بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پرداخت یارانه‌ها عادلانه نیست!

پرداخت عادلانه یارانه ها یعنی یارانه بین تمامی مردم به مساوات تقسیم شود و دولت به جای قطع یارانه اقشار مرفه جامعه، از طریق اصلاح و تقویت سیستم مالیاتی، از ثروت این افراد مالیات اخذ کند.  
کد خبر : ۲۰۱۵۹۰

پرداخت یارانه ها عادلانه نیست!

به گزارش بورس نیوز، اخبار مربوط به طرح سهمیه بندی بنزین تمامی ندارد و روز گذشته، دولت از تصمیم جدیدی رونمایی کرد. پرداخت یارانه معیشتی به خانوارها از ماه آینده به شرط دسترسی به حساب های بانکی افراد! 

 

علی سعدوندی اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با پرداخت یارانه به مردم موافق هستم؛ اما پرداخت عادلانه یارانه ها یعنی یارانه بین تمامی مردم به مساوات تقسیم شود و دولت به جای قطع یارانه اقشار مرفه جامعه، از طریق اصلاح و تقویت سیستم مالیاتی، از ثروت این افراد مالیات اخذ کند.  

وی افزود: پرداخت یارانه به شیوه کنونی صحیح نیست. معتقدم حتی باید یارانه های غیر مستقیم هم حذف شود و بسیاری برنامه های جبرانی متوقف گردد و کل یارانه ها در سیستمی کاملا شفاف بین تمام مردم نقدى توزیع شود. حتی افرادی که جزو دهک های بالای درآمدی کشور هستند، می بایست از یارانه برخوردار باشند و دولت با استفاده از ابزار مالیاتی، از درآمدها و مصارف و سرمایه های این افراد، مالیات اخذ کند. ما در گذشته تجربه موفقی در این مورد داشتیم و طرح پرداخت يكسان درآمد پایه به تمامی افراد جامعه این روزها مورد توجه اقتصاددانان جهانی قرار دارد. اما تجربه موفق گذشته که می توانست الگوی اقتصادهای جهانی هم باشد، با برخی رفتارها و سیاست های نادرست خدشه دار شد. برخورداری مردم از یک درآمد حداقلی، امکان توسعه فردی را فراهم می کند و اقتصاد کشور، اوضاع مساعدترى خواهد داشت.

سعدوندی ضمن انتقاد به این شیوه دولت در پرداخت یارانه گفت: در چند هفته اخیر، مرتبا تصمیماتی در حوزه اقتصاد کشور اتخاذ شد که به بی اعتمادی مردم نسبت به سیاست های دولت منجر شد. تغییر در مقررات بازار پایه فرابورس، شروع موجی از بی اعتمادی در بین اهالی بازار سرمایه بود و بعد از آن هم طرح سهمیه بندی بنزین و قطع اینترنت و اخیرا هم موضوع پرداخت یارانه به شرط دسترسی دولت به حساب بانکی افراد، به این بی اعتمادی دامن زد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در رابطه با دغدغه هایی که برخی افراد نسبت به بررسی ریز حساب های بانکی توسط دولت دارند، اظهار کرد: به هر حال دولت با کسری بودجه مواجه است و در این شرایط به جای توسعه نظام های اقتصادی، قصد بازتوزیع درآمد به سمت خود و اقشار ضعیف جامعه را دارد. البته این شیوه اجرا بیش از هر چیز، امنیت را خدشه دار کرد. در شرایطی که به سبب تحریم ها و رشد اقتصادی منفی ۹.۵ درصدی و تورم شدید، مردم تحت فشار قرار دارند؛ انتظار رفتار سنجیده تری از مسوولان می رود.

اینجا بخوانید؛ چه صنایعی از بودجه 99 منتفع خواهند شد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"خرید دارایی" بی‌راهه سهامداران

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تحمیل احتیاط از نوع "بودجه ۹۹ "

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منفعت "بورس" از چکش "مالیات"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
سلام.....
آیا بازنشسته ای که 2 میلیون تومان مستمری از تامین اجتمایی میگیرد .
از لیست کمک معیشت باید حذف شود؟؟؟؟؟
آیا مطمئن هستید به عدالت رفتار کرده اید؟؟؟؟؟
و مدیون خانواری نشده اید ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
دولت با مردم صادق نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
پول نفت مفت برای بیکاران . افراد فعال شده اند حمال و مالیات بده .آفرین به برنامه ریزان. مگر پول نفت مال همه مردم ایران نیست؟
من
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
آقای روحانی، مثلا آخوند هم هست. ظاهرا چیزی از گفته های امام علی در این نشنیده!