بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
آیا گرانی از کابل‌های برق این شرکت عبور می‌کند؛

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

مدتی است نماد‌های برقی فشار تقاضا را در نیروگاه‌های خود می‌بینند که شاید علت آن امید سهامداران به یک اتفاق پس از چهار سال باشد.
کد خبر : ۲۰۱۵۳۳

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، طی روز‌های گذشته وضعیت معاملات در دو نماد "بجهرم" و "وهور" در ترازوی نظرسنجی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نیمی از سهامداران در نماد «بجهرم» موقعیت خرید را انتخاب کردند و نیم دیگر در سمت عرضه ایستادند.

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

نگاهی به معاملات این سهم در روز یک‌شنبه که نظرسنجی برگزار شد نشان می‌دهد که ۱۵۶۸ خریدار در مقابل ۴۹۷۰ فروشنده صف آرایی کردند که دو حقوقی در سمت عرضه و چهار حقوقی در سمت تقاضا ایستادند. در نهایت، در آن روز قیمت هر سهم «بجهرم» ۱.۷ درصد افت کرد اما؛ در روز‌های بعد از آن، وارد فاز صعود شد و در معاملات روز گذشته و امروز شاهد صف خرید و همچنین حجم معاملات بالا هستیم.

در مجموع، «بجهرم» از زمان ورود بازار سرمایه در سومین روز مهر ماه ۹۸ تا به امروز رشد قیمت ۳۴ درصدی داشته است.

حقوقی‌ها نیز در این امر خودی نشان دادند و ۱۴۱ میلیون سهم از این شرکت را به حقیقی‌ها واگذار کردند.

دیگر هم‌گروهی «بجهرم» نیز وضعیت مشابهی دیده می‌شود و در معاملات ششمین روز آذر ماه، همانند دو روز گذشته، شاهد صف خرید در «وهور» هستیم.

«وهور» در حالی در معاملات روز گذشته با صف خرید قابل توجه روبرو شد که در مدت سپری شده از سال جاری بازدهی جالب توجه ۲۹۴ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده که ظاهرا این رالی همچنان ادامه دارد.

روز گذشته نماد «وهور» به نظرسنجی گذاشته شد و ۵۳ درصد افراد ابراز تمایل به خرید این سهم نیروگاهی کردند.

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

نیم نگاهی به معاملات حقوقی‌ها در این سهم حاکی از آن است که بیش از ورود، تمایل به خروج داشته‌اند و بالغ بر ۸۷ میلیون سهم را به حقیقی‌ها فروخته‌اند.

یکی از دلایل توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران به این دو سهم، موضوع افزایش قیمت برق در بورس انرژی باشد. باید توجه داشت که نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها از سال ۹۴ اصلاح نشده و ثابت بوده؛ در حالی که قیمت تمامی کالا‌ها و خدمات در این مدت افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که اوج تقاضای برق در فصل تابستان بوده و نیروگاه‌ها بخش عمده فروش خود را از دست داده‌اند. در واقع، اگر نرخ برق همان‌طور که وعده داده شده بود، پیش از تابستان اصلاح شده بود، درآمد نیروگاه‌ها رشد قابل توجهی را تجربه می‌کردند.

طبق مصوبه شورای اقتصاد، اصلاح سقف قیمت بازار برق باید در اردیبهشت ماه انجام می‌شد که تاکنون به تاخیر افتاده است.

شایان ذکر است که بررسی‌های کارشناسی سندیکا و وزارت نیرو منتج به افزایش نرخ بیش از ۱۰۰ درصدی شده؛ حال با چه میزان موافقت شود هنوز در هاله‌ای از ابهام است!

نگاهی به شرکت‌های فعال در حوزه برق حاضر در بازار سرمایه حاکی از آن است که «بزاگرس» بیشترین حاشیه سود خالص را دارد و از مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سایر رقبا برخوردار است. «بمپنا» و «دماوند» با حاشیه ۵۸ و ۵۴ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

در این بین، بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده «وهور» حاشیه سود خالص ۵۱ درصدی و «بجهرم» ۳۷ درصدی دارد.

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر