بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

ابر ابهام "سهام عدالت"

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: بالغ بر ۱۰ سال بوده که این جریان به صورت یک برنامه بسیار کرخت و به دور از اهداف اولیه، تنها روی کاغذ پیاده‌سازی شده و اصلا مشخص نیست که چه اعتبار و بهایی به سهامداران آن و حتی شرکت‌ها خواهد رسید و این دارایی‌ها، در ابر ابهام مخفی شده است.
کد خبر : ۲۰۳۱۹۶

ابر ابهام

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی خود نسبت به انتشار "سهام‌عدالت" در "بورس"، اظهارکرد: سهام عدالت بخاطر ماهیتی که طیفی وسیع از سهامداران و ذینفعانی را دربر می‌گیرد، توانایی ایجاد تحولی عظیم در اقتصاد را داشت چراکه "سهام‌عدالت" یکی از اهرم‌های توزیع عادلانه درآمد و ثروت در کشور به شمار می‌آمد.

وی ادامه داد: روند توزیع "سهام‌عدالت" در چرخه کند اجرایی گرفتار شده است؛ بالغ بر ۱۰ سال بوده که این جریان به صورت یک برنامه بسیار کرخت و به دور از اهداف اولیه، تنها روی کاغذ پیاده‌سازی شده و اصلا مشخص نیست که چه اعتبار و بهایی به سهامداران آن و حتی شرکت‌ها خواهد رسید و این دارایی‌ها، در ابر ابهام مخفی شده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: "سهام عدالت" در ابتدا پذیرای بسیاری از شرکت‌ها و صنایع بود، اما بنا به دلایلی تغییراتی دامن‌گیر آن شد و شرکت‌ها از آغوش سهام عدالت خارج شدند؛ بنابراین این ورود و خروج مبهم شرکت‌ها با ایراداتی همراه بود و نباید انتظار بازخورد و نتیجه دلخواهی که در ابتدا انتظار می‌رفت را به منظور گسترش مالکیت واحد‌های تولیدی در سطح عام داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در دیگر کشور‌های دنیا که براساس استاندارد خاصی که مبتنی بر "قیمت‌تمام‌شده تولید"، "عرضه‌وتقاضا" در اقتصاد تعیین می‌شود نیز گفت: در امارات نرخ بنزین به ۱/۱دلار و گازوئیل یک دلار بوده و همچنین در ترکیه قیمت بنزین ۶ لیر و قیمت گازوئیل ۵.۸ لیر است یعنی یک کسر نزدیک به هم، در حال حاضر با افزایش قیمت سوخت و بنزین در کشور، نرخ بنزین ۲۵سنت و نرخ گازوئیل ۵.۲ سنت است یعنی یک به ۱۰ و با همین مثال سایر فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و پالایشگاهی هم از این فرمولی که بنزین افزایش پیداکرده، متاثر خواهند شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

اعضای تازه وارد سهام عدالت

گزارشی از آزادسازی سهام عدالت؛

طرحی جا مانده از مجلس دهم

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"سهام عدالت" نان شب دولتی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سهامداران در ایستگاه بازدهی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
کدام سهام عدالت؟ اکثر شرکتهایی که سهامشان واگذار شده زیان ده شده اند و تنها برای یک عده ای شغل ایجاد شده که در صورت واگذار شدن سهام به افراد ذینفع آنها از کار بیکار خواهند شد، از همان ابتدا این کار اشتباه بود، زیرا نه تنها سهام به صاحبان آنها داده نشد بلکه برای پرداخت سود سهام عدالت این هفته در روزهای یک شنبه و دوشنبه کلی از سهام ها ارزش خود را از دست دادند و حتی برای مدتی بورس افت کرد و تنها سهام هایی که توان جمع کردن افت قیمت را داشتند قیمت خود را حفظ کردند، این چه سهام عدالتی است که با نا عدالتی تمام با بازار سهام برخورد می کند؟ لطفا به خاطر عده ای با بازار سهام این گونه رفتار نکنید، ما فکر می کردیم با افزایش قیمت بنزین از روال غیر مرسوم بورس خارج خواهیم شد ولی انگار این قصه سر دراز دارد.