بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
چندی بوده که وجود حباب در بورس تهران، عامل تنش‌های فراوانی در فضای مجازی شده و سهامداران جدیدالورود نیز در صف نخست درگیری این تنش‌ها بوده و تزریق هیجانات این فضا بیشتر بر این افراد تاثیرگذاری داشته اما؛ نظرات کارشناسان بازارسرمایه درخصوص حباب در بازارسرمایه شنیده است.
کد خبر : ۲۰۴۶۸۸

سعید ذوالفقاری مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان

می‌توان گفت یک دسته از سهم ها حباب دارند و یک دسته خیر، نمی شود حباب بودن را به کل بازار تعمیم داد .

حسین عادل زاده مدیرعامل کارگزاری کارآمد

به نظر نمی رسد رشد شاخص حباب باشد

محمدکاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا

  رشد شاخص ناشی از رشد سهام های بنیادی و بزرگ بوده، طبیعتا اگر بگوییم حباب هست صحیح نیست.

علی یوسفیان تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری کارگزاری سهم نگر

در یک سال اخیر سهم ها رشد بالایی داشته و آنهایی که رشدشان متوقف شده بعد مدتی دوباره رشد کرده اند و به نظر نمی آید بازار دچار خلا و حباب باشد.

سید جلال طباطبایی مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا

با توجه به افزایش سود شرکت‌ها شاهد افزایش قیمت سهام شرکت ها برای پوشش دادن اثرات تورمی هستیم.

سعید بزرگ نیا کارشناس بازار سرمایه

این رشد نه تنها حباب نیست بلکه کاملا واقعی هست و هم اینک در شرایطی هستیم که بازار پول هوشمند را جذب و به بورس می آورد، این روند مثبتی هست

احمد اشتیاقی کارگزار بانک آینده

اگر شاخص را صرف نظر از شرکت ها ملاک قراردهیم، به نظر نمی رسد رشد شاخص حباب باشد به دلیل اینکه 70 درصد شاخص برای شرکت های بنیادی و بزرگ هست.

حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان

 وضعیت بازار حبابی نیست، روند شاخص و شتابی که دارد مقداری تند هست و به معنای حبابی شدن شاخص نیست، در بسیاری از سهم هایی که مبادله می شود با ارزش ذاتی شرکت ها فاصله داریم، بنابریان شاخص قابلیت رشد دارد.

حامدفلاح جوشقانی مدیرعامل کارگزاری بانک سینا

رشد شاخص طی یک ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت در بعضی صنایع بوده و این رشد قیمت ها از ارزش ذاتی آنها بالاترهست.

برخی از شرکت ها با توجه به قیمت گذاری که دارند، 70 درصد سهمشان معامله می شود اما؛ این رشد جامع نیست.

رشد حبابی به طور کلی در 80 درصد  صنایع و شرکت ها وجود ندارد، بسیاری از شرکت ها بنابر تورمی که وجود دارد و افزایش نرخ ارز، سودآوری داشتند و نسبت قیمت به سودشان بالا نیست.

نادرجزایری مدیرعامل کارگزاری بهین پویا

بورس نشان داده تنها محیطی در فضای کسب‌و‌کاری بوده که می‌تواند جذب سرمایه کند و توانسته شرایط خوبی را از نظر سوددهی برای سهامدارانی ایجاد کند، بعضی از سهم‌ها و شرکت‌ها ممکن است حباب باشند اما؛ حجم معاملات کل شاخص افزایش پیدا کرده و با اقبال عمومی مواجه شده است.

علیرضا تاجبر مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین

با حبابی بودن بازار مخالفم و این را، P/E شرکت‌ها و میزان فروش آنها نشان می‌دهد البته به خاطر مسئله تورم و افزایش نرخ دلار و گران شدن کالاهاست که این P/Eها حاصل میشود، رشد خوبی برای بازار تا جاری بودن شرایط فعلی پیش بینی می‌شود.

حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه

اگر نقدینگی بازار به سمت سهم های ارزنده هدایت شود، نه فقط رشد بازار سرمایه حباب نیست، بلکه حفظ نقدینگی در بازار راحت تر خواهد بود. مشکل اصلی بازار سرمایه ما، ضعف تحلیل و رفتار توده وار و هیجانی است. برای اصلاح ساختار بازار سرمایه، بهترین اقدام ممکن، حذف دامنه نوسان از بازار است تا بتوان از قیمت های تحلیلی سهم ها، دفاع کرد.

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

اگرچه بعضی سهم ها رشد قیمت زیادی داشته؛ اما معتقدم بازار سرمایه حباب ندارد و اکثر سهم ها در قیمت های فعلی ارزنده هستند.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه

برخی سهم‌ها هم رشد بیش از حد داشته و شاید بتوان گفت حباب قیمت دارند؛ اما نمی توان موضوع حباب را به بسیاری از سهام بازار نسبت داد. با توجه به حجم نقدینگی وارد شده در بازار سرمایه و وضعیت تقریبا همراه با رکود بازارهای موازی، بازار سرمایه در میان مدت، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری خواهد بود. البته نباید انتظار تداوم روند صعودی و رشد شارپ قیمت سهم ها در همه روزها را داشته باشیم و احتمالا رشد بازار سرمایه، ملایم تر و همراه با نوسانات طبیعی بازار خواهد شد.

نادر جزایری مدیرعامل کارگزاری بهین پویا

برخی سهم ها هم رشد زیادی داشته و آلارم ریزش و اصلاح می دهند و شاید دیگر نباید انتظار رشد شارپ قیمت ها را داشته باشیم. با این شرایط، احتمالا با نزدیکی به پایان سال و فشار فروش حقوقی ها، بازار اصلاح خواهد داشت و روند رشد بازار سرمایه در ماه های آینده، ملایم تر خواهد شد. مگر آنکه اتفاق سیاسی مثبتی همچون پذیرش FATF یا بهبود مذاکرات سیاسی و کاهش تحریم ها رخ دهد و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

نیما ملایی کارشناس بازار سرمایه

رشد بازار سرمایه در سایه ورود نقدینگی به این بازار اتفاق افتاده و این جریان نقدینگی، پشتوانه تحلیلی چندانی ندارد. از این رو هر چند وقت یکبار، گروهی از سهم ها مورد اقبال بازار واقع می شوند و با ورود نقدینگی، رشد می کنند.

مجید سوری مدیرعامل کارگزاری پارسیان

با توجه به وضعیت بازارهای جایگزین، در حالت کلی رشد بازار سرمایه حباب نیست و بعضی گروه های بازار، هنوز پتانسیل رشد دارند؛ اما در برخی از سهم های بازار، حباب قیمتی وجود دارد.

نیما فاضلی کارشناس بازار سرمایه

رشد بازار سرمایه، حباب نیست. منطقی است که نقدینگی بازار بین سهم های مختلف بازار در حرکت باشد و قیمت سهم ها با ورود و خروج نقدینگی در نوسان باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"شاخص" از عسل شیرین‌تر

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

اپیدمی سهامداری و خیل مشتاقان بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان؛

رشد "بورس" حباب نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
اقای مدیرعامل سایپا مگه خودرو با خبر افزایش سرمایه از ۲۴۰ تومن به ۹۵۰ تومن ( چهار برابر ) نرسید ؟؟؟ پس چراسایپا همش درجا میزنه و منفیه ؟ این همه اخبار خوب داره اونوقت اینجوریه . یه کاری یه حرکتی تا کی میخوای این ظلمو در حق ما سهامدار خرد ادامه بدی .بابا ما این سهم نکبتی رو سال 94 به قیمت 200 تومن خریدیم خبرداری همه کالاها و سهام چندین برابر قیمت شدن؟ولی قیمت سهام سایپا هنوزم بعد از 4 سال 200 تومن تو این مدتم نه سود داده نه افزایش سرمایه.تازه اوضاع زیر مجموعه هاش بدترم هست یعنی نصف قیمت 4 سال قبله.امیدوارم اگر این ظلم ادامه داشت چوب بیصدای خداوند معجزه خودشو نشان دهد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
حبابی وجود ندارد و باید حجم مبنا بر داشته شود تا بازار با عرضه و تقاضا قیمت منا سب خودش را کشف قیمت کند
فردوسی
Germany
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
فعلا معلومه مدیران کارگزاریها و سبدگردانان شان تا خرخره فول سهم هستند و اعتقادی به حباب ندارند اما وقتی خارج شوند مانند اتفاقی که برای بازار پایه افتاد اونوقت همگی کارشناس حباب میشوند و بازار را حبابی میدانند...!!