بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حذف معافیت‌های مالیاتی و تنگ بلور صادرات‌محورها

موضوع حذف معافیت‌های مالیاتی امری است که به طور حتم تغییراتی مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه خواهد داشت.
کد خبر : ۲۰۲۳۲۶
حذف معافیت‌های مالیاتی، خبر ناخوب برای بورس
 
 
حسن قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی در خصوص «حذف معافیت‌های مالیاتی» به بورس نیوز گفت:این امر می‌تواند تاثیراتی را بر بازار سرمایه تحمیل کند.

وی ادامه داد: در توضیح غیرمستقیم این اتفاق باید به این نکته اشاره کرد که دولت افزایش درآمد مالیاتی خود را در دستور کار داشته و این یک سیاست انقباضی بوده و چه معافیت مالیاتی شرکت‌ها حذف شود چه نشود باعث ایجاد رکود در اقتصاد شده و فروش شرکت‌ها کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در توضیح تاثیر مستقیم این امر افزود: اگر مواردی رقم بخورد که معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها حذف یا کم شود این امر هم بر سود شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در موضوع «صادرات» تصمیم به کاهش معافیت مالیاتی صادرات گرفته شود یا از سود سرمایه‌ای (Capital Gain) ناشی از سود سهام مالیات اخذ شود. امور ذکر شده بر شرکت‌های سرمایه گذاری و هم بر اشخاص حقیقی تاثیر گذاشته و در کل خبر خوبی برای بازار سرمایه نخواهد بود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا مالیات بر تولید و صادرات با «اقتصاد مقاومتی» تناقض دارد یا خیر؟ گفت: بله تناقض دارد اما؛ به نظر می‌رسد که کفگیر دولت به ته دیگ خورده و درآمد‌های نفتی خیلی کم شده و صادرات نفت کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که بخش‌های زیادی در اقتصاد وجود دارد که باید به عنوان پایه‌های مالیاتی جدید شناسایی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه به کسب و کار‌هایی که مالیات نمی‌دهند اشاره داشت و گفت:افرادی با درآمد‌های زیاد مثل ورزشکاران، هنرمندان یا بنیاد‌ها هیچ گونه مالیاتی پرداخت نکرده و درمقابل افراد حقوق بگیر مجبور به پرداخت مالیات هستند.

وی اضافه کرد: بهتر است از این قسمت‌ها شروع می‌شد، اما اگر شرکت‌ها درگیر این موضوع شوند سود آن‌ها کاهش یافته و برخی شرکت‌ها حتی با حاشیه سود کم نیز زیان ده خواهند شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

سد بند "فرار مالیاتی"

کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

۳ پیش شرط برای اخذ مالیات عادلانه

ساعت پنج و نیم عصر؛

مالیات انتخابات!

ارسال نظر