بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
پیش گشایش؛

حضور نقدینگی

نکته امیدوارکننده بازار رشد مجدد ارزش معاملات و فعال شدن حضور نقدینگی در بازار بوده که این امید وجود دارد منابع مالی جدید با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های غیرحبابی و سودساز، حضور پیوسته و طولانی مدتی در بازار سرمایه داشته باشند.
کد خبر : ۲۰۲۷۹۵

رشد مجدد معاملات و حضور نقدینگی


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار امروز را در شرایطی آغاز می‌کنیم که در جریان معاملات دیروز نیز همچنان شاهد رکوردشکنی شاخص کل تحت تاثیر رشد قیمت شرکت‌های بزرگ و بنیادی بودیم. با این حال در ساعت پایانی بازار شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن روند برخی گروه‌ها در سطح بازار بودیم. همچنین قیمت دلار که تا ساعاتی از بازار روز گذشته به بیش از ۱۴ هزار تومان نیز رسیده بود، با حضور محسوس‌تر بازار ساز با کاهش قیمت جدی‌ای روبرو شد و برخی از قیمت‌ها در ساعات پایانی دیروز به ۱۳.۴۰۰ تومان نیز رسید.

شاخص کل بورس با ۳.۶۴۲ واحد رشد به ۳۳۹ هزار و ۴۳۴ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز رشد کمتر از یک درصدی داشت و به ۱۰۵ هزار و ۱۲۲ واحد رسید.

ارزش معاملات بازار نیز روند خوبی را تجربه می‌کند. در حالی که طی دو ماه گذشته متوسط ارزش معاملات بازار سرمایه شامل مجموع معاملات بورس و فرابورس به کمتر از ۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده بود، ارزش معاملات روز گذشته مجددا به ارقامی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

اقتصاد کلان

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد: گرفتن خط اعتباری و اضافه برداشت بانک‌های دولتی از منابع بانک مرکزی برای اجرای دستورات دولت با اندکی تفاوت همان روش سنتی تأمین مالی دولت از منابع بانک مرکزی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه منابع مالی بانک‌های عامل دولتی در موارد بسیاری برای تأمین هزینه‌ها و یا تسهیلات مورد نیاز توسط دولت مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: در بسیاری از موارد بانک‌های دولتی توان مالی لازم برای اجرای دستورات دولت را نداشته و در عمل متوسل به استفاده از منابع بانک مرکزی شده‌اند. گرفتن خط اعتباری و اضافه برداشت از نمونه‌های قابل توجه این اتفاق است؛ لذا برایند این اتفاقات با اندکی تفاوت همان روش سنتی تأمین مالی دولت از منابع بانک مرکزی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز کوتاه مدت و زودگذر است، گفت: براساس متغیر‌های بنیادی اقتصاد نرخ واقعی دلار بین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است. این عضو کابینه دوازدهم افزود: اگرچه در برخی دوره‌ها شرایط بازار ارز نوسان دارد و این نوسانات کوتاه مدت و زودگذر است، اما دلار بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست.

در خبری دیگر در حوزه بانکی، بانک مرکزی درخصوص تراکنش‌های سامانه‌های بین بانکی اطلاعیه صادر و اعلام کرد سقف انتقال وجه غیرحضوری به ۱۰۰ میلیون تومان در روز محدود می‌شود.

به دنبال جدی شدن حذف معافیت مالیاتی در چند حوزه بیمه‌ای، مدیران عامل در صنعت بیمه طی نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن یادآوری تبعات تصویب این موضوع، از وی خواستار ادامه معافیت مالیاتی در بیمه عمر، زندگی و شخص ثالث شدند.

به گزارش ایسنا، در پیش‌نویس لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم موضوع اخذ مالیات از برخی بخش‌های بیمه‌ای از جمله بیمه‌های عمر و زندگی نیز مطرح شده که البته هنوز نهایی و اجرایی نشده، ولی صنعت بیمه با آن مخالف بوده و طی مدت اخیر بار‌ها در این‌باره موضع خود را اعلام کرده است.

در همین رابطه اخیرا مدیران عامل بیمه طی نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواست خود برای حذف نشدن معافیت‌های مالیاتی در صنعت بیمه را مطرح کردند.

بازار امروز
با توجه به روند نزولی بازار در ساعات پایانی معاملات روز گذشته و همچنین با توجه به حضور قوی‌تر بازارساز در حوزه ارز که می‌تواند منجر به کاهش مجدد قیمت‌ها در این بازار شود، انتظار داریم که بازار امروز با افزایش عرضه‌ها روندی منفی به خود بگیرد. با این حال نکته امیدوارکننده بازار رشد مجدد ارزش معاملات و فعال شدن حضور نقدینگی در بازار بوده که این امید وجود دارد منابع مالی جدید با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های غیرحبابی و سودساز، حضور پیوسته و طولانی مدتی در بازار سرمایه داشته باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"بنیادی‌ها" و نه به بازدهی منفی

پیش گشایش؛

حباب تهدید

ارسال نظر