بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
بازار امروز با توجه به تصویب احتمالی لوایح اف‌ای‌تی‌اف با جو مثبت روبرو خواهد بود.
کد خبر : ۲۰۳۶۶۶

اف‌ای‌تی‌اف و صعودی دیگر؟


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز روند صعودی بازار ادامه داشت و بازدهی سهامداران از ابتدای سال تا پایان آذر ماه به حدود ۱۰۰ درصد رسید تا به این ترتیب شاهد دومین سال پیاپی رشد سنگین قیمت‌ها در بازار سرمایه باشیم. شاخص کل با افزایش بیش از یک درصدی به محدوده ۳۵۴.۰۰۰ واحدی نزدیک شده و انتظار‌ها برای رشد بیشتر آن وجود دارد.


اقتصاد کلان
روز گذشته عصر شاهد انتشار خبری در خصوص موافقت یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با لوایح اف‌ای‌تی‌اف بودیم. بر اساس گفته‌های آیت اله شبستری کمیسیون‌های تخصصی این مجمع لایحه‌های مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را تایید کرده‌اند و با این حال این موافقت می‌بایست در صحن مجمع نیز به تصویب برسد. اظهارات روابط عمومی مجمع با این حال حکایت از عدم تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص داشت و تایید نهایی این موضوع توسط روابط عمومی مجمع تکذیب شد. کمتر از سه هفته دیگر به مهلت ارائه شده به کشورمان در این خصوص باقی مانده و در بازار ارز به همین دلیل شاهد تحرکات مجدد سفته‌بازی و دلالی هستیم.

قیمت دلار در بازار روز گذشته به ۱۳.۲۰۰ تومان نیز رسید. انتشار خبر مربوط به موافقت مجمع تا حدی از التهابات بازار ارز کاست و شاید مهم‌ترین خبر این روز‌های اقتصاد کشور کشمکش‌های تصویب و یا عدم تصویب این لوایح باشد.

در خبری دیگر در حوزه ارزی، بر اساس آخرین آمار رسمی سامانه نیما، از ابتدای فروردین ۹۸ تا ۳۰ آذر ۹۸، صادرکنندگان توانسته‌اند معادل ۱۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون یورو ارز را در سامانه نیما به فروش برسانند. در مقابل ارز صادراتی ارائه شده در سامانه نیما، واردکنندگان نیز معادل ۹ میلیارد و ۹۸۹ میلیون یورو ارز از صادرکنندگان خریداری کرده‌اند. آنگونه که آمار نیما می‌گوید، میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه یا همان سامانه نیما ۱۱ هزار و ۱۷۳ تومان بوده که در مقابل میانگین نرخ فروش دلار در بازار ثانویه نیز ۱۱ هزار و ۳۸۹ تومان به ثبت رسیده است.

در خبری در حوزه فلزات، براساس برنامه‌ریزی امسال سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای ۳۱ طرح در قالب بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار انجام می‌شود که اشتغال مستقیم بیش از ۱۱ هزار نفر را به دنبال دارد. جداول آماری ایمیدرو حاکی از آن است، در قالب ۳۱ طرح که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۱ هزار و ۳۴۰ نفر به طور مستقیم و ۷۰ هزار و ۲۶۵ نفر غیر مستقیم اشتغال پیدا می‌کنند.

آلومینیوم جنوب (سالکو) در فاز یک با هدف تولید ۳۰۰ هزار تن شمش، اسلب، و بیلت آلومینیوم با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و اشتغال یک‌هزار و ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم ۶ هزار نفر به عنوان یکی از طرح‌های مهم در این ارتباط محسوب می‌شود. همچنین فاز یک آلومینیوم جاجرم نیز با هدف ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه‌گذاری ۱۳۱ میلیون دلار و اشتغال ۶۰۰ نفر مستقیم و تعداد یکهزار و ۸۰۰ نفر غیر مستقیم به بهره‌برداری رسید. فولاد استانی بافت (کرمان) واحد احیاء با هدف تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیون دلار، اشتغال ۲۳۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم ۸۰۰ نفر از جمله این طرح هاست.

بازار امروز
بازار امروز با توجه به تصویب احتمالی لوایح اف‌ای‌تی‌اف با جو مثبت روبرو خواهد بود. با این حال انتظار رشد سنگین قیمت‌ها را نخواهیم داشت و با توجه به رشد محسوس بازار در هفته گذشته افزایش عرضه‌ها توسط سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت انتظار می‌رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر