بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
آنچه از مهمترین چالش‌های جدی بازار سرمایه در هفته اخیر و سال آتی خواهد بود نزدیک شدن به تاریخ تسلیم بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس در هفته آتی و شروع گمانه‌زنی‌ها در این خصوص و تاثیرات با اهمیت بر سودآوری شرکت‌های تولیدی فعال در بازار بورس است.
کد خبر : ۲۰۲۳۵۰

گام به گام با بودجه

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۱۸۳۷ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که بسیاری از نماد‌های بزرگ بازار سرمایه از معاملات کم حجمی برخوردار بودند و نماد‌های "رمپنا"، "همراه"، "حکشتی"، "وامید"، "پارس"، "شبریز" با تاثیر بیش از ۱۸۳۷ واحدی خود بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند.

افزایش عرضه در نماد‌های خودرو "خساپا" در روز چهارشنبه هفته پیش شاید به نوعی یادآوری به مدیران صندوق توسعه بازار سرمایه در خصوص اقدامات غیر کارشناسی این دوستان در بازار سال ۱۳۹۳ نیز باشد، اقداماتی که اگر چه ممکن است منجر به جلوگیری از فشار عرضه در این نماد‌ها در کوتاه‌مدت باشد، اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود.

حجم پایین معاملات و اوج‌گیری مجدد نماد‌های بی ارزش بازار سهام در هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را به این باور رسانده که می‌بایست در انتظار افت بی، چون و چرای بازار سرمایه و قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بی‌کیفیت در روز‌ها و ماه‌های آتی باشیم.

اقتصاد بین الملل

شاید در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی در جهان در هفته‌های اخیر در انتظار توافقات تجاری آمریکا و چین بودند، افزایش تنش‌های سیاسی این دو کشور نه تنها کاهشی را نشان نمی‌دهد بلکه پای فرانسه نیز به جنگ تجاری جدبدی با آمریکا باز شده است.

بر این اساس آمریکا در جدیدترین تهدیدات اقتصادی خود اعلام کرد در واکنش به تصمیم فرانسه برای اخذ مالیات از شرکت‌های آمریکایی فعال در عرصه فناوری، تعرفه‌های گمرکی جدیدی را بر روی محصولات فرانسوی به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وضع خواهد کرد. موضوعی که نگرانی‌ها در بازار‌های اقتصادی جهان را در دو روز اخیر تشدید کرده است.

از جمله کالا‌هایی که واشنگتن قصد دارد نرخ تعرفه گمرکی آن‌ها را تا صددرصد افزایش دهد می‌توان به انواع پنیر‌های فرانسوی از جمله پنیر روکفور، ماست، نوشیدنی‌های الکلی، لوازم آرایشی و کیف‌های دستی اشاره کرد.

دولت دونالد ترامپ، در حالی تهدید به وضع تعرفه گمرکی مضاعف بر تولیدات فرانسه کرده که دفتر نماینده تجاری ایالات متحده طرح اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ فناوری (گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون) را برای این شرکت‌های آمریکایی خسارت بار توصیف کرده است.


اقتصاد کلان
از گزارش‌های منتشر شده در خصوص شرایط اقتصادی کشور می‌توان به آمار‌های رسمی از واردات کالا‌های اساسی در دو ماهه مهر و آبان ماه سال جاری اشاره داشت.

بر این اساس طی دوماه یاد شده بالغ بر یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون ۷۵۷ هزار دلار کالای اساسی وارد شده که در این راستا ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برنج و ۱۰۳ میلیون ۲۸۹ هزار دلار نیز لاستیک به کشور آمده است.

از دیگر اخبار اقتصادی منتشره در خصوص اقتصاد کلان نیز می‌توان به اخبار مخابره شده از لایحه بودجه‌ای که این هفته به مجلس تسلیم می‌شود، اشاره داشت.

مطابق مصوبه نهایی دولت در لایحه بودجه ۹۹، سقف معافیت مالیات بر درآمد ماهیانه حقوق‌بگیران و کارمندان، از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به سه میلیون تومان خواهد رسید.

بر این اساس، این عدد معادل سقف معافیت ۳۶ میلیون تومان سالیانه است. گفتنی است، بر اساس لایحه بودجه ۹۹، درآمد مالیاتی ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی لحاظ شده است. معمولا رقمی بین ۵ تا ۱۰ درصد مالیات وصولی از محل مالیات حقوق به دست می‌آید.

رقم نهایی معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و حقوق بگیران در مجلس شورای اسلامی تصویب و تعیین خواهد شد. بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، ۱۰.۵ میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در نظر گرفته شده است. ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت.

نفت، ارز و سکه
پس از اغتشاشات و افزایش قیمت بنزین در هفته گذشته و پررنگ‌تر شدن نقش سفته‌بازان در اکثر بازار‌های موازی نظیر برخی بازار‌های کالایی، ارز و سکه و ...، نرخ دلار در روز‌های انتهای هفته گذشته تا محدوده ۱۳۰۰۰ تومان و افزایش قیمت سکه تا محدوده ۴.۵۵۰۰.۰۰۰ تومان بودیم که شاید این رشد در هفته جاری و با دخالت بیشتر بازار ساز تا حدود زیادی کاهش یابد.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته به ازای هر اونس طلا ۱۴۷۵ دلار قیمت‌گذاری شد و همچنین قیمت نفت در معاملات روز گذشته و با توجه به نشست اوپک و هم پیمانانش به ۵۶ دلار رسید تا همچپنان قیمت این ماده ارزشمند از ابهاماتی جدی برخوردار باشد.

بازار امروز
آنچه از مهمترین چالش‌های جدی بازار سرمایه در هفته اخیر و سال آتی خواهد بود نزدیک شدن به تاریخ تسلیم بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس در هفته آتی و شروع گمانه‌زنی‌ها در این خصوص و تاثیرات با اهمیت بر سودآوری شرکت‌های تولیدی فعال در بازار بورس است.

اخذ مالیات از خام فروشان صادرات‌محور (شرکت‌های فلزاتی، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، معدنی‌ها و ...)، عدم اعطای معافیت‌های مالیاتی تشویقی به شرکت‌ها بر اساس مناطق (استفاده از معافیت‌های مالیاتی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نظیر پتروشیمی‌ها و برخی شرکت‌های تولیدکننده در صنایع لاستیک‌سازی و ...)، افزایش قطعی و چشمگیر نرخ خوراک و گاز مصرفی شرکت‌های تولیدی (فلزاتی ها، پتروشیمی ها، سیمانی‌ها و.) و ...، شاید تنها بخشی از گمانه زنی‌های بودجه تقدیمی دولت و تاثیر بر شرکت‌های فعال در بازار بورس برای سال آینده باشد.

بازار امروز را نیز بازاری کم‌حجم به مانند روز‌های گذشته پیش‌بینی می‌کنیم و شاید عرضه‌های سنگین‌تر در نماد‌های حبابی و بی‌کیفیت تحت حمایت صندوق توسعه بازار از مهمترین رخداد‌های بازار امروز باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر