بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
انتظار داریم از هفته آینده شاهد استقرار آرامش و اطمینان در فضای معاملات و حاکمیت ثبات و امنیت در بستر فعالیتهای اقتصادی و ... کشور باشیم.
کد خبر : ۲۰۵۷۰۰

ترس بی دوام سرمایه گذاران در نتیجه اقدامات مثبت حمایتی

به گزارش بورس نیوز، در پی تلافی ایران و حمله به دو پایگاه نظامی امریکا در عراق، تا حدود زیادی از خشم و نفرت و حس انتقامجویی ایرانیان کاسته شد و طرفین دعوا نسبت به تکافوی برخورد نظامی و توقف عملیات خویش خبر دادند.

هر دو طرف بار‌ها اعلام کرده اند که تمایلی به جنگ و افزایش تنش ندارند و اقدامات نظامی طرفین، ابعاد وسیع تری به خود نخواهد گرفت.

البته بنابه ادعای امریکاییان، حمله موشکی ایران به پایگاه‌های این کشور در عراق، هیچگونه تلفات انسانی و حتی جراحت سربازان امریکایی را در پی نداشته و آنان انتظار چنین حمله‌ای را داشتند و به پناهگاه‌های خویش پناه برده بودند. ایران این اعدای امریکا را تکذیب و شمار کشته‌های دشمن را بیش از ۸۰ نفر اعلام کرده است.

به هرحال پس از انتشار اخبار حمله و تلافی ایران، اثرات منفی این اقدام بیش از دو ساعت در بازار‌های مالی ایران دوام نداشت بطوریکه قیمت انواع مسکوکات طلا و ارز در بازار رو به کاهش گذاشت و قیمت‌ها در بورس تهران رو به فزونی نهاد.

خلاصه، هر چند که بازار امروز و نماگر آن منفی بود، ولی از نیمه دوم وقت معاملات و پس از فرو ریختن ترس سهامداران از عواقب کار، ورق برگشت و فعالان بازار مبادرت به خرید و جمع آوری صف‌های فروش کردند.

نقش و مدیریت شایسته مدیران سازمان بورس و دولت، در حمایت از بورس و استقرار آرامش در بازار، خوب و ارزنده بود. بدین ترتیب انتظار می‌رود بازار شنبه در هفته آینده، مثبت، و روند نزولی کنونی برگردد و اوضاع عادی گردد.

سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران: در پی سقوط یک فروند هواپیمای اوکراینی حامل مسافران ایرانی و خارجی در تهران به علت نقص فنی، مردم ایران بار دیگر به عزا نشستند.

اوضاع نابسامان بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فملی»، «فارس»، «پارس»، «وغدیر»، «شپنا»، «پارسان»، «رمپنا» و «کگل» و «کچاد» و ... با افت بیش از ۵۰۳۵ واحدی روبرو شد.

بازار با توجه به حمله نظامی و پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی، در بامداد امروز، منفی آغاز کرد، ولی با اعلام عدم خسارت جانی و تلفات از سوی دشمن، و همچنین با کاهش نسبی سطح تنش‌ها در رسانه ها، طرف تقاضا به شدت تقویت شد و بهبود معاملات را شاهد بودیم. شدت و استقبال از نماد‌های بزرگ بازار به حدی بود که در نیمه دوم وقت معاملات، به کلی ورق برگشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۵۳,۸۰۷ واحد / میزان تغییر ۵۰۳۵ واحد منفی / ارزش بازار ۱۲,۸۹۷,۴۴۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۰,۱۵۰ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۱۶۳ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فملی ۲۷۶ واحد منفی/ فارس ۲۶۶ واحد منفی/ پارس ۱۶۳ واحد منفی/ پارسان ۱۵۵ واحد منفی/ رمپنا ۱۵۴ واحد منفی/ کگل ۱۴۶ واحد منفی/ کچاد ۱۳۷ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۴۵ میلیارد سهم/ ذوب ۷۵۸ میلیون سهم/ وبصادر ۵۱۲.۳ میلیون سهم/ وبملت ۲۸۴.۷ میلیون سهم/ خساپا ۲۷۸.۴ میلیون سهم

واکنش اروپا به انتقام ایران از آمریکا: رئیس کمیسیون اروپا گفته من درباره اوضاع خاورمیانه با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس صحبت خواهم کرد. استفاده از تسلیحات باید هم اکنون متوقف شود تا فضا برای گفت‌وگو باز شود.

ما خواستار انجام همه اقدامات ممکن برای از سرگیری مذاکره و گفتگو هستیم. ما روابطی را با همه بازیگران و فعالان در منطقه و فراتر از آن ایجاد کرده ایم تا تنش‌ها از بین برود.

برقراری دامنه نوسان ۲ درصدی در بورس تا اطلاع ثانوی: علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران گفته با توجه به اتفاقاتی که طی روز‌های اخیر در بازار سرمایه رخ داد، تا اطلاع ثانوی دامنه نوسان معاملات سهام به دو درصد تغییر پیدا کرده است. این روند همانطور که در اطلاعیه اشاره شده، ادامه دار خواهد بود و در مورد تغییرات آن در آینده و بازگشت به وضعیت قبلی، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

نگاهی به خالص ارزش معاملات خرد
در معاملات امروز خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۲۳۸۶ میلیارد تومان بود که نسبت به روز کاری قبل، افت ۲۲ درصدی داشت.

پیش بینی بازار شنبه ۲۱ دی ۹۸

همانطور که انتظار می‌رفت و پیشتر نیز اعلام شده بود، در بامداد امروز دو پایگاه نظامی امریکا در عراق مورد حمله موشکی نظامیان ایران قرار گرفت تا وعده انتقام ترور سردار سلیمانی، تحقق یافته باشد.

واکنش بازار‌های مالی ایران به این اقدام، در ساعات اولیه صبح امروز، منفی بود و شاهد افزایش قیمت سکه طلا و ارز‌ها در بازار بودیم. بورس تهران نیز در نیمه اول وقت معاملات، عقب نشینی سنگین و افت شدیدی را تجربه کرد. ولی در نیمه دوم وقت معاملاتی، ورق برگشت و اکثر فعالان بازار اعم از حقیقی و حقوقی، اقدام به خرید و جمع آوری صف‌های فروش در نماد‌های بزرگ و ارزنده بازار کردند.

به‌طوری‌که هیچ صف فروشی در ۳۰ نماد بزرگ بازار باقی نماند و قیمت‌ها تا حدودی از محدوده منفی ۲درصدی، فاصله گرفتند. قیمت انواع ارز و مسکوکات طلا نیز در بازار در حال افت و کاهش است و از دامنه نگرانی‌ها و ترس مردم کاسته شده است.

این هوشیاری مسئولان بورس و مدیریت صحیح و شایسته دولتمردان و متولیان نظام را تبریک و تهنیت می‌گوییم و انتظار داریم از هفته آینده شاهد استقرار آرامش و اطمینان در فضای معاملات و حاکمیت ثبات و امنیت در بستر فعالیت‌های اقتصادی و ... کشور باشیم.

ترس بی دوام سرمایه گذاران در نتیجه اقدامات مثبت حمایتی
حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

سفته‌بازی یا سهامداری!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

سفته‌بازی یا سهامداری!

ارسال نظر