بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

خصوصی‌سازی‌ دولتی به کام "بورس" نیست

مدیر شرکت سرمایه گذاری یاسین گفت: پول‌های سرگردانی که در سپرده‌ها هست و می‌خواهد جذب بازار‌هایی غیر از بازار سرمایه شود به مرور می‌تواند به رشد بازار نیز کمک کند، این شرایط تابع آینده اقتصاد کشور است.
کد خبر : ۲۰۲۹۰۸

بازار به سمت واقعی شدن پیش رود

محمد ندیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص انتشار اوراق و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی دولت برای عرضه سهام جدید در بورس، به نظر می‌رسد روند صعودی بازارسرمایه ادامه‌دار باشد و از این جهت، عرضه اوراق برای افراد کم‌ریسکی که قصد سپرده‌‌گذاری پول خود در بانک را دارند، اوراق راهی مطمئن‌تر بود چراکه در ابتدا منابع مالی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده و سود بیشتری عایدشان می‌شود ضمن آنکه، نقدینگی وارد بازارسرمایه نیز شده است.

وی ادامه داد: سیاست‌های جذب نقدینگی باید به سمت دریافت پول‌های سرگردان در سپرده‌ها حرکت کند تا این منابع به سوی بازارهای غیرمولد هزینه و سخت نشود اما؛ بورس و رشد حجم منابع در بازارسرمایه می‌تواند چرخه تولید را روان‌تر کند.

کارشناس بازارسرمایه افزود: شرایط آتی اقتصاد کشور نمایانگر نگاه حاکمیت بوده که انتشار اوراق در دستور کار قرار خواهد گرفت یا بانک‌مرکزی درخصوص سود سپرده‌ها، تصمیم جدیدی را اتخاد خواهد کرد و از طرف دیگر، آیا اوراق باید به صورت دستوری خریداری شود یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها را خریداری می‌کنند، به دلیل گستردگی مولفه‌ها نمی‌توان جواب قاطعی داد.

ندیمی در مورد اینکه تجربه خصوصی‌سازی نشان می‌دهد این امر به صورت واقعی اتفاق نمی‌افتد، یا بهتر است بگوییم بخش خصوصی قوی را نداریم که بتواند شرکت‌های بزرگ دولتی را جذب و خرید کند تصریح کرد: دولت در حال بررسی راه‌های جدیدی در اداره شرکت‌هاست تا مالکیت شرکت‌ها را واگذار نکند بلکه مدیریت را واگذار کند؛ اینکه بتوان با خصوصی‌سازی جلوی بعضی از فساد‌ها را گرفت، نظر درستی است اما؛ متاسفانه به دلایل دیگری خصوصی‌سازی خودش منجر به فساد شده و نمی‌توان گفت که شرکت‌ها از دولتی به خصوصی که واگذار می‌شوند، بایستی فسادشان کمتر شود.

وی در اشاره به وضعیت خریداران شرکت‌های دولتی نیز اشاره داشت و عنوان کرد: خیلی از این شرکت‌هایی که به ظاهر پرچم خصوصی بودن را یدک می‌کشند، در اصل شرکت‌های دولتی هستند که از معافیت‌ها و قوانین انحصاری واردات برخوردار می‌شوند، ولی به محض اینکه خصوصی واقعی می‌شوند، تمام این مزیت‌ها برایشان لغو می‌شود و یک شرکت سودده تبدیل به شرکتی زیانده شده که این نیز ناشی از عملکرد بخش‌خصوصی نیست.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: در همین راستا، رانت‌هایی که آن شرکت در گذشته از آن بهره‌مند بوده، لغو شده و و حتی در مواقعی شرکت به سوی تعطیل گام برداشته و حتی کارخانه و کارگرهای آن نیز بیکار شدند.

ندیمی در ادامه در رابطه با اینکه هر شرکت باید در برهه و در زمان خاص خود خصوصی شود گفت: خصوصی سازی هر شرکت باید متفاوت باشد از روشی که قبلا انجام شده و یک نفر را به عنوان خریدار می‌آوردند و شرکت را می‌فروختند، باید برای خرید شرکت‌های بزرگ، کنسرتیوم تشکیل شود، برای سرمایه گذارانی که صاحب نام و خوشنام هستند، اگر این اتفاق‌ها بیفتد دولت باید شروع کند به چابک سازی خود و حجم آورده اش را کم کند تا بتواند این بودجه‌ها را به رفاه مردم اختصاص دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

دو چالش و چند فرصت پیش روی بورس تهران

دنده معکوس شاخص به رنگ سرخ؛

نظرسنجی بورس نیوز رنگ واقعیت گرفت

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت:

بودجه ۹۹ نقطه اطمینان بورس

ارسال نظر