بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

پرتفوی غیر بورسی جذاب «وسکاب»

مدیر سرمایه گذاری «وسکاب» گفت: قیمت هر سهم در تابلو معاملات بازار حدود ۸۰ درصد ناو بوده و البته این ۸۰درصد را بدون لحاظ کردن ارزش افزوده پروژه ساختمانی شرکت تخمین می زنیم.
کد خبر : ۲۰۳۷۶۷

پرتفوی غیر بورسی جذاب این شرکت

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه پاییز دلچسبی را به پایان رساند و زمستان شیرینی را آغاز کرد. امروز هم شاخص کل مثبت بود و به لطف معاملات سبز نمادهای بزرگ بازار از جمله «فارس» و «فولاد» و «کگل» و... ۲۷۲۱ پله بالا رفت و رکورد جدیدی ثبت کرد.

در این میان اما به نظر می رسد شرکت های سرمایه گذاری هنوز از رشد بازار جا مانده اند و متناسب با رشد بازار سرمایه، رشد نکرده اند.

شرکت سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان (صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها) ار جمله شرکت های سرمایه گذاری است که در ۹ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه با رشد ۹۵ درصدی نسبت به سال قبل سود خالص بیش از ۲۷۶ میلیارد تومانی محقق کرده است.

علاوه بر پرتفوی ارزشمند بورسی این شرکت، در پرتفوی غیربورسی شرکت، مهم‌ترین آیتم سرمایه‌گذاری در پروژه اداری واقع در خیابان عاطفی در بلوار نلسون ماندلا بوده که این پروژه مساحت ۱۷ هزار متر مربع زیربنا دارد که شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان در این پروژه سهم ۶۷ درصدی دارد. بهای تمام شده فعلی پروژه بر اساس صورت‌های مالی شرکت ۱.۲۲۰ میلیارد ریال است.

بر این اساس و با توجه به رشد قیمت ملک طی یک سال گذشته که حداقل به میزان ۱۵۰ درصد در مناطق شمالی تهران بوده است، مازاد ارزش سرمایه‌گذاری در این پروژه به میزان ۱.۸۳۰ میلیارد ریال لحاظ می‌شود.

همایون هیوند مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان «وسکاب» در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: به نظر می رسد گزارشات تولید و فروش در بعضی شرکت های بزرگ بازار بهتر از ماه های قبل خواهد بود و حجم معاملات بورس کالا گواه این ادعا است. ضمن اینکه قیمت های جهانی مخصوصا قیمت فلزات در بازارهای جهانی روند مثبتی دارد و شرکت های گروه فلزات اساسی پتانسیل ارایه گزارش های مطلوبی دارند.

وی افزود: با این شرایط، سهم های گروه فلزات اساسی و سنگ آهنی را گزینه های منطقی تری برای سرمایه گذاری ارزیابی می کنم. محصولات پتروشیمی هنوز رشد قیمت چندانی نداشته و نمی توان گروه پتروشیمی و فلزات اساسی را با هم مقایسه کرد. در مقابل، بعضی سهم های بازار هم بیش از ارزش NAV شرکت رشد کرده و برای سرمایه گذاری، پر ریسک هستند. البته حجم معاملات و جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه، فعلا مجال اصلاح قید به این سهم ها نداده است. هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری هم مدتی از رشد بازار جا مانده بود و به تازگی توجه بازار به این سهم ها معطوف شده است. اما اینکه بخواهیم قیمت هر سهم شرکت های سرمایه گذاری را بر اساس مثلا ۶۰ تا ۷۰ درصد NAV تعیین کنیم چندان منطقی نیست؛ چرا که هلدینگ های سرمایه گذاری معمولا دارایی های غیر بورسی هم در پرتفوی خود دارند که محاسبه ارزش روز آنها توسط تحلیلگران و سرمایه گذاران به راحتی امکانپذیر نیست و به همین خاطر هم در تحلیل ها، ارزش دفتری آنها لحاظ می گردد.

هیوند در خاتمه در رابطه با وضعیت «وسکاب» گفت: پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت از طریق سامانه کدال در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد. اگر برای پرتفوی غیر بورسی شرکت، ارزش افزوده ای در نظر نگیریم، قیمت هر سهم در تابلو معاملات بازار حدود ۸۰ درصد ناو است. البته این ۸۰ درصد را بدون لحاظ کردن ارزش افزوده پروژه ساختمانی شرکت تخمین می زنیم. این پروژه فعلا در حال ساخت بوده و در حال حاضر، برنامه فروش آن را تا قبل از تکمیل (حداقل یکسال آینده) نداریم؛ ولی با توجه به پتانسیل های این پروژه، احتمالا فروش این پروژه برای بازار سرمایه جذاب خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر