بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
معاون فرابورس تاکیدکرد:

طرح های با اولویت در کرادفاندینگ

طرح‌هایی که ضریب شکست کمتری دارند و ریسک‌های آن به طور کامل افشا شده باشد، به مرحله بعدی راه می‌یابند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان بیشتری به آن‌ها ورود کنند.
کد خبر : ۲۰۲۳۴۳

به گزارش بورس نیوز، رضا غلامعلی‌پور معاون فرابورس، در مورد دلایل راه‌اندازی کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی گفت: پس از تصویب دستورالعمل کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)، در فرابورس به این نتیجه رسیدیم که لازم است همانند هیات پذیرش که فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس را انجام می‌دهد، در زمینه تامین مالی جمعی نیز برای راهبری ، نظارت بر دستورالعمل ، پذیرش و اعطای موافقت اصولی و مجوز فعالیت به عاملین تامین مالی جمعی هیئتی تشکیل دهیم که کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی نام گرفت.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران ادامه داد: در کارگروه ارزیابی کرادفاندینگ مواردی تعیین تکلیف شد؛ از جمله اینکه عاملان چه مشخصه‌هایی از نظر فنی و مقرراتی باید داشته باشند، ساختار و هیات‌مدیره به چه شکل باشد و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی ویژگی‌هایی داشته باشند.

غلامعلی پور خاطرنشان کرد: از آنجا که تعداد طرح‌های متقاضی تامین مالی جمعی بسیار زیاد است، بررسی و پایش اولیه طرح‌ها به خود عاملین محول شد که در این مرحله، طرح‌هایی که از نظر قانونی و فنی شرایط لازم را ندارند حذف شده و طرح‌هایی که ضریب شکست کمتری دارند و ریسک‌های آن به طور کامل افشا شده باشد، به مرحله بعدی راه می‌یابند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان بیشتری به آن‌ها ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است عاملین با مقررات و قوانین بازار سرمایه و پروتکل‌های گزارشگری خریداران آشنا باشند، افزود: ضرورت اضافه کردن نهاد مالی در زمینه تامین مالی جمعی به این دلیل است که نقش مشورتی و نظارتی دارد؛ این در حالی است که لازم بود بین نهاد مالی دارای مجوز از بازار سرمایه و عامل، مفادی از قراردادها به منظور مشخص کردن روابط حقوقی بین این دو شکل بگیرد.

طراحی سامانه‌ای برای نقل و انتقال  گواهی‌های مشارکت

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران از جمله قابلیت‌های مثبت بازار سرمایه در بحث تامین مالی جمعی را امکان نقدشوندگی و نقل‌ و انتقال گواهی‌های شراکت عنوان کرد و گفت: برای مثال فردی که وجوه خود را از طریق گواهی مشارکت در طرحی سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر به هر دلیلی بخواهد از آن طرح خارج شود باید بعد از فرآیند اولیه تامین منابع، امکان انتقال گواهی مشارکت به فرد دیگری را داشته باشد که قرار است در فرابورس سامانه‌ای به این منظور در نظر گرفته شود.

وی نکته دیگری که در کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی بررسی شد را ویژگی‌های فنی سامانه‌های عاملین دانست و اظهار داشت: ویژگی‌های فنی سامانه‌های عاملین و اینکه سکوها چه حداقل‌هایی به لحاظ امنیت اطلاعات و مباحث فنی داشته باشند در حال نهایی شدن است.

غلامعلی پور در همین زمینه افزود: در تدوین مقررات و قوانین تامین مالی جمعی از نظرات خود عاملین نیز استفاده شده است.

 

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۴ عامل موافقت اصولی اولیه را گرفته‌اند، گفت: این عاملین در حال طی مراحل بعدی هستند تا مجوز نهایی را بگیرند و فرآیند تامین مالی پس از آماده شدن زیرساخت‌های فنی عاملین و اخذ مجوز نهایی انجام خواهد شد.

غلامعلی‌پور درباره فعالیت‌های فرابورس در زمینه نوآوری، گفت: صاحبان ایده می‌توانند ایده خود را از طریق فهرست عرضه دارایی فکری در سایت فرابورس معرفی کرده و در معرض عرضه قرار دهند. بر این اساس، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ اختراع، طرح صنعتی و یا علامت تجاری در این فهرست قرار دارد.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران، با بیان اینکه صاحبان صنایع نیز می‌توانند درخواست‌ها و نیازهای فناورانه خود را در تابلو دارایی فکری مطرح کنند، افزود: بر این اساس، فرابورس با یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شده و در عین حال، در زمینه صندوق‌ها، همچنان فعال است؛ به نحوی که تا کنون شش صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه، از درگاه فرابورس پذیره‌نویسی و یک صندوق خصوصی نیز موفق به دریافت موافقت اصولی شده است.

به گفته وی، فرابورس با تشکیل کمیته بلاک‌چین، مطالعات خود را روی این حوزه آغاز کرده و در زمینه سندباکس(جعبه شنی) نیز اقدامات اولیه را انجام داده است./ مهر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر