بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
گشت و گذار در اتاق مدیریت این بانک از عدم هماهنگی بین مدیران حکایت می‌کند و ظاهرا حرف‌ها یکی نیست. نتیجه این نوع مدیریت را می‌توان در صورت‌های مالی زیانده و نسبت‌های مالی پرریسک مشاهده کرد.
کد خبر : ۲۰۶۰۳۳

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (ابسیم) بورس نیوز، یکی از بانک‌هایی که به شدت در زیان انباشته خود غوطه‌ور شده و فعلا ثمره‌ای جز انباشت زیان ندارد، «بانک شهر» است.

گرفتار در باتلاق زیان

بر اساس گزارش عملکرد دوره ۶ماهه منتهی به شهریور سال۹۸، عملیات «بانک شهر» طی این سال‌ها به زیان انباشته فوق سنگین ۱۳۱هزار و ۹۸۶میلیارد ریالی ختم شده است.

بر اساس این گزارش، برای آن که بزرگی این عدد را به خوبی درک کنیم، باید عنوان شود که این رقم معادل یارانه یک ماه ۲۹۰ میلیون نفر است!

همچنین نباید از این نکته گذشته که از سال۹۵، این بانک در باتلاق زیان گرفتار و تاکنون نتوانسته خود را از دایره زیان رها کند.

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

از سوی دیگر، عملیات اصلی بانک نیز از شرایط بسیار نامطلوبی برخوردار است؛ به گونه‌ای که هیچ‌گاه نتوانسته درآمد مشاع مثبت داشته باشد و در سال‌های اخیر، همیشه از تراز درآمدی منفی رنج می‌برد.

به عبارتی، «بانک شهر» بیش از آن که از محل تسهیلات اعطایی سود شناسایی کند، بابت سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سود پرداخت می‌کند و اگر درآمد‌های غیرمشاع به کمک نمی‌آمد، در سال‌های ابتدایی دهه۹۰ نیز همانند سال‌های اخیر در زیان دست و پا می‌زد.

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

حرکت دوشادوش بانک سرمایه

این عملکرد ضعیف منجر به آن شده که طبق آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، «بانک شهر» با زیان انباشته نزدیک به ۱۳۲هزار میلیارد ریالی، بعد از «بانک سرمایه» در رتبه دوم زیانده‌ترین بانک قرار گیرد و در سرخ‌پوشی صورت‌های مالی خودنمایی کند.

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

عجز حسابرسان از صورت‌های مالی مبهم

نکته جالب توجه این است که گزارش‌های حسابرسی شده صورت‌های مالی «بانک شهر» در سال‌های اخیر مورد قبول حسابرسان واقع نشده و اغلب به صورت اظهارنظر مشروط آن هم با بند‌های طولانی و زیاد، همراه بوده که دست کمی از اظهارنظر مردود ندارد. در برخی سال‌ها که اوضاع صورت‌های مالی اسفناک‌تر بوده و منجر به عدم اظهارنظر حسابرسان شده است.

نسبت‌های مالی در مرز خطر

از سوی دیگر نسبت کفایت سرمایه این بانک در ارقام نامناسبی قرار دارد و نگاهی به ترازنامه از سنگینی بدهی‌ها حکایت می‌کند. این بانک در برابر ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بدهی، فقط ۷۳۳ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال دارایی دارد.

در واقع، در صورتی که این بانک همه دارایی‌های خود را بفروشد باز هم نمی‌تواند بدهی‌های خود را پوشش دهد و با ریسک بالای عدم ایفای تعهدات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

دست و دلبازی مدیران به کام خویش

در حالی که سال۹۸ رو به پایان است، «بانک شهر» هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۷ را ارائه نکرده است. نیم نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی ۹۶ حاکی از آن است که این بانک در اعطای وام به مدیران و وابستگان خود دست و دلبازانه رفتار می‌کند.

همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، در سال ۹۶ احمد درخشنده مدیرعامل حال حاضر «بانک شهر» بیش از یک میلیارد ریال تسهیلات در آن زمان دریافت کرده که نکته جالب توجه این است که نرخ سود این وام فقط ۴ درصد است!

دیگر عضو هیات مدیره بانک، حسن رستم‌پناه نیز در قالب فروش اقساطی و جعاله، بیش از ۳ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود حداقلی دریافت کرده است.

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برای سایر سپرده‌گذاران نرخ سود کلان و سنگین اخذ می‌شود اما؛ نوبت به خود که می‌رسند در حداقل‌ها سیر می‌کنند و نرخ کارمزد‌های بسیار ناچیز لحاظ می‌شود؟!

وقتی مدیران روبروی هم قرار می‌گیرند

گشت‌و‌گذار در اتاق مدیریت این بانک از عدم هماهنگی بین مدیران حکایت می‌کند و ظاهرا حرف‌ها یکی نیست.

