بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
چند خبر از زبان عضو هیئت مدیره "وشهر"؛

کلید تجدید ارزیابی "بانک شهر" در دستان بانک مرکزی

در گفته‌های عضو هیئت مدیره "بانک شهر" از تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا بخشنامه‌ای زیان‌پاک‌کن سخن به میان آمد.
کد خبر : ۲۰۳۳۷۱

کلید تجدید ارزیابی

به گزارش بورس نیوز، «وشهر» در بازار پایه نارنجی فرابورس حضور دارد و از ابتدای سال جاری تا به امروز بالغ بر ۴۶ درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرده است. این بانک از صورت‌های مالی مطلوبی برخوردار نیست و زیان انباشته فوق سنگین ۱۳۲ هزار میلیارد ریالی را با خود حمل می‌کند.

در ۶ماهه نخست سال ۹۸ عملیات بانکداری موفقیت‌آمیز نبود و همانند دوره‌های اخیر، تراز منفی را شاهد هستیم که نتیجه آن در نهایت به ثبت زیان خالص نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریالی ختم شد. البته از این نکته نیز نباید گذشت که تراز درآمدی در این دوره به مراتب بهتر از نیمه اول سال گذشته بوده است. با لحاظ معاملات امروز این سهم در بازار سرمایه، هشتمین روز متوالی است که صف خرید را تجربه می‌کند.

در خصوص آخرین تغییر و تحولات "بانک شهرسید علی حسینی عضو هیئت مدیره پای میز گفت‌وگوی بورس نیوز نشست و در ابتدا به سراغ بحث داغ و البته شیرین تجدید ارزیابی دارایی‌ها رفت و گفت:  در حال حاضر، افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی توسط بانک مرکزی متوقف شده، چرا که بانک مرکزی اجازه تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت را نمی‌دهد. چندین بانک در صف تجدید ارزیابی قرار دارند و در صورتی که بانک مرکزی مجوز این امر را صادر کند، تقریبا می‌توان گفت تمام بانک‌ها تجدید ارزیابی را به جریان خواهند انداخت.

حسینی ادامه داد: البته باید مدنظر داشت که با توجه به محدودیت های بانک مرکزی، انجام افزایش سرمایه از محل یاد شده فعلا عملی نیست و در صورت صدور بخشنامه جدید، بانک ها با توجه به شرایط جدید اقدامات لازم را پیش خواهند برد و حتما به سهامداران اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: "بانک شهر" نیز برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پیش برده و در دست اقدام دارد.

کلید تجدید ارزیابی

عضو هیئت مدیره "بانک شهر" در خصوص زیان انباشته و برنامه‌های در دست اجرا جهت کاهش آن، اظهار داشت: در زیان انباشته کنونی بانک هزینه مطالبات مشکوک الوصول نقش پررنگی ایفا می‌کند. مطابق استاندارد‌های حسابداری، بابت مطالبات مشکوک الوصول ملزم به ذخیره‌گیری هستیم.

در این بین، طبق بخشنامه بابت وام‌های اعطایی به دولت، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول گرفته نمی‌شود اما؛ در حال حاضر، این موضوع در مورد شهرداری‌ها صدق نمی‌کند و بابت تسهیلات اعطایی به شهرداری‌ها ذخیره گرفته می‌شود. در نتیجه، حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان از زیان انباشته "بانک شهر" از ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شهرداری‌ها نشأت می‌گیرد.

دلیل این که برای مطالبات دولت ذخیره گفته نمی‌شود آن است که از بالاترین ضمانت برخوردار است. حال مسئله این است که وقتی شهرداری‌ها از دولت جدا نیستند، چرا باید رفتار جداگانه‌ای در خصوص مطالبات آن‌ها لحاظ شود!

علی حسینی نوید یک اتفاق خوب را داد و تصریح کرد: در حال حاضر، مصوبه‌ای در دست تنظیم است که بانک‌ها در خصوص مطالبات شهرداری‌ها همانند دولت رفتار کنند و ذخیره‌ای بابت آن در صورت‌های مالی لحاظ نشود. این موضوع فعلا در حد صحبت است اما؛ به زودی بخشنامه می‌شود.

اگر اصلاح مقررات صورت گیرد و بابت مطالبات شهرداری همانند مطالبات دولت رفتار شود، بخش قابل توجهی از زیان "بانک شهر" از بین خواهد رفت.

وی از آخرین وضعیت عملیات بانکداری «شهر» گفت و عنوان کرد: از طریق جذب منابع ارزان قیمت، هزینه تمام شده پول به شدت کاهش پیدا کرده است و گزارش‌های آتی بانک به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. تلاش بر این است که برخلاف صورت‌های مالی سال ۹۶ که از سوی حسابرسان، مردود اعلام شد، صورت‌های مالی سال ۹۷ به صورت مشروط ارائه شود که این یک گام رو به جلو تلقی می‌شود و نشان دهنده آن است که وضعیت بانک از لحاظ عملیاتی رو به بهبود است. با تداوم این روند، قطعا صورت‌های مالی سال ۹۸ بهتر از گذشته منتشر خواهد شد.

کلید تجدید ارزیابی

عضو هیئت مدیره این بانک از طرحی نو برای فروش املاک مازاد سخن به میان آورد و تحقق این امر را بسیار واجب برای نجات صنعت بانکداری دانست و افزود: تا زمانی که مشکل رکود اقتصادی حل نشود، املاک مازاد بانک‌ها به فروش نخواهند رسید. راه اندازی صندوق معاملات املاک در بورس اتفاق خوب و مثبتی است که می‌تواند بخش بزرگی از مشکل بانک‌ها در فروش املاک مازاد را برطرف کند اما؛ اگر اقدام جدیدی در این خصوص انجام نشود، گره بانک‌ها باز نمی‌شود و اتفاق چشمگیری در صنعت بانکداری رخ نخواهد داد.

حال گویا "بانک شهر" خود دست به کار شده و به گفته علی حسینی، با وجود همه مشکلات اقتصادی، مزایده املاک بانک در برخی موارد جواب داده و اکنون، در حال راه‌اندازی طرحی نو هستند تا به متقاضیان خرید املاک بانک، اعتبار و وام تخصیص دهند.

وی در خاتمه این نکته را نیز عنوان کرد که "بانک شهر" در نظر دارد در آینده‌ای نه چندان دور، برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را به بازار سرمایه وارد کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
بعد مدت ها یکی از افراد بانک شهر شفاف سازی کرد. واقعا از شهرداری تهران بابت انتخاب ایشان متشکریم