بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
شاید صحبت و پیش‌بینی روند بازار امروز کار دشواری نباشد و با احتمال بسیار زیاد شاهد فشار عرضه‌ای بالا و هیجانی در اکثر نماد‌های بازار سهام در ساعات ابتدایی روز باشیم.
کد خبر : ۲۰۴۹۹۰

روز صیانت از سرمایه‌های ملی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، بی‌شک رشد ۷۰۸۷ واحدی شاخص کل بورس در روز چهارشنبه را در نمی‌توان مبنایی برای اتفاقات بازار امروز دانست چرا که با احتمال بالا امروز شاهد فشار عرضه در تمام نماد‌ها متاثر از اخبار روز جمعه کشور دارد.

درحالی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه در روز چهارشنبه گواهی به نیروی بیشتر عرضه در مقابل تقاضا دادند، ترور قاسم سلیمانی و کلید خوردن درگیری‌های نظامی ایران و آمریکا در روز‌ها و ماه‌های آتی موثر‌ترین خبر بر روند آتی بازار سهام خواهد بود.

اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی روز‌های اخیر و تاثیر گذار بر تمام بازار‌های مالی و کالایی جهان را بتوان ترور سردار قاسم سلیمانی در شامگاه جمعه دانست.

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه از شهادت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون الحشدالشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داد. در این ارتباط هر چند که بسیاری از کارشناسان منطقه و مردم ایران هر لحظه در انتظار پاسخی عجولانه و شاید هیجانی از سوی ایران بودند، وزیر امور خارجه ایران درباره ترور شهید سلیمانی با بیان اینکه گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکایی‌ها نمی‌شویم، گفت: هر زمان و به هر شکلی که صلاح بدانیم پاسخ آمریکا را می‌دهیم.

وی همچنین در خصوص پیام‌های رد و بدل شده ایران و آمریکا از طریق سوییس اذعان داشت: سوئیسی‌ها به عنوان حافظ منافع مطالبی را منعکس می‌کنند یک پیام بسیار نابخردانه‌ای را از آمریکایی‌ها آوردند و جواب قاطعی را دریافت کردند. کاردار سوئیس دو بار به وزارت خارجه احضار شد یک بار برای ابلاغ اعتراض ایران به وی و دیگری برای پاسخ قاطع ایران به پیام گستاخانه آمریکایی ها.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکایی‌ها اقدام غلط انجام دادند و نگران عواقب آن‌ها هستند. پامپئو چندین تماس تلفنی برقرار کرده که بگوید ما دنبال تنش نیستیم دنبال دیپلماسی هستیم. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما دنبال تنش بودید و کسی این ژست‌ها را از آمریکایی‌ها نمی‌خرد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اشتباه محاسباتی شان خودشان را از منطقه حذف می‌کنند.

اقتصاد کلان و بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار و اتفاقات اقتصادی را در روز‌های گذشته را نیز می‌توان به رخداد‌های سیاسی ایران و آمریکا در موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی نسبت داد.

در معاملات روز گذشته بورس‌های آسیایی و آمریکا روندی نزولی را تجربه کرده و دلیل اصلی آن حمله تروریستی آ‌مریکا و شهادت سردار سلیمانی است. بنا بر گزارش رویترز بورس‌های آ‌سیایی در حالی که پیش از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی روند مثبتی را در پیش گرفته بودند، اما به یکباره منفی شدند.

در حالی که شاخص بورس LMSCI که بزرگترین شاخص آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن در معاملات اولیه به بالاترین میزان طی حدود ۲ سال گذشته رسید، اما پس از انتشار خبر حمله این شاخص پایین آمد.

بورس‌های اروپایی نیز پس از تشدید تنش در خاورمیانه رویکرد بازار‌های آسیایی را در پیش گرفتند و تمام بازار‌های بورس معروف این قاره نیز نزول را تجربه نمودند. شاخص بورس یورو استاکس ۵۰، ۰.۶۶ درصد ریخت و بورس آلمان ۰.۶ درصد منفی شد. شاخص FTSE نیز ۰.۴۶ درصد پایین آمد بورس چین نیز که یکی از بهترین عملکرد‌ها را طی سال گذشته داشت علی‌رغم تلاش‌ها برای مثبت ماندن، اما ۰.۲ درصد منفی شد.

ارز و سکه:
بی‌شک امروز شاهد رشد قیمت دلار و ارز‌های خارجی در بازار‌های غیر رسمی کشور خواهیم بود و این موضوع تاثیر مضاعفی را نیز بر بازار سکه و طلا نیز خواهد داشت. در روز گذشته و در حالی که تنها ساعتی از اخبار ترور سردار قاسم سلیمانی منتشر شده بود قیمت جهانی طلا تا محدوده ۱۵۵۳ دلار و ۱.۵ درصدی نیز رشد داشت.

بازار امروز:

شاید صحبت و پیش‌بینی روند بازار امروز کار دشواری نباشد و با احتمال بسیار زیاد شاهد فشار عرضه‌ای بالا و هیجانی در اکثر نماد‌های بازار سهام در ساعات ابتدایی روز باشیم. فشاری که اگر چه ممکن است در برخی از نماد‌های بنیادی و ارزنده با حمایت روبرو شود، اما در بسیاری از نماد‌های کوچک با عدم معامله‌ای جدی و قفل شدن معاملات همراه خواهد بود.

اگر چه بازار سهام ایران در بسیاری از موارد غیر قابل پیش‌بینی عمل کرده با این وجود نمی‌توان تصور کرد سهامداران از کنار موضوعی که بازار بورس بسیاری از کشور‌های مطرح آسیایی، اروپا و آمریکا را منفی کرده است، به راحتی بگذرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر