بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
تفاهم نامه همکاری بین پتروشیمی شازند و تبریز امضا شد؛

خودکفایی در تولید محصولات استایرن

اجرای عملیاتی این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان ۵۰ میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۴۴۴۸

 

خودکفایی در تولید محصولات استایرن
به گزارش بورس نیوز، امروز مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک فنی و سرمایه گذاری میان پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز در محل پتروشیمی شازند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و قبل از امضای توافقنامه همکاری دو شرکت، ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در کشور یک مزیت است و واحدهای پتروشیمی بیشترین خدمات را در کشور بویژه در زمان تحریم ها ارائه می دهند گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری از این صنعت برای کشور به دست آمده است که اگر واحدها اجازه داشتند، میزان صادرات قابل توجه‌تری به دست می امد، حتی نیازی به صادرات نفت خام هم نبود. رقم ۲۰ میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در حالی است که صادرات نفت در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار بوده است. در یک حرکت چند ماهه، ارز زیادی از محل صادرات پتروشیمی وارد کشور شد. یکی از مزایای این صنعت، جلوگیری از خام فروشی است. اگرچه هنوز هم اعتقاد داریم محصولات پتروشیمی در صنایع پایین دستی می تواند ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه پتروشیمی شازند یکی از متنوع‌ترین محصولات را در حوزه پتروشیمی تولید می‌کند به پایین بودن حاشیه سود پتروشیمی شازند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خوراک ما مایع است و باید از اقصی نقاط کشور حمل شود حاشیه سود ما بسیار پایین است. محصولات ما در هیچ واحدی تولید نمی‌شود. باید محصولات‌مان را با قیمتی که NPC تعیین می‌کند بفروشیم بنابراین در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌ها سود قابل توجهی نداریم ولی رسالتی داریم و به رسالت خود افتخار می کنیم. این شرکت صنایع پایین دستی را تغذیه می کند و مواد اولیه حدود ۵۰۰ واحد تولیدی را تامین می کند. خیلی از محصولات در نقطه سر به سر و حتی زیر قیمت فروخته می‌شود چرا که معتقدیم باید صنایع پایین دستی را تغذیه کنیم. یکصد هزار نفر نیروی کار وابسته به مجموعه هستند. در سال گذشته، این شرکت علاوه بر تامین نیاز واحدهای داخلی، ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشت و این ارز از طریق سامانه نیما تبدیل به دلار شد.

وضعیت صادرات «شاراک»

وی در مورد وضعیت صادرات گفت: بخشی از محصولات صادراتی ما به افغانستان صادر می شد، اما به رغم سیاست‌های حمایتی که باید صورت بگیرد هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن محصول A80 بنزین پتروشیمی (هیدروکربور) به افغانستان صادر می‌کردیم ، اما با توجه به قیمت بنزین و تحریم تحت فشار پالایش و پخش هستیم و باید با یک واحد بزرگتر مثل شرکت پالایش و پخش که روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، رقابت کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اضافه کرد:‌ ما همیشه با خودمان رقابت می‌کنیم حتی در صادرات هم همین وضعیت را داریم در ترکیه آمریکا با ما رقابت می‌کند و محصولات را ۸۰ دلار پایین‌تر از قیمت ما عرضه می‌کند و یا سابیک عربستان شش ماهه می‌فروشد تا ما را از بازار خارج کنند حال ما انتظار نداریم که شرکت‌های داخلی هم با ما رقابت کنند. در آینده نزدیک این میزان عرضه پالایش و پخش باعث می‌شود که بازار از دست ما خارج شود.

وی با بیان اینکه بازارهای خارجی محدود است گفت: عراق و افغانستان که بازارهای کوچکی هستند باید به شرکت‌های کوچک داده شود بهتر است حال که صادرات بنزین تحریم نیست شرکت پالایش و پخش به مناطق دورتر مثل آفریقا جهت بازاریابی برود که محدودیتی هم در این زمینه ندارد. وقتی رقابت صورت می‌گیرد عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها پایین می‌آید.

 

حاشیه سود پایین 
وی با بیان اینکه حاشیه سود ما به نسبت هزینه‌هایی که داریم ۱۰ تا ۱۲ درصد است گفت:‌ما نفتا را ۹۵ درصد فوب خلیج فارس دریافت می‌کنیم و وقتی از ستاره خلیج فارس می‌آوریم با هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده به ۱۱۰ درصد فوب خلیج فارس می‌رسد. در حال حاضر قیمت خوراک ۱۰۶ درصد افزایش یافته در حالی که قیمت محصولات ۶۷ درصد رشد کرده است.
 کار دیگری که در پتروشیمی شازند صورت گرفته این است که به گرید‌های پلیمری که مورد نیاز کشور بود از طریق R&D و مهندسی معکوس دست یافته ایم. آخرین کار موفقیت آمیز تولید گرید سرنگ بود. در شرایطی که هیچ کشوری این محصول را به ایران نمی‌داد، با این تولید موفقیت آمیز، خودکفا شده ایم و تمام نیاز کشور را تامین می‌کنیم. در سال گذشته کاتالیستی بومی سازی شد که محصولی به نام P۱۰۰ تولید می‌شد که تایید شده وزارت نفت و استقبال خوبی از آن صورت گرفته و ۲ سال از تولید آن می گذرد.

وی در مورد موضوع آلودگی چاه‌های اراک گفت: در موضوع آلودگی چاه های اراک کاملا مشخص شد که مشکل از ناحیه پتروشیمی شازند نبوده است. داستان این است که منافعی پشت این موضوع بود. تبلیغات منفی زیادی صورت گرفت و به این مجموعه ظلم بسیاری شد.

وی افزود: اعلام آمادگی کردیم که این امکان وجود دارد که پساب شازند، شهر مهاجران و... را تصفیه کنیم. علیرغم پیگیری‌ها هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی در ادامه توضیح دادکار بزرگتر این مجموعه، جذب نزدیک به ۱۰۰۰ نفر جذب نیرو بوده است. معادل ۲ میلیارد دلارسرمایه گذاری صورت گرفته است که برای سال آینده نیز جذب نیرو خواهیم داشت. 

سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از استان خرید انجام شده است. (شامل غذا، حمل و نقل و تعمیرات و... مالیات‌های پرداختی)

 

امضا تفاهم نامه همکاری شازند و تبریز و خودکفایی در زنجیره استایرن

خودکفایی در تولید محصولات استایرن
«با استعانت از پروردگار متعال و در سال رونق تولید و با هدف تنوع‌بخشی و افزایش تولید در صنایع پتروشیمی و با عنایت به توافق مدیران محترم عامل، تفاهمنامه‌ای جهت "همکاری و مشارکت با سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش و تنوع‌بخشی تولید محصولات و براساس تجربیات فنی دو شرکت پتروشیمی‌های شازند و تبریز" فیمابین دو شرکت‌های معظم پتروشیمی شازند و تبریز منعقد و مبادله می‌شود.
این تفاهمنامه منجر به سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش برش C۶ و تنوع‌بخشی تولید محصولات در پتروشیمی‌های شازند و تبریز شامل احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره نفتای سنگین، افزایش ظرفیت واحد پلی‌استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد و همچنین از خام‌فروشی جلوگیری خواهد کرد.
اجرای عملیاتی این تفاهم نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان ۵۰ میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد گردید.»


ولدخانی بعد از امضای توافقنامه، در مورد محصول تولید شده از این توافقنامه گفت: ما یک محصول به نام PGH داریم که برشی از آن را پتروشیمی تبریز از ما دریافت کرده و تبدیل به محصول نهایی و باارزش می‌کند. یعنی یک محصول ۵۰۰ دلاری به ارزش ۱۲۰۰ دلار می‌رسد.
وی افزود: ما تلاش کردیم تکنولوژی تولید محصول نهایی حاصل از PGH را از خارج از کشور وارد کنیم اما در اختیار ما قرار ندادند. اکنون با سرمایه‌گذاری مشترک بین پتروشیمی شازند و تبریز این تکنولوژی را داریم و محصول را به یک محصول نهایی باارزش افزوده تبدیل می‌کنیم.


مدیرعامل پتروشیمی شازند تصریح کرد: قبلا کشور امارات PGH را از ما می‌گرفتند و تبدیل به بنزین یورو۴ کرده و به ما و عراق می‌فروختند اما اکنون این تکنولوژی در اختیار کشور خودمان است.


ولدخانی گفت: اگر واردات این محصول از خارج دو تا سه برابر رقم کنونی است اما در حال حاضر با ۴۰ میلیون دلار تولید داخلی شده است. با تکمیل این زنجیره ارزش نمود آ‌ن در پرتفوی بورس تا دو سال آینده مشخص خواهد شد.

در ادامه این نشست نیز درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی‌های اراک و تبریز نسل دوم پتروشیمی هستند که از ابتدا همراه توسعه و دانش به تولید محصول ادامه داده‌اند و همیشه موفق بوده‌اند. این دو پتروشیمی مشابهت‌های زیادی به لحاظ تولید دارند.
وی افزود: پیرو تفاهمنامه امروز بسترهای لازم برای توسعه دو شرکت در تولید بنزن تا استایرن و پلی استایرن ایجاد می‌شود خوراک این محصولات در پتروشیمی شازند و دانش فنی در پتروشیمی تبریز وجود دارد که با مشارکت همدیگر چرخه پتروشیمی حرکت ارزشمندی خواهد داشت.


درفشی تاکید کرد: این تفاهم‌نامه به سمت دانش بومی حرکت می‌کند و در راستای نه گفتن به تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت و تداوم تولید در جنگ اقتصادی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی به عملکرد پتروشیمی جاده شازند:

میزان فروش پلی پروپیلن کاهش یافت

مدیرعامل پتروشیمی شازند در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

قراردادی برای "شاراک " در زمان تحریم

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"خوراک " از اراک، "دانش فنی " از تبریز

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح شد:

دلایل بازدهی ۲۲۲درصدی سهم "وارس"

ارسال نظر