بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
بسیاری از استارت‌آپ‌های ما نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند و داده‌ای ندارند. اما باید بدانیم که کار برای انجام دادن زیاد است و الزاما نیازی نیست که پروژه‌ای را تعریف کرد. همچنین حدود پنجاه‌وهشت APIدر شهرداری وجود دارد که می‌توان بر اساس آن از قابلیت‌های هوش مصنوعی به شکل مطلوب استفاده کرد.
کد خبر : ۲۰۲۷۹۳

به گزارش بورس نیوز ، پنل «فناوری بلاکچین و تاثیر آن در تامین مالی جمعی پروژه‌های شهری»؛ امروز برگزار شد و پنلیست‌ها به این سوال پاسخ دادند که چگونه با استفاده از فناوری و اقتصاد اشتراکی می‌توان اعتماد شهروندان را جلب کرد؟

در این پنل، ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس تامین مالی را یکی از دغدغه‌های سازمان‌های توسعه‌ای خواند و گفت: "تامین مالی همیشه مهم‌ترین عامل توسعه کمی و کیفی خدمات است. تامین مالی از نظر بازار بانکی اثربخشی خود را از دست داده، حجم عمده بازار بورس نیز درگیر مبادلات سهام است نه تامین مالی. اما آیا مشکل ما در ابزارهاست یا اعتماد؟ وضعیت بازار و تامین مالی چگونه بوده و بلاکچین در چالش اعتماد و تامین مالی چگونه اثرگذار است؟"

حسام مقصودلو، مشاور مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به این سوال گفت: "درآمد شهرداری خرج امور یومیه آن می‌شود ولی اگر درآمد ۱۰ سال آینده را با روش توزیع‌شده در نظر بگیریم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم باز همین وضعیت حاکم خواهد بود."

فاطمی در ادامه عنوان کرد:" شهرداری می‌تواند به زیرساختی برسد که با شفافیت این کار را انجام دهد؟ فاوای شهرداری برای این اعتمادسازی چه کاری انجام می‌دهد؟"

مقصولو با بیان اینکه شعار شورای شهر شفافیت بوده گفت: "در برنامه‌های تهران هوشمند این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ما باید زیرساختی را برای ارائه گزارش شفاف فراهم کنیم. اعتماد را باید به کمک محلات انجام دهیم و تا پایان این دوره باید پروژه‌هایی را در این مسیر کلید بزنیم. البته استفاده از بلاکچین در کشور ما جدید است و نیاز به آزمون دارد و باید روی آن کار کنیم."

مهدی رزمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه باید قبول کنیم به لحاظ فرهنگی کاری برای این موضوع نکرده‌ایم، گفت: "در این راستا اقداماتی صورت گرفته تا شهروندان عوارض خود را تحت وب پرداخت کنند اما باید اعتماد آنها جلب شود و بدانند برای چه موضوعی عوارض پرداخت می‌کنند."

فاطمی هم به این موضوع اشاره کرد که آیا خود شهرداری می‌خواهد این کار را انجام دهد یا می‌خواهد آن را برون‌سپاری کند؟

رزمی در پاسخ به این سوال گفت: "خود شهرداری این کار را کرده اما می‌تواند از توان بخش خصوصی استفاده کند."

فاطمی موضوع اقتصاد اشتراکی را مطرح کرد و گفت که می‌توانیم به جای استفاده از بخش خصوصی بزرگ به سمت اقتصاد اشتراکی و منابع خرد برویم. قرار نیست در فضای اقتصاد اشتراکی مردم برای مجموعه دیگر تامین مالی کنند بلکه قرار است مردم و مجموعه با همدیگر کاری انجام دهند و به هم سرویس دهند. مردم باید توسط خودشان و از طریق خودشان توسعه را انجام دهند.

سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه چگونه باید به شهرداری کمک کند گفت: اساسا سرمایه‌گذاران ما متمایل به خرید دارایی از طریق بازار سرمایه نیستند و ترجیح مردم اعتماد به شبکه بانکی است. از سوی دیگر بخش‌های مختلف کشور علاقه‌ای به شفافیت و گزارش‌دهی نیستند اما می‌توانیم از اوراق منفعت در پروژه‌های شهری استفاده کرد."

 

بلاکچین در شهر هوشمند چه کابردهایی دارد؟

شفافیت داده‌ها و استفاده از داده‌های پاک؛ نخستین تاثیراتی است که بلاکچین می‌تواند در شهر هوشمند داشته باشد. تاثیرات بلاکچین در شهر هوشمند و اینکه در ایران تا چه حد این موضوع قابل پیاده‌سازی است محورهایی بود که پنل «کاربردهای بلاکچین در شهر هوشمند» مورد بررسی قرار گرفت.

این پنل امروز در سالن رودکی برج میلاد و در رویداد تهران هوشمند برگزار شد و در آن مهکامه شریف‌زاد، مدیرعامل شرکت پارس‌بیت، هومن کاجی، معاون نوآوری لوتوس‌کام، حسین اسلامی، قائم مقام مدیرعامل و معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس، سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین و پویا کندری، رئیس هیات مدیره شرکت جهش حضور داشتند. رضا قربانی، رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش نیز مدیر این پنل بود.

 

قربانی پنل را با این سوال آغاز کرد که بلاکچین در شهر هوشمند چه کاربردهایی دارد؟

اسلامی در ابتدا شهر هوشمند را شهری تعریف کرد که مردم در آن خوشحال باشند و تصمیمات هوشمند بگیرند. او گفت: "بلاکچین بدون آدم‌های هوشمند نمی‌تواند کاری انجام دهد. اولین کاربرد آن هم زیرساخت شفافیت برای داده‌هاست."

قربانی در ادامه این موضوع را مطرح کرد که آیا توجه به بلاکچین به‌خاطر بیت‌کوین است؟

اسلامی هم آشنایی مردم با بلاکچین را به‌خاطر محصول خوب بیت‌کوین دانست که ما در شهر نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

در ادامه کاجی به تجربه دبی در استفاده از فناوری بلاکچین اشاره کرد و گفت: "شهر دیجیتال شهری است که حاکمیت سعی می‌کند با ابزار دیجیتال به مردم سرویس دهد. شهر هوشمند هم شهری است که مردم و حاکمیت در یک ابزار با هم به تعامل برسند. وقتی شهر هوشمند است که شهروند، زندگی و کسب‌وکار خود را روی پلتفرم بگذارد. در حال حاضر سرویس قرارداد هوشمند در شهر دبی فعال است و سایر فعالیت‌ها از هایپ رسانه‌ای فاصله گرفته است."

 

بلاکچین در شهر هوشمند تاثیر دارد؟

تفضلی بخش بزرگی از بلاکچین را هایپ خواند و حضور بلاکچین را در جایی دانست که تعدادی ذی‌نفع وجود داشته باشد و ما بخواهیم دیتا را بین آنها به‌صورت امن توزیع کنیم. بلاکچین‌های خصوصی و درون سازمان به اعتقاد تفضلی جریانی است که در فناوری بلاکچین به سمت آن می‌رویم و می‌تواند زندگی شهروندان را متحول کند.

شریف‌زاد شهر هوشمند را شهری دانست که سه شاخصه سرعت، اطمینان و سهولت را برای شهروندان داشته باشد. به گفته او بلاکچین دیتای مریض را به دیتای سالم تبدیل می‌کند. او گفت که یکی از وجه‌های شهر هوشمند بلاکچین است که می‌خواهیم به صورت نوآورانه از آن استفاده کنیم. ما باید در شهر هوشمند تفکر هوشمند داشته باشیم اما بلاکچین را کنار پایگاه داده قرار می‌دهیم و این یعنی چیزی از آن نمی‌دانیم.

کندری شهر هوشمند را شهری دانست که در آن فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک کند از نظر مدیریت منابع، اقتصادی‌تر و تاثیرگذارتر عمل کنیم. کندری به سایت ما مردم اشاره کرد که در آن وعده‌های داده‌شده و محقق‌شده مسئولان مورد بررسی قرار می‌گیرد. او فناوری بلاکچین را در این بخش کاربردی خواند و گفت: "بلاکچین می‌تواند با شفافیت این موضوع را بررسی کند و یک رسانه بر همین اساس می‌تواند این کار را انجام دهد."

بحث بعدی که در پنل مطرح شد رگولاتوری بلاکچین بود. شریف‌زاد حضور رگولاتوری برای بلاکچین را در شرایطی ضروری خواند که بخواهیم در پرداخت از آن استفاده کنیم.

در پایان کاجی به استفاده از بلاکچین در دبی اشاره کرد و گفت که این فناوری در حوزه‌های حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل برای توزیع سیستم‌های اطفای حریق و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل به‌خصوص مترو و اتوبوس کاربرد دارد.

 

پایگاه‌های داده، قابلیت‌های هوش مصنوعی در شهر هوشمند را بیشتر می‌کند

پنل هوش مصنوعی در خدمت شهر با حضور روح‌الله رحمانی، رئیس هیات‌مدیره دیجی‌کالا نکست، مسعود زمانی، مدیر سیستم‌ها و برنامه‌ریزی هلدینگ فناپ، امیر کشمیری، مدیرعامل راهکارهای پوک، سیدمهدی خلیق رضوی، هم‌بنیانگذار شتابدهنده همتک و عمار جلالی‌منش، مدیر پنل و معاون اطلاعات علم و فناوری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در دومین روز از سومین همایش تهران هوشمند برگزار شد.

در این پنل این موضوع مطرح شد که شهر هوشمند مدل منحصر به فردی ندارد. همچنین زیرساخت‌های قانونی و فرهنگی برای هر شهر در هوشمند شدن آن موثر است.

جلالی‌منش سوال اول خود را از رضوی پرسید. اینکه کاربردهای هوش مصنوعی در شهر هو شمند چیست؟ رضوی پاسخ داد: "هوش مصنوعی ابزاری است که باید بدانیم چگونه از آن استفاده شود؟ هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان ابزار، چیزهایی که قبلا ممکن نبوده را ممکن و داده‌ها را کامل کرد. با این حال هنوز محدودیت‌هایی دارد. مانند اینکه در مدیریت شرکت، هوش مصنوعی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند یا در بحث هوش مصنوعی عمومی هنوز کاری انجام نشده است."

رحمانی در ادامه این موضوع را توضیح داد که وقتی درباره هوش مصنوعی در شهر هوشمند صحبت می‌کنیم، تمرکز ما به سمت هوشمند بودن می‌رود، درحالی‌که اشتباه است. ما در ابتدا باید بدانیم شهر چیست و علت وجود شهر را بررسی کرد. در شهر هوشمند نباید فکر کنیم که شهرداری، هوشمندی را انجام می‌دهد. مثلا در تهران اسنپ و تپسی بخش مهمی از شهر هوشمند هستند و هر کس در هرجایی از شهر می‌تواند به خدمات دسترسی داشته باشد. اگر فقط به‌دنبال تکنولوژی باشیم که فقط نوآوری داشته باشد، موفق نمی‌شویم. بنابراین باید بررسی کرد که شهر هوشمند چه نیازی دارد.

زمانی در پاسخ به این سوال که مدل آرمانی هوش مصنوعی در شهر هوشمند چیست، پاسخ داد: "در ابتدا باید این سوال را از خود بپرسیم که شهر تهران به چه دلیل ساخته شده است؟ جواب ساده این است که شهرها برای ماشین‌ها و نه انسان‌ها ساخته شده‌اند. اگر ماشین خودران سوار شویم، آیا معماری شهر ما هم به‌همین صورت خواهد بود؟ آن چیزی که مهم است این است که تکنولوژی اصالتی ندارد و نباید به‌دلیل تکنولوژی خود را فدا کنیم. این سبک زندگی ما است که ایده‌آل شهر هوشمند را تعیین می‌کند.

کشمیری در ادامه به اهمیت داده در هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: "اکنون بسیاری از استارت‌آپ‌های ما نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند و داده‌ای ندارند. اما باید بدانیم که کار برای انجام دادن زیاد است و الزاما نیازی نیست که پروژه‌ای را تعریف کرد. همچنین حدود پنجاه‌وهشت APIدر شهرداری وجود دارد که می‌توان بر اساس آن از قابلیت‌های هوش مصنوعی به شکل مطلوب استفاده کرد."

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازار در استراحت به سر می برد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازار در استراحت به سر می برد

ارسال نظر