بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
با توجه به اینکه در روز گذشته شاهد افزایش ناگهانی عرضه‌ها و تغییر روند بسیاری از گروه‌ها بودیم، به نظر می‌رسد که امروز نیز و حداقل در یک ساعت ابتدایی بازار شاهد روند منفی در اکثر گروه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۰۳۹۰۱

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روند متفاوتی در سطح بازار بودیم. در یک ساعت ابتدایی بازار با رشد جالب توجه ۶ هزار و ۵۰۰ واحدی مواجه شد. با این حال و پس از آن شاهد افزایش شدید عرضه‌ها و بعضا روند منفی سهام شرکت‌هایی بودیم که در ابتدای معاملات در سقف قیمتی روز در حال معامله بودند. در نهایت شاخص کل با رشد ۲۶۴۴ واحدی به ۳۵۹ هزار و ۳۶۵ واحد رسید. شاخص هم وزن، اما کاهش را تجربه کرد و با ۰.۲ درصد افت نسبت به معاملات روز یکشنبه به ۱۱۲ هزار و ۶۰۴ واحد کاهش یافت.
ارزش معاملات روند جالبی داشت و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که شاید بتوان این گونه بیان کرد که این ارزش در سه ماه اخیر بی سابقه بوده است.


اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد اظهارات جالب توجه سخنگوی سازمان برنامه و بودجه بودیم. سخنگوی ستاد بودجه گفت: اینکه در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌ها تسلیم شدیم و پذیرفتیم که بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نمی¬‌توانیم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم، در راستای امیدآفرینی به مردم نیست. این موضوع نشان‌دهنده سطح بسیار نازل بودجه‌نویسی در کشور و ناتوانی مسئولین ذیربط در تهیه لایحه اصلاح شده بر اساس واقعیات روز کشور و همچنین ضعف نظارتی شدید نهاد‌هایی همچون مجلس شورای اسلامی و زیر مجموعه آن یعنی دیوان محاسبات در خصوص نحوه مطابقت واقعیت‌های روی داده با ارقام مندرج در بودجه در هر سال است.

در واقع سازمان برنامه و بودجه صرفا برخی امیال و آرزو‌های خود را در لایحه بودجه درج شده، اما در واقعیت ممکن است بسیاری از ارقام درآمدی محقق نشود تا به این صورت کسری بودجه ایجاد شده از طرق مختلف و به بهای فشار تورمی بر اقشار مختلف جامعه نمود پیدا کند. به امید روزی که مسئولین با سواد و مسئولیت پذیر و پاسخگو بر مسند امور مهمی همچون اقتصاد کشور قرار بگیرند، خواهیم ماند.

در همین خصوص عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت از مجوز شورای سران قوا برای برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی با هدف جبران کسری بودجه امسال به صورت کامل استفاده کرده، گفت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با خنده همه تبصره‌های لایحه بودجه را تصویب می‌کند و می‌رود.

در خبری در حوزه نفت و گاز، به‌دنبال اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در آذرماه به ۷۵ میلیون لیتر رسید. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ۳۰ روزه آذرماه به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده که این مقدار با توجه به مدت مشابه سال گذشته با ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۵.۹ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش حدود ۱۶ درصدی مصرف بنزین با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور در حالی اتفاق افتاده که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۹۸، حدود ۹۴.۴ میلیون لیتر بوده و در مقایسه با میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۹۷ با ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر، ۶.۱ درصد رشد یافته بود.

بازار امروز
با توجه به اینکه در روز گذشته شاهد افزایش ناگهانی عرضه‌ها و تغییر روند بسیاری از گروه‌ها بودیم، به نظر می‌رسد که امروز نیز و حداقل در یک ساعت ابتدایی بازار شاهد روند منفی در اکثر گروه‌ها باشیم. این موضوع با توجه به رشد پیاپی شاخص کل و افزایش بین ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها در کمتر از سه هفته و در بسیاری از نمادها، منطقی و حتی ضروری به نظر می‌رسد.
با این حال، با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد و ادامه روند ورود منابع مالی به بازار سرمایه انتظار افت سنگین بازار سرمایه وجود ندارد، هر چند که قیمت سهام شرکت‌های کوچک و زیان‌ده در وضعیت حبابی و پرریسکی برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر