بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

فرش قرمز "بورس" برای "خصوصی‌سازی"

خصوصی‌سازی به‌معنای سایه دولت بر بنگاه‌های واگذار شده نبوده بنابراین باید اجازه داد تا زیرمجموعه‌های دولتی در بورس واگذار شود که منفعت آن، به تمامی بخش‌های اقتصادی برسد.
کد خبر : ۲۰۲۹۲۷

فرش قرمز

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با بورس‌نیوز به واگذاری شرکت‌های دولتی و اجرای "خصوصی‌سازی" در راستای ورود نقدینگی به بازار اشاره داشت اظهارکرد: اصل ۴۴ قانون اساسی به صورت بسیار شفاف و مبین تکلیف کرده که می‌بایست دولت از بنگاه‌داری به هر شکل ممکن خارج شود و متاسفانه بر اساس آمار‌های رسمی خود دولت‌مردان، تجربه و کارنامه درخشانی در رابطه با فرآیند خصوصی‌سازی در کشور صورت نپذیرفته، اما می‌توانیم به استناد سوابق و تجربه خوبی که در کشور‌های دنیا هم این پروسه طی شده این تجربه را بهره‌برداری کنیم و به طور کامل چنانچه اگر این فرایند انجام شود نتایج مثبت آن را در اقتصاد خواهیم دید.

وی به تغییر ظاهری شرکت‌های دولتی به خصوصی اشاره کرد و افزود: مدیرعامل و هیات مدیره این شرکت‌ها در حال حاضر با حکم یک وزیر، تعیین می‌شود؛ مسلما یک شرکت خدماتی و بنگاه اقتصادی یکی از موثرترین و متمایزترین و عامل موثر در وضعیت عملیاتی خود، سرمایه انسانی و مدیریت شرکت است و اگر کماکان دولتی باشد؛ تاثیر به سزایی که مورد انتظار هست حاصل نمی‌شود بنابراین باید جداسازی شرکت‌ها از دولت بنابر قانون صورت می‌گرفت.

آقابزرگی درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر انتشار اوراق در بودجه سال ۹۹ نیز گفت: انتشار اوراق توسط دولت، به‌نوعی غیر مستقیمی قانونی دانستن و وظیفه تامین مالی دولت وظیفه دانستن خرید اوراق از سوی برخی از نهاد‌ها است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، انتشار اوراق به‌نوعی استقراض دولت از بانک مرکزی محسوب می‌شود؛ دولت ممکن است در مواقعی از صندوق بازنشستگی پول قرض کند یا در زمانی دیگر از بانک‌ها چنین اقدامی را انجام دهد اما؛ این نوع انتشار اوراق، فرآیندی مشابه استقراض از بانک مرکزی دارد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: استقراض از بانک‌مرکزی هم اینک به شکل دیگری این فرآیند در حال انجام بوده که برای جلوگیری از تغییر در پایه پولی کشور، این سازوکار انجام می‌شود.

آقابزرگی در پایان به اثرگذاری این اوراق در بازار سرمایه اشاره داشت و گفت: یکی از معیار‌های مقایسه‌ای، نرخ سود سپرده بین بانکی و سود سپرده‌گذار و ملاک تعیین نرخ همین اوراقی است که از سوی دولت منتشر می‌شود و چنین اقدامی باعث استحکام سیاست‌های پولی دولت می‌شود اما؛ در فضای بازارسرمایه تاثیر و تحول قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد؛

درس دولت از تجربه سرب و روی مهدی‌آباد

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

رعایت "اصل۴۴" و رشد وزن "بورس"

کارشناسان ارزشیابی تاکید کردند:

رویکردهای ارزشیابی سهام چگونه‌اند؟

نشست خبری رئیس جمهور؛

«سهام و خصوصی‌سازی»

ارسال نظر