بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
در رویداد یلدا سامیت 2019 اعلام شد؛

راز موفقیت استارت آپ ها

نارنین دانشور در رویداد یلداسامیت از ادغام تخفیفان با نت‌برگ خبر داد که ۴۸ ساعت پیش نهایی شده است.
کد خبر : ۲۰۳۵۰۲

به گزارش بورس نیوز، رویداد یلدا سامیت 2019  امروز در وزارت کشور برگزارشد.

در اولین برنامه این رویداد سه بنیانگذار استارت‌آپ‌های رادین، آریا مدتور و طنین از موفقیت‌های خود گفتند.

 

خلیل طاهری، بنیانگذار رادین ارائه خود را با عکسی از خودش و دانشگاه تهران شروع کرد. او توضیح داد که وقتی دانشجوی سال دوم دانشگاه تهران بودم با گروه حصین آشنا شدم و پس از آن بود که دستگاهی را در حوزه امنیت به نام HSM بومی راه‌اندازی کردیم.

او ادامه داد: در آذر 97 بود که در رادین اولین دستگاه HSM بومی به نام سربن را ساختیم، اما هنوز دغدغه ما حل نشده بود، چراکه فکر می‌کردیم هنوز دارایی افراد دزدیده می‌شود. بنابراین اواسط سال 98 بود که کیف پول سخت‌افزاری را راه‌اندازی کردیم. سیم‌کارتی که افراد می‌توانند به وسیله آن دارایی خود را حفظ کنند."

هادی شجار، بنیانگذار آریا مدتور ارائه خود را با این سوال شروع کرد که سهم اکوسیستم استارت‌آپی از گران شدن دلار چیست؟

شجار توضیح داد: فرصتی که امروز پیش روی اکوسیستم استارت‌آپی است درآمدزایی دلاری است. آریا مدتور استارت‌آپ حوزه سلامت است که از 65 کشور حدود 10 هزار مشتری دارد. لذتی که در کار ما وجود دارد این است که مشتری را از کشورهای دیگر مانند هند و ترکیه به ایران بیاوریم.

 

سمیرا کوشکستانی هم‌بنیانگذار طنین سخنران سومی بود که درباره استارت‌آپ طنین توضیح داد.

به‌گفته او سالانه دوهزار کودک ناشنوا متولد می‌شوند که ممکن است تا آخر عمر نشنوند. اما راه‌حل‌هایی مانند سیستم‌های کاشت حلزون راه‌اندازی کردیم که امکان شنیدن برای ناشنوایان را فراهم می‌کند. تیم ما اکنون توانسته‌ ورژن‌های جدید از این سیستم را بسازد و هفته گذشته نیز تمام مجوزهای این سیستم را گرفتیم.

 

"پنجره‌های رو به فردا" عنوان بخش دیگری از رویداد یلدا سامیت بود. در 

 

"نه کسانی که از کشور رفته‌اند خائن‌اند نه کسانی که مانده‌اند وفادار به این خاک و آب هستند. رفتن و ماندن انتخاب شخصی آدم‌هاست که باید به آن احترام گذاشت."

اینها صحبت‌های ابتدایی قربانی بود که تشویق‌های حاضرین را هم به دنبال داشت.

او در ادامه با اشاره‌ای به اتفاقات یلدای پارسال، فلسفه استارت‌آپ‌ها را در این می‌دانست که حرف‌های منتقدانشان را به خوبی می‌شنوند و خودشان را تغییر می‌دهند.

 

موج چهارم تجارت الکترونیکی با کلیدواژه اومنی‌چنل همراه است / زیرساخت‌های این موج در کشور مهیا نیست

در ادامه، اولین سخنران این بخش، محمودرضا هاشمی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران درباره موج‌های تجارت الکترونیکی سخنرانی با عنوان "موج چهارم" انجام داد.

هاشمی ابتدا سه موج اول تجارت الکترونیکی در دنیا را اینطور معرفی کرد: "در سال ۱۹۹۵ موج اول، ظهور فروشگاه‌های آنلاین بود. موج دوم با ظهور شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۴ و موج سوم با ارائه خدمات مبتنی بر موبایل در سال ۲۰۱۰ ظاهر شدند."

او سپس همین موج‌ها را در ایران بررسی کرد که موج اول در سال ۱۳۸۳، موج دوم در سال ۱۳۸۹ و موج سوم در سال ۱۳۹۲ در کشور ظاهر شدند.

او موج چهارم را همگرا شدن کانال‌های سنتی و آنلاین معرفی کرد که از سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ در دنیا به وجود آمدند و کلید اصلی این موج را "اومنی‌چنل" دانست؛ اینکه مشتریان امروز باید بتوانند همه‌چیز را خودشان انتخاب کنند. درواقع صحبت‌های هاشمی درباره موج چهارم تجارت الکترونیکی این بود که بین کانال‌های سنتی و کانال‌های آنلاین نباید تفکیکی ایجاد شود و از تجربیات آمازون و والمارت مثال زد.

به گفته هاشمی ایجاد اومنی‌چنل زیرساخت‌هایی را می‌خواهد که در حال حاضر در کشور نداریم.

او در پایان صحبت‌هایش از تجارت الکترونیکی مبتنی برتکنولوژی هم گفت که عباراتی چون هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی هم کلیدواژه‌ای اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

 

ارزش واقعی این است که چیزی بسازید که آدم‌ها عاشقش باشند

سخنران بعدی بخش "پنجره‌های رو به فردا" محسن ارجمندی، بنیان‌گذار میراث بود که درباره بیگ دیتا و کسب‌وکار میراث و ارزش واقعی یک کسب‌وکار گفت.

ارجمندی صحبت‌هایش را با این سوال که چند نفر امروز در اینستاگرام استوری گذاشتند آغاز کرد و ادامه داد که اینستاگرام یک میلیارد یوزر در پلتفرمش دارد و در لحظه ۱۰ میلیون استوری روی این پلتفرم گذاشته می‌شود. جدای از اینها، کلی اطلاعات دیگر هم در سرورهای اینستاگرام جمع‌آوری و ذخیره می‌شود و این پلتفرم برای انجام این کار به چیزی به اسم بیگ دیتا احتیاج دارد.

همین موضوع باعث شد تا ارجمندی از کسب‌وکار خودش یعنی میراث بگوید که از سال ۲۰۱۳ در بسیاری از حوزه‌ها که مهمترینشان بیگ دیتا است آغاز به کار کرد و توضیح داد: "در سال ۲۰۱۴ ما چهار patent در زمینه بیگ دیتا منتشر کردیم و جالب است بدانید که در همان سال، ۹۲ درصد پتنت‌ها توسط آمریکا و چین ثبت شده بودند و این نشان‌دهنده حجم کاری است که ما انجام دادیم."

در ادامه کار‌هایی که میراث انجام داده این بوده که توانسته رکورد ذخیره‌سازی را با ۱۳۰ درصد سریع‌تر بودن نسبت به شرکت خارجی دیگری، در دنیا بشکند و در سال ۱۳۹۶ هم توانست انتخابات ریاست جمهوری ایران را با دقت بسیار زیادی پیش‌بینی کند.

او در ادامه به ضعفی که کسب‌وکارشان داشت اشاره کرد که آن مدیریت درآمد و نقدینگی بود و در این باره توضیح داد: "ما فهمیدیم بزرگترین نقطه ضعف ما بزرگترین نقطه قوت ما است. نقطه قوت ما این است که فضای علمی را به فضای کسب‌وکار وصل می‌کنیم؛ ولی این فضای کسب‌وکار کجاست؟

در پاسخ به این سوال ارجمندی به این پاسخ رسید که ما باید چیزی را بسازیم که افراد عاشق‌اش باشند و این همان ارزش واقعی کسب‌وکارها است.

 چطور شد که کسب‌وکار میراث به چنین نتیجه‌ای رسید؟

بنیان‌گذار این استارت‌آپ اینطور توضیح داد: "شاید نبوغ ما این بوده که زمانی که با بی‌انصافی‌های مشتری و دیگران رو‌به‌رو می‌شدیم فرو نریختیم و بازتر شدیم و فهمیدیم که آدم‌ها خیلی جزئیات دارند و نباید آنها را سریع قضاوت کرد."

 

نارنین دانشور در رویداد یلداسامیت از ادغام تخفیفان با نت‌برگ خبر داد که ۴۸ ساعت پیش نهایی شده است.

 آسیه حاتمی، بنیانگذار ایران تلنت حضور داشتند و در پنلی درباره استارت آپ خود و چالش‌های موجود در کسب‌وکارشان گفتند.

 

دانشور به شکستی که پیش از این اعتقاد داشت در ادغام رخ می‌دهد اشاره کرد و گفت: «ادغام شجاعت می‌خواهد. شاید به نظر برسد نت برگ و تخفیفان پلتفرم‌هایی مشابه هستند، اما تفاوت‌های و ما تنها ۹ درصد کاربر مشترک داشتیم که البته این موضوع جای امیدواری زیادی دارد. هدف نهایی ما حفظ این دو برند است.»

دانشور درخصوص علت طولانی شدن فرایند ادغام گفت: «بحث fundraising، مذاکرات، جمع بندی افراد، valuation، انتظارات افراد، مسائل حقوقی و انتظارات شرکت‌ها عواملی هستند که در طولانی شدن این فرآیند نقش داشتند. البته ما از تابستان بحث excecution را آغاز کردیم و دو روز پیش با نت برگ ادغام شدیم و البته از نظر من فرآیند سریعی در ادغام داشتیم.

 

در ادامه حاتمی آمارهایی از ایران تلنت ارائه داد: «مرجع‌هایی که فعالیت خاص دارند در ایران تلنت نیروهای مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. در این سایت معتبر حدود 8 هزار شرکت حضور دارند و 12 هزار نفر سالانه توسط این کسب‌وکار در شرکت‌ها جذب می‌شوند.»

 

 

رضا قربانی در یلدا سامیت فناوری بلاکچین و کارکردهای آن را با زبانی ساده مورد بررسی قرار داد

رضا قربانی رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش در رویداد یلداسامیت با تاکید بر اینکه قصد دارد بلاکچین را به زبانی ساده بیان کند این فناوری را بررسی کرد.

او گفت که توهمات جدی روی بلاکچین به‌خاطر کسانی است که راجع‌به آن ادعا کردند و باعث شدند اصل موضوع فراموش شود. مانند کلاهبرداری وان‌کوین که در تاریخ این فناوری بسیار مورد توجه است.

 

قربانی گفت: "آنچه در تمام زندگی ما مشترک است عدم قطعیت است. وقتی می‌خواهیم با هم معامله‌ای کنیم موضوعی به نام عدم قطعیت بین ما هست چراکه همدیگر را نمی‌شناسیم."

اگر تاریخ بشر را نگاه کنیم می‌بینیم که واسطه‌ها به‌مرور شکل گرفتند و هدف آنها این بود که عدم قطعیت را کم کنند.قربانی با بیان این مطلب، گفت: " ما در طول تاریخ برای حل مساله قطعیت واسطه‌هایی را شکل دادیم که متمرکز بودند و همه تصمیم‌گیری‌ها را یکجا انجام می‌دادند. دولت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نمونه‌هایی از این موارد هستند."

او به معایب واسطه‌ها اشاره کرد و گفت: "واسطه‌ها می‌توانند هک شوند یا به محلی برای تقلب یا هر اتفاق دیگر بدل شوند. مهم‌ترین واسطه‌ها بانک‌ها هستند که میزان دوست داشتنی بودن آنها در اتفاقات اخیر مشخص شد. حقیقت این است که ذات واسطه‌های متمرکزی که در طول تاریخ درست کردیم این است که هرکدام از ما اگر آنجا بنشینیم باعث گسترش نابرابری می‌شویم و ذات آنها این است که نابرابری را افزایش می‌دهد.

 

قربانی با بیان این مقدمه به سراغ فناوری بلاکچین رفت و آن را با چند مثال توضیح داد: "دهه ۸۰ فردی ناشناس که نام او و اینکه چه کسی است مهم نیست این مساله را یه روشی خیلی جالب حل کرد که سادگی آن قدرت آن است‌. تصور کنیم شهری تعدادی نگهبان دارد و همه قرار است نگهبانی دهند بدون اینکه یک نهاد متمرکز وجود داشته باشد. می‌توانیم بگوییم همه هر ۱۰ دقیقه در میدان شهر جمع شوند و هر ۱۰ دقیقه به این افرادی که در میدان حاضر می‌شوند جایزه می‌دهند. این منطق ماینینگ است. یکی از فعالیت‌هایی که بلاکچین عامل ایجاد آن است."

او تصریح کرد: "حداقل سه هزار بلاکچین جدی در جهان وجود دارد که یکی از آنها را بوترین ۲۵ ساله شش سال پیش خلق کرد. در این فضا که نام آن اتریوم است، قراردادها قابلیت اجرا دارند.

 

کاربردهای بلاکچین

قربانی با بیان اینکه ما در سیستم مالی چیزی به نام دریافت، پرداخت، تصفیه و تسویه داریم، گفت: "سیستم مالی کارهای پیچیده‌ای انجام داد تا کارهای ساده‌ای انجام شود اما در فضای توزیع‌شده فقط انتقال پول انجام می‌شود."

رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش به کاربردهای بلاکجین اشاره کرد و گفت: "اثبات مالکیت یکی از کارهایی است که بلاکچین می‌کند. جالب است بدانید ۷۰ درصد مردم دنیا برای اینکه ثابت کنند مالک زمین هستند مشکل دارند. بلاکچین جایی برای ثبت سند است و دولت‌ها و افراد دیگر نمی‌توانند روی آن دست بگذارند."

اقتصاد واقعا اشتراکی مورد دیگری بود که قربانی به آن اشاره کرد و توضیح داد: "اوبر رشد می‌کند چون اطلاعات به کسی نمی‌دهد اما اطلاعات همه را جمع می‌کند. در این حوزه می‌توانیم پلتفرمی داشته باشیم که افراد به هم خودرو قرض دهند و واسطه این کار بلاکچین باشد."

به گفته قربانی انتقال پول دیگر کارکرد بلاکچین است. بزرگترین حجم پولی که از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال توسعه منتقل می‌شود ۷۰۰ میلیارد دلار و از طریق کسانی است که در جایی مانند کانادا پول را به کشوری مثل فیلیپین می‌فرستند و بابت این کار کارمزد می‌گیرند اما الان در کسر از ثانیه این کار با بلاکچین انجام می‌شود.

قربانی اضافه کرد: "برخلاف آنچه گفته می‌شود اتفاقا مردم می‌دانند چه می‌خواهند. اطلاعات در فضای بلاکچین می‌تواند ذخیره شود تا بتوانیم هرجا که قرار است از آن استفاده کنیم. مالکیت محتوا و کپی رایت هم آخرین مورد از کارکردهای بلاکچین است.

قربانی در پایان تصریح کرد: "این تکولوژی خیلی نابالغ است اما در همین مواردی که گفتم در دنیا کارهای خیلی موفقی انجام می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر