع تر مقایسه میکنند

ولی در کل متاسفانه به قدری در کشور شاهد اتفاقات مختلف که برای سود جویی از مردم و بوجه کشور بودم که دیگه اگرم یه شرکت یا تیم واقعا هم کاری انجام بده که ارزشمند باشه به چشم نمیاد من با همین اندک علمی که دارم Webserver و زبان basis core رو تست کردم و ظاهرا 700 website رو وب سرورشون همین الان up هست این نشون میده که حداقل کار میکنه و مثل خیلی چیزایی که شنیدیم تو کشور عزیزمون ساختگی یا حرف نیست
شهرام دوستدار
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
من با شما کاملا موافقم ، فقط بخاطر اینکه تلاش یک شرکت ایرانی هست نباید خوب و بدش رو قضاوت کرد ف باید تست کرد و نظر علمی داد