بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"اوراق" و "سود سپرده" عامل نقدینگی "بورس"

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر گفت: دولت باید نرخ اوراق بدهی و سود سپرده بانکی را کاهش دهد تا بورس بتواند پذیرای تامین‌مالی به‌واسطه اوراق باشد.
کد خبر : ۲۰۲۹۰۹

حامد فلاح جوشقانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر در گفتگو با بورس نیوز در رابطه با انتشار اوراق بدهی و تاثیرش بر بازار سرمایه اظهارکرد: میزان عمق بازار بدهی در "بورس" کم بوده و باید بزرگ‌تر شود که اگر کیفیت بازار سرمایه افزایش یابد، منابع بیشتری به سمت بازار سرازیر خواهد شد؛ اقدامی که حتما دولت باید در راستای آن گام بردارد آن است که نرخ سود این اوراق‌ها را از لحاظ نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود اوراق، پایین آورد چراکه نرخ فعلی آن بسیار بالاست.

وی در ادامه به رابطه نرخ سود و تامین مالی دولت اشاره داشت و ادامه داد: نرخ سود به هر میزانی که پایین باشد، دولت در تامین‌مالی بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند عملکرد مناسبی را از خود برجای بگذارد ضمن آنکه چنین سمت‌وسویی، برای بازار سرمایه نیز مفید است؛ از سوی دیگر نباید فراموش کرد که سیاست‌های اتخاذ شده در گذشته به دلایلی همچون نرخ سود بالا، هزینه‌های زیادی را متحمل دولت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بانک مرکزی و دولت باید گام در مسیر انتشار بیشتر اوراق گذارند و در این مسیر به حرکت خود ادامه دهند اما؛ با نرخ سود فعلی نمی‌توان اوراق بلندمدت منتشر کرد.

وی اضافه کرد: با نرخ‌های سود بالا، بانک مرکزی نمی‌تواند عملیات بازار باز را به درستی در دستور کار قرار دهد؛ وضعیت موجود اوراق دو یا سه ساله اسناد خزانه‌ای بوده اما اسناد خزانه‌ای ۲۰ ساله نیز باید وجود داشته باشد، ولی نه با نرخ سودی که ارزش اسمی ندارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر در پایان به رابطه پایین بودن نرخ و تاثیر آن بر بازار اشاره داشت و عنوان کرد: نرخ سود که پایین باشد، اوراق بدهی گسترش پیدا می‌کند، ابزار سیاست دست بانک‌مرکزی می‌آید ضمن آنکه تامین مالی دولت نیز روی ریل خواهد افتاد و نقدینگی و عملیات بازار بهتر صورت می‌پذیرد. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

بوی رکود اقتصادی با نوسانات نفت به مشام می‌رسد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

"بورس" بهترین بستر برای فروش اوراق دولتی

رادیو صدای سرمایه؛

قسمت ششم «انتشار اوراق»

ارزیابی کارگزاران بورسی از یک وعده آقای رئیس؛

"انتشار اوراق" یا "استقراض"

ارسال نظر