بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در معاملات روز جاری نوع دیگری از هیجانات سرمایه گذاران را خواهیم دید و شاید بسیاری از سرمایه گذاران در روز جاری به دنبال خرید سهام شرکت‌هایی با بیشترین افت قیمتی در هفته گذشته باشند.
کد خبر : ۲۰۵۸۷۴

طرح محدود نمودن نوسانات روزانه به ۲ درصد در روز چهارشنبه هم نتوانست از افت قیمت اکثر سهام جلوگیری نماید به طوریکه شاید بتوان افت ۵۰۳۵ واحدی شاخص کل با دامنه نوسان ۲ درصدی قیمت سهام را معادل افتی ۱۳.۰۰۰ واحدی شاخص کل در شرایط نوسانات ۵ درصدی نماد‌ها دانست.

فملی، فارس، پارس، پارسان و مپنا تاثیر گذارترین نماد‌ها بر نزول شاخص کل بودند و شاید بتوان پیش بینی نمود که همین نماد‌ها در روز جاری نیز از تاثیر گذارترین نماد‌ها البته در صعود شاخص باشند.

اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی روز‌ها و حتی سال‌های اخیر و تاثیر گذار بر تمام بازار‌های مالی و کالایی جهان را بتوان اخبار پیرامون حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی و نطق ملایم ترامپ در بعد از ظهر روز چهارشنبه دانست.

صحبت‌هایی که به هیچ وجه رنگ تهدید و خشونت‌های گذشته را نداشت و خیال بسیاری از کارشناسان و هموطنان را از عدم درگیری‌های بیشتر و جنگ میان دوکشور و شاید کشور‌های منطقه آسوده کرد.

گذشته از رجز خوانی‌های ادامه دار فرماندهان و مسئولین دو کشور، به نظر می‌رسد فضای کنونی نشانی از نبرد‌های احتمالی ندارد و می‌توان تا حدود بسیاری به امنیت منطقه امیدوار بود. با این وجود نمی‌توان از ریسک‌های سیاسی و بین المللی و صحبت‌های احتمالی و تاثیر گذار بر منطقه و این فضای کنونی بی توجه بود چرا که این شایعات است که می‌تواند بازار‌های مالی جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.

در تنگنا قرار گرفتن ترامپ در خصوص سبک حمله‌های نظامی آمریکا از مهمترین تحولات آتی ریاست جمهوری وی می‌باشد به طوریکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواست به طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور رأی منفی بدهند.

روز گذشته «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ و به تبع آن افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس امروز در مورد طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تصویب اختیار ترامپ برای درگیر کردن آمریکا در منازعات نظامی را محدود می‌کند.

ترامپ امروز در واکنش به این طرح، در توییتر نوشت: امیدوارم تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند. وی سپس این طرح را به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند.

نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که، چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت آمریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز علیه او حمله انجام دهد.

اقتصاد کلان و بین الملل:
اظهارات همتی رییس بانک مرکزی را در خصوص شرایط و اوضاع ارزی کشور در روز گذشته نیز حاوی نکات جالبی بود. رییس کل بانک مرکزی، اذعان داشت: از اوایل سال گذشته تاکنون ۳۶ میلیارد دلار برگشت ارز صادرکنندگان را داشته ایم که عمدتا از چرخه صرافان بانکی و سایر صرافان بخش خصوصی بوده است. ومن از صرافی‌ها وصادرکنندگان محترم قدردانی میکنم. هرگاه شرایطی برای حمایت از صرافان وجود دارد حضورا به آن‌ها سر میزنم، زیرا در شرایط خاص اقدامات و تصمیمات صرافان حائز اهمیت است.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: باید اذعان کرد که مردم از تحریم‌ها صدمه دیدند به خصوص طبقات متوسط و پایین جامعه و دولت و مسئولین به فکر جبران کاهش درآمد و قدرت خرید مردم می‌باشند، اما در بی سابقه‌ترین تحریم‌ها که همه اذعان دارند جمهوری اسلامی ایران به قدری محکم ایستادگی کرده که روز گذشته آمریکا با تبلیغات زیاد با هیات عظیمی جلوی دوربین رسانه‌ها حاضر شدندوبعد از کلی حرف تکراری گفتن به سمت ایران آغوش باز می‌کنیم! که این با اقدامات و تحریم‌های آن‌ها علیه ایران تناقض دارد.

همتی در ادامه تاکید کرد: اقتداری که در روز‌های اخیر که از تاریخی‌ترین زمان‌های جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۰ سال بود و در شروع گام دوم انقلاب اسلامی ایران به عنوان فصل جدیدی می‌توان دهه دوم دی ماه ۹۸ را نقطه اصلی شروع یاد کردزیرا خوشبین‌ترین افراد هم پیش بینی اینسطح از اقتدارمردمی ودفاعی را نمی‌کردند.

وی افزود امریکا اعلام کرد تحریم را تشدید میکنم وبر طبل توخالی نواخت ما آماده هستیم و به طور حتم اقدامات ما برای خنثی کردن این فشار نیز بیشتر خواهد شد.

برخلاف انتظارات و شایعات مبنی بر نرخ ۲۰ تا۴۰یا۴۵هزار تومان نرخ ارز بانک مرکزی با برنامه و امکانات و وجود بانک‌ها وصرافان به عنوان بازوی این بانک از نوسانات پیشگیری کرد یم و همانطور که شاهد بودیم، نرخ‌ها کنترل شد و ارز نوسان چشمگیری نداشت که این نشان می‌دهد مردم ازتمهیدات بانک مرکزی مطمئن بودند.

ارز و سکه، بورس کالا:
افت بیش از ۸۰۰ تومانی دلار و بیش از ۴۰.۰۰۰ تومانی هر گرم طلا در بازار روز پنجشنبه کشور بی شک اولین واکنش این بازار‌ها به بهبود شرایط سیاسی و امنیتی کشور بود.

افتی که اصلا بعید نیست در رزو جاری نیز شاهد آن باشیم. افت قیمت انس جهانی و نفت در بازار‌های بین المللی نیز نشان از گمانه زنی‌های مثبت و عدم درگیری نظامی در منطقه دارد که این موضوع باعث کاهش احتمالی و مجدد باشد. قیمت‌های جهانی هر انس طلا در ساعات پایانی روز گذشته به حدود ۱۵۴۵ دلار نیز نزول داشت و نفت سبک آمریکا نیز با عقب نشینی مجدد قیمتی به کانال ۵۰ دلار بازگشت.

بی شک در این هفته شاهد کاهش قیمت‌های معاملاتی در بورس کالا خواهیم بود چرا که بسیاری از خرید‌های هیجانی شکل گرفته در هفته گذشته با تصور وقوع جنگ و احتکار توسط فعالین این بازار شکل گرفت و به نظر نمی‌رسد در هفته جاری شاهد خرید‌هایی حتی با ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های هفته قبل مواجه باشیم.

بازار امروز:

شاید صحبت و پیش بینی روند بازار امروز کار دشواری نباشد و با احتمال بسیار زیاد شاهد افزایش تقاضا و هیجانی در اکثر نماد‌های بازار سهام در ساعات ابتدایی روز باشیم. تقاضایی که اگر چه ممکن است در برخی از نماد‌های بنیادی و ارزنده با عرضه روبرو شود، اما در بسیاری از نماد‌های کوچک با عدم معامله‌ای جدی و قفل شدن معاملات همراه خواهد بود.

شاید بتوان شرایط بازار چهارشنبه و البته روز‌های هفته گذشته را گوشزدی به سرمایه گذاران مبتدی و حتی سفته بازان دانست چرا که این گروه‌ها با سرمایه گذاری در شرکت‌های کم کیفیت و با شناور کم همواره ریسک‌های نقد شوندگی زیادی را متوجه خود می‌کنند.

در بازاری که بسیاری از نماد‌ها یکدست قرمز پوش بودند و سهامدارانشان در صفوف فروش در انتظار معجزه‌ای از سوی حقوقی‌ها بودند، نماد‌های فولاد، فملی، وامید و ...، با ارزندگی و سودآوری مناسب مورد توجه سهامداران حقوقی و حتی در بسیاری از ساعات بازار روندی مثبت داشتند.

پس از سپری نمودن هفته‌ای عجیب و تاریخی در فضای سیاسی و بین المللی کشور که بازار سرمایه را نیز به شدت تحت الشعاع قرار داد، به نظر می‌رسد در معاملات روز جاری نوع دیگری از هیجانات سرمایه گذاران را خواهیم دید و شاید بسیاری از سرمایه گذاران در روز جاری به دنبال خرید سهام شرکت‌هایی با بیشترین افت قیمتی در هفته گذشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر