بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
مراسم رونمایی از اولین توکن دیجیتال شبکه ققنوس مطرح شد؛

آب پارس، راهکاری برای مهار غول نقدینگی

اهداف تعاونی آبرسانی فلات مرکزی پارس درخصوص ارائه این توکن و اینکه در این فرایند شیرین‌سازی مجوز شیرین‌سازی آب دریای عمان دریافت شده است.
کد خبر : ۲۰۴۷۰۳

به گزارش بورس نیوز، مراسم رونمایی از اولین توکن دیجیتال (آب‌پارس) شبکه ققنوس امروز در هتل سیمرغ برگزار شد.

ولی‌اله فاطمی دبیر بنیاد ققنوس در این مراسم گفت: کشورهای چین و آمریکا شاخص‌های اصلی اقتصاد دیجیتال به شمار می‌آیند و در سال ۲۰۲۷، ۱۰ درصد GDP دنیا به کمک فناوری بلاکچین ایجاد می‌شود.

فضای اقتصاد اشتراکی در حال بازگشت است و در یک فضای اشتراکی وقتی اعتماد ایجاد شود، اثربخشی هم بیشتر می‌شود.

بلاکچین با شفاف‌سازی اطلاعات و تصمیم‌گیری در نتیجه رای‌گیری عمومی می‌تواند به ایجاد این اعتماد کمک کند.


رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت:
تقریبا بیشتر نهادهایی که ایجاد کردیم برای مدیریت اعتماد به‌صورت متمرکز بوده که متاسفانه بعد از روی کار آمدن دولت مدرن در این صد سال اخیر، تمرکز بیشتری هم شکل گرفته است. این جریان دولت‌ها کماکان ادامه دارد تا مدیریت اعتماد و خلق ارزش را هرچه بیشتر تنظیم و حکمرانی کند.

اکنون برای ایجاد یک حوضچه آبزی باید 57 مجوز گرفته شود، در این جریان همه به‌دنبال خیر و صلاح جامعه هستند اما این کارکرد نادرست است. در کشورهای دیگر اگر بحث اقتصاد اشتراکی شکل گرفته در کنار آن شاهد رایانش ابری هم بوده‌ایم.

بلاکچین هم یک فناوری است که برای دولت مدرن‌تر مجبوریم از آن استفاده کنیم. در کشور ما هم نظام مبتنی بر اعتماد مردم ایجاد شده که بسیار موثرتر از نظام متمرکز بوده است.

طبق گزارشی در کشورهای در حال توسعه 5 تا 15 درصد و در کشورهای توسعه یافته 10 تا 25 درصد از اقتصاد آنها متاثر از هوش مصنوعی است. اگر بخواهیم با این اتفاق همسو شویم باید از حالا همراه با آن حرکت کنیم.


رضایی‌نژاد رییس هیات مدیره تعاونی آب‌پارس گفت: زمانی که قانون تعاون پایه‌گذاری شد، می‌گفت که معتمدین و سرمایه‌گذاران میتوانند به‌عنوان سهامداران عضو و مردم به‌عنوان سهامداران غیر عضو حضور داشته باشند و سهامداران عضو به سهامداران غیر عضو اعتبار دهند. براساس این قانون شرکت‌ها می‌توانند تا ۵۱ درصد سهامدار عضو و ۴۹ درصد سهامدار غیر عضو داشته باشند و سهامداران غیر عضو حداکثر ۳۰ درصد حق رای دارند.

براساس این قانون ما در شرکت فلات مرکزی هلدینگی از بزرگ‌ترین کارآفرینان حوزه یزد ایجاد کردیم که تعدادی شرکت سهامدار عضو اولیه آن شدند و اقدامات زیادی را انجام دادیم. مثلا اولین بندر خشک را راه‌اندازی کردیم و این اقدامات را تنها با پول خرد مردم انجام دادیم. باید قبول کنیم هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر نیست در این پروژه‌ها سرمایه‌ گذاری کند. در نتیجه بهترین کار، شراکت مردم در سود و زیان این پروژه‌ها است.

در بازار پولی، بانک مرکزی پول مردم را تضمین می‌کند؛ ولی در بازار سرمایه این تضمین وجود ندارد و بازار تعاون نیز ترکیبی از این دو است و می‌توان ارزش آتی سهام را به افراد تضمین داد.

حجم زیاد نقدینگی موجود در کشور، تهدید جدی است. از طریق پروژه آب‌پارس می‌توان این حجم از نقدینگی را از سیال بودن خارج کرد.

سهامدارانی که در این مجموعه حضور دارند، به نیت کار خیر وارد آن شده‌اند.

در دنیا عبارت کارآفرینان اقتصادی وجود دارد که برای منفعت کار می‌کنند. کارآفرینان اجتماعی تنها کار را برای خیر بودن آن انجام می‌دهند، ولی کارآفرینان اقتصادی نوینی نیز وجود دارد که کار اقتصادی را برای جمع انجام می‌دهند. پایه قانون تعاونی نیز درست براساس کارآفرینی اقتصادی نوین است.

 

علیرضا صادقی مدیر سرمایه‌گذاری تکوست گفت: اهداف تعاونی آبرسانی فلات مرکزی پارس درخصوص ارائه این توکن و اینکه در این فرایند شیرین‌سازی مجوز شیرین‌سازی آب دریای عمان دریافت شده است.

آب پارس معرف یک سهم از این تعاونی است. این تعاونی ۱۰ میلیون سهم صادر کرده و به ازای هر سهم ۱۰ میلیون توکن صادر شده است. هرکسی هم که بخواهد عضو بشود باید این توکن را از ولت تعبیه‌شده یعنی کیف پول تکوست خریداری کند.

در مرحله اول توزیع این توکن‌ها ۳ میلیون و ۳۰ هزار و ۳۰۳ توکن در نظر گرفته شده و جمعا ۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام خواهد شد و قیمت هر سهم هم ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در مرحله دوم که عرضه خصوصی خواهد بود، مابقی این توکن‌ها تا سقف ۱۰ میلیون توکن عرضه می‌شود.‌
جذب پولی که در این دو مرحله صورت خواهد گرفت ۳۵۰ میلیارد تومان است.

برای خرید این توکن‌ها افراد در ابتدا باید ولت این توکن را نصب کنند. در مرحله بعدی اقدام به خرید توکن کنند و سپس توکن‌ها به کیف پول شخص منتقل می‌شود. مرحله بعدی شامل دریافت صرف سهام در سررسید به‌صورت توکن است و درنهایت امکان خریدوفروش توکن با دریافت سود مجمع پس از بهره‌برداری طرح فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر