بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
سریال تکراری تحریم‌ها ببیننده ندارد؛

زره فولادی بر تن سرمایه‌گذاران

در حالی لیست جدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا منتشر شده که نگاهی به اسامی شرکت‌های حاضر در این فهرست، نشان از تکرار چندباره دارد و سهامداران صنایع فولاد و آهن نباید دچار هیجان تکراری و اسیر بازی مضحک تحریم شوند.
کد خبر : ۲۰۵۹۴۹

زره فولادی بر تن سرمایه‌گذاران

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، به دنبال حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی مضحک، مجددا لیست جدیدی از تحریم‌ها را منتشر کرد که برخی شرکت‌های فعال در حوزه سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم و مس در این بین، به چشم می‌خورد!

این در حالی است که صنعت آهن و فولاد ایران از خرداد ماه سال ۹۷ و پس از خروج آمریکا از برجام در فهرست تحریم بود و قرار گرفتن در لیست اخیر، چندان تازگی ندارد.

نام‌های تکراری در سیاهه تحریم

در فهرست جدید منتشر شده، نام برخی شرکت‌ها برای چندمین بار است که تکرار می‌شود؛ به عنوان مثال، شرکت‌های صنایع ملی مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ایرالکو (فایرا)، طی یک سال اخیر، برای چهارمین بار در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند. به طور کلی، آلومینیوم المهدی (مپنا)، آهن و فولاد ارفع (ارفع)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، گل گهر (کگل)، فولاد هرمزگان (هرمز)، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (غدیر)، فولاد خوزستان (فخوز) و فولاد کاوه جنوب (کاوه)، پیش از این نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفته بودند و مدت‌های مدیدی است که در شرایط تحریم فعالیت می‌کنند.

به عبارتی، آمریکا تنها برای پر کردن کاغذ، در هر نوبت اسامی تکراری را در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهد و برگ جدیدی برای رو کردن ندارد. بنابراین، تحریم صنعت فولاد و صنایع معدنی اتفاق تازه‌ای نیست و فقط دامنه آن تنگ‌تر شده و در راستای فشار حداکثری است.

زره فولادی بر تن سرمایه‌گذاران

سهامداران فولادی به گوش باشند

در این میان، سهامداران صنایع تحریم شده باید مدنظر داشته باشند که از آن جایی که محصولات تولیدی معدنی‌ها به دلار قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسد، رشد نرخ دلار یک مزیت رقابتی برای این صنعت تلقی و باعث رشد مبلغ درآمد‌های آن‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، صنعت فولاد و آهن کشور در این سال‌ها تحریم‌ها را به روش‌های مختلف دور زده و بر خلاف صنعت نفت، انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارد. به همین جهت، در مسیر دور زدن تحریم‌ها از سیستم‌های بانکی بین‌المللی استفاده نمی‌شود و به این ترتیب، فشار تحریم بر این صنایع به حداقل رسیده است.

دهن کجی فولادی‌ها به تحریم

در این سال‌ها که صنعت فولاد تحریم بوده، میزان صادرات نه تنها افت نکرده بلکه در آخرین مورد، صادرات فولادسازان ایرانی در آذر ماه سال جاری ۹۱ درصد جهش داشته است و به نظر نمی‌رسد دیگر این تحریم‌های تکراری کارایی داشته باشند.

زره فولادی بر تن سرمایه‌گذاران

بر اساس گزارش‌های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، در مدت ۸ ماهه منتهی به آبان سال ۹۸، مجموع صادرات فولاد به رقم ۷.۸ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نشان از رشد ۲۳.۵ درصدی دارد.
شایان ذکر است که ظرفیت فولادسازی کشور در سال جاری بالغ بر ۳۶ میلیون تن پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود ۱۰ میلیون تن از تولیدات به بازار‌های خارجی صادر شود.

بر اساس گزارش ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ (منتهی به ۹ آذر ماه سال ۱۳۹۸) انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران رشد ۵.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه داشت؛ در حالی که متوسط جهانی ۲.۷ درصد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دمای تولید و سودسازی این فولادساز بررسی شد؛

افزایش ۶۵ درصدی درآمد‌های عملیاتی "هرمز"

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

رشد نرخ فولاد و آهن قابل انتقاد نیست

فروش سال ۹۸ به ۲۲۷ هزار میلیارد ریال رسید؛

افزایش خوب نرخ فروش کنسانتره مس "فملی"

ارسال نظر