بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران؛

سبزی "فلز سرخ" حافظ

ارزش از کل بازار سهم در حال حاضر ۳.۰۹ درصد بوده و گزینه خوبی برای سرمایه گذاری با دید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ... محسوب میشود.
کد خبر : ۲۰۲۴۴۲

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه
 مقدمه
«فملی» یکی از بزرگترین کارخانجات تولید مس و کاتد در ایران و جهان بشمار می رود. فملی از بین 612 شرکت حاضر در بورس تهران، رتبه سوم را از حیث ارزش بازار نصیب خود ساخته و از حاشیه سود خالص بالای 50 درصدی در سالجاری برخوردار است. قیمت این سهم در تاریخ گزارش 5786 ریال و ارزش بازار آن بالغ بر 451.308 میلیارد ریال( معادل 3 میلیارد و 493 میلیون دلار) می باشد. لذا ارزش از کل بازار سهم در حال حاضر 3.09 درصد بوده و گزینه خوبی برای سرمایه گذاری با دید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ... محسوب میشود.
در جدول زیر 20 سهم بزرگ و برتر بازار، فهرست شده است.

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

 

 نگاهی اجمالی
«فملی» برای سالجاری اقدام به اعلام و شناسایی سود هر سهم نکرده است ولی بررسی ها و تحلیل کارشناسی، توانایی تحقق سود خالص 113.100.000 میلیون ریالی( معادل 11.310 میلیارد تومان) و به ازای هر سهم 1450 ریالی را دور از دسترس ارزیابی نمی کند.
مفروضات در نظر گرفته شده برای تحقق این میزان سود خالص توسط فملی در سال مالی 29/12/98 بر اساس نرخ مس 6000 دلاری و دلار (میانگین) 11 هزار و 500 تومانی بدست آمده است. حال آنکه در حال حاضر نرخ جهانی مس زیر 6000 دلار ( در حدود 5880 دلار/تن) و قیمت دلار 12 هزار و 920 تومان می باشد.
فملی در عملکرد واقعی 8 ماهه ( منتهی به 30 آبان ماه 98) قادر به فروش 133,982,536 میلیون ریال( معادل 13.398 میلیارد تومان) از محصولات تولیدی خود گردیده و با احتساب حاشیه سود خالص 50 درصدی، بیش از 859 ریال به ازای هر سهم سود ساخته است.

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

 

