بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازگشت اقتدار به بورس تهران

حقوقی‌هایی که در هفته گذشته خریدار سهام بوده‌اند، احتمالا در روزهای آتی در سمت فروش بیشتر فعال خواهند شد و این موضوع میتواند بزودی ترمز بریده بازار را متوقف کنند.
کد خبر : ۲۰۶۱۲۷

بازگشت اقتدار به بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، با منتفی شدن رودرویی نظامی ایران و امریکا و عقب نشینی طرفین از برخورد قهرآمیز با یکدیگر و پس از انتقام ایران از امریکا در موشک باران پایگاه نظامی این کشور در عراق، شاهد استقرار آرامش و امنیت در کشور هستیم و هیچگونه تهدیدی متوجه ایران نیست.

فعالان بازار و سرمایه گذاران نیز با مشاهده و درک این موضوع، از دیروز اقدام به ورود و سرمایه گذاری با تمام قوا در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی کرده اند و بورس تهران داغ و هیجان زده و پر اقبال است.

اقتدار دولت در کنترل اوضاع و مدیریت شایسته مدیران و مسئولان سازمان بورس، در ساماندهی و اداره بازار سرمایه، عالی و در خور تحسین است. امری که نتایج خوب و ارزشمندی، چون ورود و جذب صد‌ها میلیارد تومان پول و نقدینگی را به فضای بازار سهام بدنبال داشته و به هدایت نقدینگی به بورس تهران منتهی گشته است؛ لذا شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز نیز به مسیر پرشتاب صعودی خود ادامه داد.

در حالی‌که در رویه عادی معاملات بورس تهران، سقف میزان نوسان شاخص سهام ۵ درصد است، امروز شاخص کل بورس تهران بیش از ۴.۲ درصد رشد داشته است. اگر بنا باشد رشد پرشتاب بورس همچنان ادامه پیدا کند، باید گفت فاصله چندانی برای فتح ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی وجود ندارد.

با این حال حقوقی‌هایی که در هفته گذشته خریدار سهام بوده‌اند، احتمالا در روز‌های آتی در سمت فروش بیشتر فعال خواهند شد و این موضوع میتواند بزودی ترمز بریده بازار را متوقف کنند.

اوضاع بسامان بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فملی، کگل، پارس، شبندر، تاپیکو و پارسان با رشد حدود ۱۵۸۴۲ واحدی روبرو شد.

بازار با بازگشت دامنه نوسان به محدوده قبلی و افت شدید قیمت‌ها در هفته گذشته، تقاضای مطلوبی داشت و رکورد جدیدی را در رشد شاخص کل ثبت کرد تا بخش زیادی از افت هفته گذشته را بازپس گیرد. اینک همه چیز به حالت قبل از رودرویی نظامی ایران و امریکا بازگشته است.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۷۵,۶۵۰ واحد / میزان تغییر ۱۵۸۴۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۳,۶۹۳,۶۹۲ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۹,۳۶۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۳۳۶ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۱۰۴۰ واحد مثبت/ فملی ۶۸۰ واحد مثبت/ کگل ۴۷۲ واحد مثبت/ پارس ۴۶۶ واحد مثبت/ شبندر ۴۳۳ واحد مثبت/ تاپیکو ۴۰۸ واحد مثبت/ پارسان ۳۹۹ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
خساپا ۵۱۶.۶ میلیون سهم/ وتجارت ۴۹۳.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۳۳۷.۳ میلیون سهم/ ذوب ۲۷۲.۹ میلیون سهم/ خپارس ۲۶۰.۸ میلیون سهم

نگاهی به خالص ارزش معاملات خرد
در معاملات امروز خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۱۹۲۹ میلیارد تومان بود که نسبت به روز کاری قبل، افزایش ۴۶ درصدی داشت. شاخص کل نیز با رشد ۱۵۸۴۲ واحدی در ارتفاع ۳۷۵۶۵۰ واحدی قرار گرفت.

اهم اخبار و تحولات روزانه:

۱) معاون سازمان بورس از موافقت بانک‌مرکزی با موضوع خرید اعتباری سهام و اعطای وام در این رابطه خبر داد. خدابخش گفته، این هفته راهکار‌های اجرایی شدن این تصمیم به لحاظ فنی و اعتباری اعلام خواهد شد.

۲) فرهاد حنیفی، معاون بانک‌مرکزی در خصوص خرید اقساطی سهام گفت با عملیاتی شدن خرید اقساطی سهام، مشتری‌ها براساس سررسید، تضامن و نیاز‌های خود به این دو بازار مراجعه می‌کنند و ما امیدوار هستیم با همکاری نزدیک بانک‌مرکزی و سازمان بورس، که از قبل هم وجود داشته، بتوانیم جلوه بزرگ و کامل‌تری را از اقتصاد توانمند کشور نمایان کنیم. وی گفت بحث‌های مربوط به اعطای تسهیلات بانک‌های مجاز به مشتریان برای خرید سهام نهایی شده و به‌زودی سهامداران می‌توانند از تسهیلات بانک‌ها برای خرید سهام استفاده کنند.
۳) سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین در تهران از ۱۶۰ به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
۴) در راستای اجرای چارچوب جدید سیاستگذاری پولی با هدف مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی و نهایتاً کنترل نقدینگی و مهار تورم و فراهم کردن بستر لازم برای سیاست پولی مبتنی بر هدف گذاری تورم با استفاه از ابزار‌های کوتاه‌مدت غیرمستقیم سیاست پولی، دستورالعمل "انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی" توسط شورای محترم پول و اعتبار تصویب شد. لازم به توضیح است که استفاده از "عملیات بازار باز" و همچنین برقراری دامنه نرخ سود (کریدور نرخ سود) از جمله مهمترین مولفه‌های چارچوب جدید سیاست‌گذاری پولی محسوب می‌شوند.
۵) روز گذشته در بورس کالا، لوبکات در سطح ۳۰ میلیون ریال باقی ماند. وکیوم باتوم ۲۳.۲ میلیون ریال قیمت خورد همچنین اوره با رشد قیمتی بین ۲۰.۴ میلیون ریال تا ۲۱.۱ میلیون ریال معامله شد. طی روز جاری، محصولات فولادی عرضه می‌شود.
۶) دلار نیمایی به مرز ۱۲ هزار تومان نزدیک شده و تنور بورس کالا داغ شده است. نرخ تسعیر بر اساس سامانه سنا حدود ۱۱۸۰۰ تومان است.
۷) اعتراضات در شیلی باعث شده تا میزان تولید مس کاهش یابد که به نفع قیمت جهانی است.
۸) دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که رئیس جمهور ایران به نمایندگی از کشورش درباره سقوط هواپیمای اوکراینی عذرخواهی کرده است.
۹) تولید روزانه خودرو به ۴۰۰۰ دستگاه رسید. در ماه‌های قبل تولید به ۱۰۰۰ دستگاه تنزل یافته بود! پارس خودرو هم رکورد تولید زد.
۱۰) وزیر صنعت می‌گوید «مشکل کارخانه هپکو با دریافت سفارش از داخل بزودی حل شده و کارخانه به مدار تولید برمی‌گردد»
۱۱) هیثم بن طارق آل سعید به عنوان پادشاه جدید عمان منصوب شد. او گفته راه من همان راه سلطان قابوس است.
۱۲) بلوک٢.٨ درصدی سهام پتروشیمی ممسنی با قیمت پایه هر سهم ٣۶۵ تومان عرضه خواهد شد.
۱۳) وضعیت خاص در استرالیا، تقویت تقاضا در هند و نزدیک شدن به سال نو چینی باعث شده تا قیمت سنگ آهن و زغالسنگ صعودی شود.

۱۴) سنگ آهنی‌های ایران با وجود تعرفه ۲۵ درصد باز هم علاقه‌مند به صادرات هستند! فولاد مبارکه گفته پیشنهاد داده ایم تعرفه به ۴۰ درصد برسد!
۱۵) در سطح جهانی قرارداد‌های آتی خرید دلار در حال بسته شدن است. این نشان می‌دهد که اجماع تحلیلگران روی تضعیف شاخص دلار است که به نفع کامودیتی‌ها خواهد بود.
۱۶) در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مقرراتی از حیث مالیاتی توسط کمیسیون تلفیق تعیین گردیده است از جمله تعیین مالیات بر خانه‌های لوکس و خودرو‌ها.
۱۷) سفیر انگلیس دیروز در جمع مردم معترض مقابل دانشگاه دستگیر شد. بعدا که مشخص شد وی سفیر بریتانیا است، با همکاری وزارت خارجه آزاد شد.
۱۸) نخست وزیر کانادا گفته پذیرش مسئولیت ایران در ساقط کردن هواپیما، یک گام مهم در جهت پاسخ دادن به خانواده‌های قربانیان است.

پیش بینی بازار دوشنبه ۲۳ دی ۹۸:

همانطور که انتظار می‌رفت، با رفع خطر و پایان درگیری نظامی ایران و امریکا، شاهد ورود مجدد منابع و نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران هستیم و این بخش از فعالیت‌های اقتصادی داغ داغ است.

مردم از بیم افت ارزش پول ملی و تورم سنگین انتظاری در سال آینده، در صدد تبدیل دارایی‌های پولی خود به اشکال مختلف دارایی‌های سرمایه‌ای (نظیر اوراق سهام شرکتها) بوده و اغلب مردم از نگهداشت منابع خویش به شکل ریالی پرهیز می‌کنند. این هراس از موج تورم انتظاری در سه ماهه چهارم سالجاری و بیشتر از همه، در سال آینده، نگرانی‌های عدیده‌ای را متوجه صاحبان سرمایه و نقدینگی نموده و طیف کثیری از مردم را نگران ساخته است.

به‌طوری‌که همه روزه شاهد هجوم طیف کثیری از سرمایه‌گذاران و سرازیر شدن صد‌ها میلیارد تومان پول و نقدینگی به فضای معاملات هستیم و بورس تهران عطش خرید سهام پیدا کرده است. عطشی که به رغم بازدهی نزدیک به ۱۱۰ درصدی آن از ابتدای سالجاری تا کنون، باز هم فرو ننشسته است و بازیگرن این میدان سودای کسب سود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی در سالجاری را در سر می‌پرورانند. در این میان و از بین ۶۱۰ شرکت حاضر در بازار بورس و فرابورس، هر چند قیمت‌ها در اکثر صنایع و نماد‌ها به حد اشباع و تشکیل حباب رسیده است ولیکن سهام ارزنده زیادی نیز یافت میشود که هنوز زیر ارزش ذاتی قرار دارند.

بازگشت اقتدار به بورس تهران
حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قیمت‌های خرد "سنا" و دلار گران‌تر

در تالار محصولات صنعتی و معدنی رخ می‌هد؛

عرضه بیش از هزار تن مس مفتول در بورس کالا

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

"بورس" تنها بازار "تورم‌کش"

ارسال نظر