مدیران «بانک شهر» ۲۳ آذر ماه سال جاری، طی نامه شفاف‌سازی که بر روی کدال قرار دادند اعلام کردند، به دلیل محدودیت‌های پیش‌روی بانک‌ها، برنامه مدونی برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا طرق دیگر نداشته و شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی در این خصوص، بی‌اساس است.

حرکت «بانک شهر» دوشادوش «بانک سرمایه»

«وشهر» در بازار پایه نارنجی فرابورس حضور دارد و از ابتدای سال جاری تا به امروز بالغ بر ۴۶درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرده است. این بانک از صورت‌های مالی مطلوبی برخوردار نیست و زیان انباشته فوق سنگین ۱۳۲هزار میلیارد ریالی را با خود حمل می‌کند.

در ۶ماهه نخست سال۹۸ عملیات بانکداری موفقیت‌آمیز نبود و همانند دوره‌های اخیر، تراز منفی را شاهد هستیم که نتیجه آن در نهایت به ثبت زیان خالص نزدیک به ۱۹هزار میلیارد ریالی ختم شد. البته از این نکته نیز نباید گذشت که تراز درآمدی در این دوره به مراتب بهتر از نیمه اول سال گذشته بوده است. با لحاظ معاملات امروز این سهم در بازار سرمایه، هشتمین روز متوالی است که صف خرید را تجربه می‌کند.

در خصوص آخرین تغییر و تحولات "بانک شهر"، سید علی حسینی عضو هیات مدیره این بانک به تازگی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفته بود: «در حال حاضر، افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی توسط بانک مرکزی متوقف شده، چرا که بانک مرکزی اجازه تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت را نمی‌دهد. چندین بانک در صف تجدید ارزیابی قرار دارند و در صورتی که بانک مرکزی مجوز این امر را صادر کند، تقریبا می‌توان گفت تمام بانک‌ها تجدید ارزیابی را به جریان خواهند انداخت.»

حسینی ادامه داد: «البته باید مدنظر داشت که با توجه به محدودیت‌های بانک مرکزی، انجام افزایش سرمایه از محل یاد شده فعلا عملی نیست و در صورت صدور بخشنامه جدید، بانک‌ها با توجه به شرایط جدید اقدامات لازم را پیش خواهند برد و حتما به سهامداران اطلاع رسانی خواهد شد.»

وی افزود: «"بانک شهر" نیز برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پیش برده و در دست اقدام دارد.»
«عضو هیئت مدیره "بانک شهر" در خصوص زیان انباشته و برنامه‌های در دست اجرا جهت کاهش آن، اظهار داشت: در زیان انباشته کنونی بانک هزینه مطالبات مشکوک الوصول نقش پررنگی ایفا می‌کند. مطابق استاندارد‌های حسابداری، بابت مطالبات مشکوک الوصول ملزم به ذخیره‌گیری هستیم.»

«در این بین، طبق بخشنامه بابت وام‌های اعطایی به دولت، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول گرفته نمی‌شود اما؛ در حال حاضر، این موضوع در مورد شهرداری‌ها صدق نمی‌کند و بابت تسهیلات اعطایی به شهرداری‌ها ذخیره گرفته می‌شود. در نتیجه، حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان از زیان انباشته "بانک شهر" از ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شهرداری‌ها نشأت می‌گیرد.»

«دلیل این که برای مطالبات دولت ذخیره گفته نمی‌شود آن است که از بالاترین ضمانت برخوردار است. حال مسئله این است که وقتی شهرداری‌ها از دولت جدا نیستند، چرا باید رفتار جداگانه‌ای در خصوص مطالبات آن‌ها لحاظ شود!»
علی حسینی تصریح کرد: «در حال حاضر، مصوبه‌ای در دست تنظیم است که بانک‌ها در خصوص مطالبات شهرداری‌ها همانند دولت رفتار کنند و ذخیره‌ای بابت آن در صورت‌های مالی لحاظ نشود. این موضوع فعلا در حد صحبت است اما؛ به زودی بخشنامه می‌شود. اگر اصلاح مقررات صورت گیرد و بابت مطالبات شهرداری همانند مطالبات دولت رفتار شود، بخش قابل توجهی از زیان "بانک شهر" از بین خواهد رفت.»

وی از آخرین وضعیت عملیات بانکداری «شهر» گفت و عنوان کرد: «از طریق جذب منابع ارزان قیمت، هزینه تمام شده پول به شدت کاهش پیدا کرده است و گزارش‌های آتی بانک به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. تلاش بر این است که برخلاف صورت‌های مالی سال ۹۶ که از سوی حسابرسان، مردود اعلام شد، صورت‌های مالی سال ۹۷ به صورت مشروط ارائه شود که این یک گام رو به جلو تلقی می‌شود و نشان دهنده آن است که وضعیت بانک از لحاظ عملیاتی رو به بهبود است. با تداوم این روند، قطعا صورت‌های مالی سال ۹۸ بهتر از گذشته منتشر خواهد شد.»

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر