بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"اوراق مالی" تهدید "بورس" یا فرصت "بانک‌ها"

انتظار می رود با افزایش حجم اوراق، قیمت اوراق کاهش یافته و در نتیجه، نرخ بهره موثر افزایش یابد.
کد خبر : ۲۰۲۹۳۵

اوراق مالی، تهدید بازار سرمایه یا فرصت بانک ها؟

به گزارش بورس نیوز، در پیش نویس بخشنامه بودجه ۹۹ آمده درآمد ناشی از انتشار اوراق مالی ۸۱ درصد بیش از سال ۹۸ خواهد بود.

نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر انتشار اوراق مالی در سال ۹۹ بر بازار سرمایه بیان کرد: انتظار می رود با افزایش حجم اوراق، قیمت اوراق کاهش یافته و در نتیجه، نرخ بهره موثر افزایش یابد. کما اینکه شنیده های اولیه در مورد انتشار اوراق در ۳ ماهه پایانی سال موجب شده نرخ ۲۲ درصدی پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: طبیعتا هر چه حجم عرضه اوراق افزایش یابد، نرخ بهره موثر افزایش خواهد یافت. افزایش نرخ بهره موثر در بازار بدون ریسک، اثر منفی بر بازار سرمایه دارد.

وی افزود: اما نکته اینجاست که طبق تبصره پیش نویس بودجه ۹۹، به بانک مرکزی مجوز داده شده که سال آینده اوراق مالی را به عنوان وثیقه از بانک ها بپذیرد. بنابراین بانک های تجاری اوراق را خریداری کرده و به جای سپرده کردن وجه نقد نزد بانک مرکزی، می توانند از اوراق برای عنوان سپرده های قانونی نزد بانک مرکزی استفاده کنند. از این رو به نظر می رسد دولت قصد دارد اوراق در بازار بین بانکی جابجا شوند و بانک ها را ملزم کرده اوراق را خریداری کنند.

قدوسی در رابطه با تاثیر خرید اوراق توسط بانک ها گفت: این اتفاق برای بانک ها اتفاق خوشایندی است؛ چرا که به هر حال بهره اوراق از بهره وجه نقدی که نزد بانک مرکزی سپرده می کنند، بیشتر خواهد بود؛ اما محدودیت منابع بانکی هم تبعاتی در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این صورت، نرخ بهره بدون ریسک افزایش نیافته و بازار سرمایه هم از تبعات منفی انتشار اوراق در امان خواهد بود.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز اظهارکرد:

صادرات‌محورها و فولادی‌ها در جلوی صف

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

"بورس" بهترین بستر برای فروش اوراق دولتی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"اوراق" و "سود سپرده" عامل نقدینگی "بورس"

ارسال نظر