1_ اردشیر سعدمحمدی در خصوص صنعت مس، مشکلات و راهکارهای حل آن گفته: برنامه اکتشافی شرکت ملی مس به شکل جدی‌ ادامه دارد و ما در حین استخراج عملیات اکتشاف را هم انجام می‌دهیم.
2- ایران با تولید ۳۴.۵ میلیون تن مس محتوای خالص، رتبه هشتم جهان را داراست که با توسعه اکتشافات، بزودی به رتبه هفتم جهان ارتقا خواهد یافت.
3- ذخایر مس در کشور: در سه منطقه سونگون، میدوک و سرچشمه ذخایر زیادی برای اکتشاف وجود دارد. در حال حاضر ذخایر معدنی سونگون به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن افزایش یافته و ذخایر معدن مس میدوک نیز به بیش از ۵۰۰ میلیون تن افزایش یافته است.
4- کیفیت مس ایران از انواع مس تولیدی در دنیا بهتر است و ما قادریم مس با کیفیت ۹۹.۹۹۹ پی‌پی‌ام را هم تولید کنیم که در صنایع‌های تک به کار می‌رود و مشتریان خاص خود را دارد.
5- تولید مس در کشور در سال جاری ۱۰ درصد بیش از سال گذشته و ۱۵ درصد بیشتر از برنامه ریزی قبلی بوده است.
6- ظرفیت تولید ذوب مس تا پایان سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار تن ارتقا پیدا می‌کند که ۱۲۰ هزار تن آن در واحد خاتون آباد و ۲۸۰ هزار تن در واحد سرچشمه است. سال آینده هم ۱۰۰ هزار تن در سونگون ذوب مس خواهیم داشت که به ظرفیت ذوب مس کشور افزوده خواهد شد و به ۵۰۰ هزار تن می رسد.
7- در حال حاضر تمام ظرفیت مورد نیاز داخل را از طریق بورس کالا تامین و تفاوت عدم نیاز داخل را صادر می‌کنیم.
8- در ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد خودرو‌های جهان الکتریکی خواهند شد که نیاز بیشتری به مس خواهند داشت.
9- اشاره به جایگاه هفتم ایران در تولید مس: در سال‌های گذشته ۲۲.۵ میلیون تن ذخیره مس خالص داشتیم که با اکتشافات جدید توانسته ایم جایگاه هشتم دنیا را حفظ کنیم. در حال حاضر ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص در کشور داریم و ذخایر ما ۴.۱۵ درصد ذخایر جهان است که با روند اکتشافات جدیدی به زودی به رتبه هفتم جهان دست پیدا خواهیم کرد.
10- در بخش ساخت، بیشتر قطعات داخلی سازی شده است. از ۱۰۹۲ قطعه‌ای که در سال جاری برای داخلی سازی هدف گذاری شده، ۳۹۰ قطعه تولید داخل کشور بوده و مابقی هم در مرحله مهندسی معکوس هستند. در بخش های دیگر مثل کنسانتره هم با ایمیدرو و صنعتگران هماهنگ هستیم تا داخلی سازی صورت گیرد. در بخش تجهیزات خاص کوره‌های آجر نسوز هنوز در قسمت‌هایی وابسته هستیم، اما در بحث دانش ما چیزی کم نداریم و با برگزاری همایش‌ها و آموزش‌های مدام تلاش می‌کنیم دانش همکاران را به روز نگه داریم.
11- طی ماههای اخیر ۴۵۰۰ میلیارد تومان طرح در حوزه مس افتتاح خواهد شد که با افتتاح این طرح ها ۲ میلیارد تن به ذخایر فملی اضافه می شود.
12- استراتژی شرکت، سرمایه گذاری برای تولید بیشتر کنسانتره است. در حال حاضر ۱۸۵ میلیون تن عملیات معدنی در کشور انجام می شود که ۵۱ میلیون تن ماده معدنی اکتشاف می شود. فملی در نظر دارد عملیات معدنی خود را ارتقا داده تا در بخش کنسانتره و تولید مس در کشور، به افزایش تولید و اشتغال‌زایی دست یابد.
13- در سالجاری بیش از ۳۱۰ میلیون دلار پروژه در صنعت مس ایران افتتاح شده و بیش از ۱.۸ میلیارد یورو طرح و 13 هزار میلیارد تومان پروژه نیز آماده بهره برداری است.
14- چشم انداز ایران در درازمدت برای سرمایه گذاری در صنعت مس مثبت است، چرا که این فضا به شدت در حال رونق بوده و پروژه های زیادی را در دست اجرا داریم . طرح های متعددی نیز برای آینده این صنعت تعریف شده است. امروزه به همت شرکت ملی صنایع مس ایران، از معدن تا محصول می توان قیمت تمام شده را رصد کرده و وضعیت را به لحاظ انبارداری مورد بررسی قرار داد که در قالب سامانه جامع مالی که از سوی ملی مس طراحی شده، می توان ارتقای شفافیت را هم در کنار سرمایه گذاری ها شاهد بود. خوشختانه بخش معدن و صنایع معدنی هم اکنون کاملا پیشتاز در حوزه ارزآوری است و اکتشافات در معادن نیز در کنار صادرات وارد عمل شده است، به این معنا که صنعت مس در سرچشمه و سونگون وارد فعالیت های جدیدی شده و پهنه های جدیدی نیز در استان سیستان از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در حال اکتشاف است.
15- در خصوص تغییر در عوارض صادراتی بخش های مختلف معدنی: در زمینه کنسانتره مس، با توجه به مازاد تولیدی که در کشور نسبت به مصرف وجود دارد، توانایی صادرات کاملا همزمان با تأمین بازار داخل وجود دارد و نظر مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز برای تغییر عوارض صادرات این محصول فراهم است.  
16- در شرایط تحریم که دو بار بخش معدن کشور از سوی آمریکا در فهرست تحریم ها قرار گرفته، توانسته ایم در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ معادل کل سال ۹۷ صادرات مس داشته باشیم، پس تحریم صنعت مس در ایران شکست خورده است.


 نگاهی به پروژه های متعدد فملی

 

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

 

نگاهی به پرتفوی «فملی»

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

نگاهی به نیروگاه «فملی»


فملی نه تنها وابستگی به شبکه برق کشور و شرکت برق منطقه ای خویش ندارد، بلکه علاوه بر تأمین کلیه مصارف نیرویی و برق مصرفی خود، فروشنده برق نیز بوده و در عملکرد 6 ماهه اول سالجاری بیش از 168.6 میلیارد تومان سود خالص از این محل داشته است. این نیروگاه 240 میلیارد تومان دارایی ثبت شده دارد که به ازای هر سهم در نیمه اول سالجاری به مبلغ 703 ریال سود خالص ساخته است.

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

 

دارایی ثابت در نیروگاه «فملی»


بهای تمام شده داراییهای ثابت ( نیروگاه) فملی در تاریخ گزارش بالغ بر 2767 میلیارد تومان می باشد. در حال که این نیروگاه با دلار میانگین 3000 تومانی ساخته شده است. لذا با توجه به دلار 12 هزار تومانی فعلی در بازار، ارزش بازار برآوردی این نیروگاه بزرگ بیش از 11 هزار میلیارد تومان بدست می آید.

 

نگاهی اجمالی به «فملی»/؟/ کار نشه

کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
حافظ عزیزی نقش
15 آذر ماه 1398

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه شرکت به ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۰درصدی "فملی"

ارسال نظر