بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
کد خبر : ۲۰۳۵۰۳

 

امروزه ربات‌ها جای هزاران شغل روتین را گرفته‌اند و به نظر می‌رسد کماکان قصد کوتاه آمدن هم نداشته باشند! این جان‌مایه جلسه‌ای بود که اواخر هفته گذشته در کمیسیون خدمات مالی و اقتصادی مجلس سنا برگزار شد.

به گزارش بورس نیوز، به نقل از بلومبرگ، در این نشست که با هدف بررسی تاثیرات هوش مصنوعی بر بازار سرمایه و اشتغال برگزار شد، مارکوس لوپز، استاد دانشگاه کورنل با بیان اینکه بهره‌گیری از الگوریتم‌ها ده‌ها هزار شغل را در سرتاسر جهان از بین برده، گفت: در این شرایط طیف تخصصهایی که دیگر نیازی به نیروی انسانی ندارند از متصدیان خرید و فروش تا محاسبه قیمت و مشاوره چینش پورتفو و بسیاری موارد دیگر را در برمی‌گیرد.

پوروفسور لوپز اشاره کرد که یادگیری ماشینی برای حدود 6 میلیون نفر شاغل در صنایع مختلف مالی و بیمه‌ای چالش ایجاد کرده و بسیاری از آن‌ها احتمالا شغل خود را از دست خواهند داد؛ اما نه لزوما به این دلیل که آن کارها توسط ماشین‌ها جایگزین شده‌اند، بلکه به این دلیل که افراد آموزش نمی‌بینند در کنار الگوریتم‌ها کار کنند.

در این جلسه که حدود 2 ساعت به طول انجامید، قانون‌گذاران از متخصصان مدعو سوالات متعددی در خصوص تورش‌های نژادی و جنسیتی در هوش مصنوعی، چگونگی رقابت در مشاغلی با تکنولوژی بالا، چالش‌های تنظیم بازار و مقررات‌گذاری و بازارهای مالی مبتنی بر داده پرسیدند. در ادامه مروری داریم به دیدگاه‌های صاحب‌نظران حاضر در این نشست.

مارتینا رجسجو، مدیر نظارت بورس نزدک:
نزدک امروزه بیش از 40 الگوریتم مختلف را پیاده‌سازی کرده است و از 35 هزار پارامتر به منظور رصد سوء استفاده‌های احتمالی و بررسی ظن دستکاری قیمت استفاده می‌کند. رشد نمایی داده‌ها در بازار به مهم‌ترین مشکل عملیات نظارت تبدیل شده است و بی‌راه نیست اگر کار همکاران خود را به پیدا کردن سوزن در انبار کاه تشبیه کنم.

 

ربکا فندر، سرپرست ارشد در موسسه CFA:
در یک نظرسنجی که 3800 نفر از اعضای CFA و داوطلبان دریافت مدرک در آن شرکت داشتند، 43 درصد عنوان کرده‌اند که معتقدند طی 5 الی 10 سال آینده، نقششان در بازار سرمایه تغییر خواهد کرد. سه نقشی که بیش از سایر گزینه‌ها از نظر شرکت‌کنندگان در معرض تغییر قرار دارند به ترتیب نمایندگان فروش، معامله‌گران و تحلیل‌گران هستند.

 

کریستینا واگنر، مدیر اجرایی در شرکت بازارهای نوین مالی (MMI):
وقتی بازیگران بد پیچیده‌تر رفتار می‌کنند، بسیار مهم است که رگولاتورهای مالی نیز ظرفیت‌های فناوری اعم از بهره‌مندی از هوش مصنوعی و سیستم‌های خودکار را افزایش دهند تا در این نبرد دست بالاتر را داشته باشند.

 

چارلتون مک ایلوین، استاد رسانه، فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک:

گروه‌های نژادی که امروزه در صنعت خدمات مالی در اقلیت هستند، در مسیر توسعه فناوری‌های فین‌تک بیشترین خطر متوجه آن‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد که این امر به واسطه کمبود نماینده از طرف گروه‌های لاتین‌ و آمریکایی- آفریقایی تبارها بیش از سایر گروه‌ها باشد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر