بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بورس در آذر، تخم طلا گذاشت!

خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۰۹/۳۰ (بورس و فرابورس) امروز ۲۹۸۵ میلیارد تومان بود.
کد خبر : ۲۰۳۶۵۷

بورس در آذر، تخم طلا گذاشت!

به گزارش بورس نیوز، با اتمام فصل پاییز و سپری شدن ۹ ماه از ابتدای سالجاری، کارنامه بورس تهران نشان می‌دهد که سرآمد بازار‌های مالی و سرمایه گذاری در ایران بوده و بیشترین بازدهی و سود را نصیب مشارکت کنندگان خویش کرده است.

این روز‌ها بورس تهران همچنان داغ و پر اقبال است و طیف وسیعی از سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم آورده اند.

بطوریکه هر روز صد‌ها میلیارد تومان پول و نقدینگی وارد فضای معاملات در بورس میشود و مخاطبان و مشتاقان زیادی را جذب خود ساخته است.

از طرفی، اطلاعات و اخباری که از گزارش‌های فعالیت یک ماهه شرکت‌های بزرگ و همچنین صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها به گوش می‌رسد، جملگی حکایت از افزایش فروش و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی دارد که در حوزه معادن و فلزات و پتروشیمی و ... فعالیت دارند؛ لذا انتظار می‌رود طی روز‌های آتی شاهد انتشار عملکرد مطلوبی در نماد‌های بزرگ و بنیادمحور بازار باشیم و سهام ارزنده این شرکت ها، همچنان در کانون توجهات باشند.

بطور مثال به نظر می‌رسد نماد‌های ارزنده ای، چون «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «شپنا»، «وتجارت» ... با جهش سودآوری در عملکرد ۹ ماهه سالجاری نسبت به سال قبل مواجه شده باشند و بزودی اخبار و اطلاعات آن به بازار ارایه گردد.

آخرین وضعیت بازار امروز: در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فارس»، «وامید»، «فولاد»، «ومعادن»، «کگل» و «اخابر» با رشد حدود ۳۶۷۵ واحدی روبرو شد. بازار در ادامه رالی اخیر امروز نیز سقف جدیدی را ثبت کرد که عمدتا ناشی از اقبال سرمایه گذاران به گروه‌های بزرگ کالایی می‌باشد. ارزش معاملات خرد امروز ۳۰ آذر، بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان (در بورس و فرابورس) بود.

گفتنی است، شاخص بازار سهام در پاییز بیش از ۱۷ درصد رشد کرد و نکته جالب توجه این‌که، شاخص کل بورس تهران رشد ۱۶ درصدی را تنها در ماه پایانی پاییز به ثبت رساند. در ضمن خالص ارزش تغییر مالکیت از سبد حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بازار در آذر، رکوردی تاریخی را به ثبت رساند و به ۲ هزار میلیارد تومان نزدیک شد. بر اساس آمار موجود، تاکنون چنین رکوردی در معاملات خرد بورس تهران مشاهده نشده بود.

میانگین روزانه ارزش معاملات آذر نیز در حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود. دلار عمده رشد ۱۵ درصدی خود در پاییز را مدیون رشد ماه پایانی است. سکه نیز در پاییز بازدهی ۱۲ درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب، بازار سهام همچنان پیشتاز بازار‌های داخلی باقی ماند. با این حال، همچنان فصل تابستان با بازدهی بیش از ۲۸ درصد،‌ی بهترین فصل بورس تهران در سال ۹۸ بوده است و پس از رشد‌های قیمتی اخیر سهام شاید و باید به سمت سهام با امنیت بیشتر سرمایه‌گذاری حرکت کرد.

خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۰۹/۳۰ (بورس و فرابورس) امروز ۲۹۸۵ میلیارد تومان بود.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۵۳,۹۹۷ واحد / میزان تغییر ۳۶۷۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۲,۹۱۵,۵۸۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۲,۶۹۰ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۷۵۱ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۳۲۰ واحد مثبت / وامید ۲۵۴ واحد مثبت/ فولاد ۱۹۵ واحد مثبت/ ومعادن ۱۸۵ واحد مثبت/ کگل ۱۶۵ واحد مثبت/ اخابر ۱۵۹ واحد مثبت/ همراه ۱۵۸ واحد مثبت.

بیشترین حجم معاملات
وبصادر ۷۷۹.۵ میلیون سهم/ وتجارت ۷۳۷.۷ میلیون سهم/ ذوب ۱۷۲ میلیون سهم/ ونوین ۹۳.۲ میلیون سهم/ وپاسار ۸۳.۸ میلیون سهم

پیش بینی بازار یکشنبه یک دی ۹۸
امروز مقارن با آخرین ماه و روز فصل پاییز، یعنی موعدی که بنابه ضرب المثل معروف ایرانی‌ها «جوجه‌ها را آخر پاییز میشمارند». بورس تهران کارنامه و فصل مناسب و ایده آلی را سپری کرد و سرآمد بازار سرمایه گذاری در ایران بود. چرا که بازدهی ۹ ماهه بورس تهران از ۱۰۰ درصد نیز عبور کرد و برگ زرین دیگری بر افتخارات بازار سرمایه پر رونق و توانمند ایران، افزوده شد.

طی سالیان متمادی و با افق دید ۲ و ۵ و ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ ساله، بورس تهران بعنوان برترین و بهترین و پر بازده‌ترین محل سرمایه گذاری و کسب سود در اقتصاد ایران شناخته شده و بازدهی کم نظیری را نصیب مشارکت کنندگان خویش ساخته است. بطوریکه هیچکدام از بازار‌های رقیب از جمله بازار املاک و مستغلات، بازار طلا و ارز، بازار خودرو، بازار کالا‌های با دوام و هر بازار دیگری – توانایی کسب بازدهی معادل بورس تهران نداشته و در تعقیب این بازار پویا و پر رونق و توانمند بوده است؛ لذا در حالی ارزش معاملات روزانه بورس تهران به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده که این مساله هم‌زمان با ورود فعالان بیشتری به این بازار فرصتی استثنایی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است. گفتنی است، طی دو سال گذشته نرخ دلار تقریبا ۳ برابر شده این درحالی است که ارزش معاملات روزانه سهام در همین مدت حدودا ۱۵ برابر گشته است.

این امر نشان‌ دهنده فرصتی بی‌سابقه در اقتصاد کشور پس از اقبال عمومی به بورس تهران است؛ لذا فارغ از تعلل مکرر مقامات بورسی، سیاست‌گذار اقتصادی نیز به‌نظر می‌رسد توجه زیادی به این مساله ندارد. بازاری که اساسا قطب‌نمای سیاست‌گذاران در دنیاست به ویترینی محدود به نوسان شاخص کل تنزل یافته، حال آنکه مکانیزم قدرتمند بازار در بورس‌ها می‌تواند انتظارات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیاز‌های سیاست‌گذاری را در اختیار قرار دهد.

 

حافظ عزیزی نقش
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
متنفر از فساد و فاسدین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
بورس الان 4 ساله هر ماه تخم طلا میزاره ولی نمیدونم من که سهام وساپا - ورنا را با شاخص 89000 خریدم 320-330 تومن چرا 4 سال بعد در شاخص 355.000 هنوز در ضررم و فیمت سهمم نصف قیمت 4 سال قبل اونوقت قیمت خیلی از سهمای اشغالی از 100 تومن به هزاران تومن رسیده. ایا غیر اینست که فساد در بورس غوغا میکند؟