بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
در یادداشتی تاکید شد:

سهاممان را بفروشیم؟

کد خبر : ۲۰۵۳۴۴
نویسنده :
مصطفی نصر اصفهانی

به گزارش بورس نیوز، مصطفی نصراصفهانی در یادداشتی نوشت:

دیروز یکی از آشنایان سوال کرد حالا که تنش بالا گرفته است دلار بخریم یا بفروشیم؟

از او پرسیدم: «آیا فکر می‌کنی جنگ خواهد شد؟»
پاسخ داد: «جنگ نمیشه»
گفتم: «مطمئنی؟»
گفت: «بله مطمئنم»
گفتم: «پس این التهاب روانی در بازارهای مالی هم به زودی فروکش خواهد کرد»
گفت: «نمی‌فهمم بالاخره بخرم یا بفروشم؟»
گفتم: «من نمیگم که بخر یا بفروش، من فقط میگم که دوباره و به زودی (احتمالا کمتر از یک هفته) اوضاع عادی خواهد شد. یعنی اگر قیمت دلار و طلا بالا رفت به سرعت دوباره پائین خواهد آمد.»
گفت: «پس باید صبر کنم تو اوج بفروشم و هفته بعد بخرم»
گفتم: «خودت می‌دونی! اما به این نکات توجه کن:
1- معمولا در افزایش نرخ ارز، سکه بیشتر از طلا رشد می‌کنه.(چیزی که بهش میگن حباب سکه)
2- وقتی منبع رشد نرخ ارز التهابات ژئوپولتیک در خاورمیانه است به طور همزمان قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی هم افزایش پیدا می‌کنه. این یعنی اینکه قیمت طلا بصورت مضاعف افزایش پیدا خواهد کرد. اگر قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی x برابر و نرخ ارز y برابر بشه، اونوقت قیمت طلا در بازار ایران x*y برابر خواهد شد.»

در مورد سهام هم می‌توان استدلال کرد که جو روانیِ ایجاد شده که باعث سقوطی بی‌سابقه در دقایق اول معاملات بازار سهام شد به زودی فروکش خواهد کرد. بعد از فروکش کردن هیجانات، آن‌ها که در صف‌های فروش، بجای فروش، خرید کرده‌اند بیشترین سود را خواهند برد!

حتی اگر فرض کنیم که نرخ ارز در قیمت‌های بالای 14هزار تومان تثبیت شود هم باز این افزایش نرخ ارز از کانال‌های متعددی (از جمله افزایش ارزش فروش یا افزایش ارزش دارائی‌ها) باعث گران شدن شرکت‌های بورسی خواهد شد.

در این میان، اشتباه‌ترین کار را کسانی می‌کنند که سهامشان را می‌فروشند تا با پولش در بازارهای موازی مثل دلار و طلا سرمایه‌گذاری کنند! چون ایشان تا دو روز به پولشان دسترسی نخواهند داشت و احتمالا خریدشان را در اوج قیمت انجام می‌دهند و بعد مجبور خواهند شد با ضرر آن را بفروشند!

پ.ن.: می‌دانم در شرایط فعلی حرف از بازارهای مالی زدن شاید درست نباشد، اما واقعیت بیرونی و ملموس را نباید نادیده گرفت. هجوم بسیاری از مردم برای تغییر سبد دارائی واقعیتی غیرقابل انکار است!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر