بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

پرچم بورس، بالاست!

طیف کثیری از کارشناسان خبره بازار معتقدند که بزودی شاهد اشباع خرید و برگشت بازار در جهت اصلاح خواهیم بود.
کد خبر : ۲۰۶۲۹۳

پرچم بورس، بالاست!

به گزارش بورس نیوز، تب بورس و هجوم مردم برای خرید سهام شرکت ها و سرمایه گذاری در بازار جذاب و پر سودی چون بورس تهران، به قدری بالا است که عنقریب شاهد شکسته شدن کانال ۴۰۰ هزار واحدی به دستان توانای فعالان بازار و سهامداران خوشفکر آن باشیم. گفتنی است چند وقتی است که طیف وسیعی از مردم بالاخص صاحبان سرمایه و دارندگان نقدینگی بالا، بورس تهران را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند. بطوریکه روزانه بیش از هزاران میلیارد تومان پول نقد، روانه بازار سرمایه میشود و باهجوم بی امان مشتاقان خرید سهام در بورس مواجه ایم.

حیرت آورتر اینکه، حتی سنگین ترین عرضه ها نیز قادر به فرو نشاندن عطش خریداران و اشتیاق بی محابای آنان برای خرید ، نیست. کار بدانجا کشیده که دیگر ، سهامداران و شاخص کل به رشدهای ۵ هزار تایی در روز اهمیت چندانی نمی دهد و این میزان از رشد را لایق شأن و منزلت خویش نمی دانند. بلکه آنچه عطش بی پایان و سیری ناپذیرِ بورس داغ تهران را قادر به فرونشاندن است، همانا رشدهای ۱۵ هزار واحدی( در روز) است!

بدین ترتیب در غیاب هر گونه رشد و رونق و اعتبار در بازارهای موازی، اینک چشمها به بورس پر فروغ تهران دوخته شده است و بهار دلانگیزی را در فصل سرد، در این بخش از فعالیت های اقتصادی تجربه می کنیم. حاصل آنکه پرچم بورس تهران همچنان بالا است و احدی قادر به پایین کشیدن پرچم پر اهتزاز مان نیست.

ولی این تمام ماجرا و سریال شیرین بورس بازان در فضای معاملات این بازار نیست. بطوریکه احتمال می رود، فردا بازاری منفی و نزولی را شاهد باشیم! مگر اینکه شتاب و سیلان جریان نقدینگی به بازار ، فرو نشیند و از التهاب و گرمای بازار قدری کاسته شود. در غیر اینصورت و با ادامه نهضت سبز بورس بازان و رونق روزافزون در این بخش از فعالیتهای اقتصادی، شکسته شدن مرزهای ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار واحدی و خلق شگفتی ها در بازار جذابی به نام بازار سرمایه ایران، این روند و اشتهای فروننشاندنی، ادامه خواهد داشت.

اوضاع بسامان بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمتها در نمادهایی چون فولاد، فارس، شبندر، تاپیکو، پارسان، همراه و وبملت با رشد حدود ۱۶۴۰۷ واحدی روبرو شد. بازار با رشد یکپارچه و عرضه اندک، با رشدی قابل توجه رکوردی جدید در رشد درصدی و ارتفاع شاخص کل، بر جای گذاشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۹۲،۰۳۸ واحد / میزان تغییر ۱۶،۳۸۸ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۴۲۹۱۰۷۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۹۳۰۶ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۲۷۵ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۲۴۱۳ واحد مثبت/ فارس ۱۱۷۲ واحد مثبت/ شبندر ۴۳۶ واحد مثبت/ تاپیکو ۴۳۳ واحد مثبت/ پارسان ۴۲۵ واحد مثبت/ همراه ۴۰۶ واحد مثبت/ وبملت ۳۹۳ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۰۵ میلیارد سهم/ فولاد ۷۱۸.۶ میلیون سهم/ ذوب ۶۱۲.۶ میلیون سهم/ وبصادر ۵۶۲.۹ میلیون سهم/ وبملت ۲۵۰.۹ میلیون سهم


اهم اخبار و تحولات روزانه
۱_ دلار محصولات پتروشیمی برای هفته جاری ۱۱۷۶۸۵ ريال تعیین شد.

۲_ مس کاتد در بورس کالا ۷۲۰ میلیون ريال قیمت خورد که یکی از رکودرهای جدید نرخ فروش مس محسوب می شود. لوبکات روی ۳۰ میلیون ريال باقی ماند که به نفع روانکارها است. شمش فولاد ارفع نزدیک به ۴۴ میلیون ريال قیمت خورد که یکی از رکوردهای شمش فولاد محسوب می شود!

۳_ وزیر خزانه داری ایالات متحده در ارتباط با ایران گفت در حال راه اندازی کانال سوئیسی جهت اهداف بشر دوستانه هستیم. با چین بر سر خنثی کردن خریدهای نفتی باقی مانده از ایران در حال کار هستیم. ایالات متحده به دنبال هدف قرار دادن مردم ایران نیست.

۴_ ترکیه و روسیه سومین خط لوله گاز طبیعی بین کشورشان را افتتاح می کنند.

۵_ ایالات متحده بعد از چند ده سال وابستگی به واردات نفت خاورمیانه، رسما در ماه قبل تبدیل به صادر کننده مطلق شده است.

۶_ ذوب آهن اصفهان قادر است برای اولین بار در کشور یک ایستگاه ریخته گری را به طور کامل بسازد.

۷_ در پی کسب موفقیت تولید انواع فولاد های خاص در فولاد مبارکه اصفهان ازجمله فولادهای API ویژۀ تولید کلاچ‌های خودرو، فولادهای موردنیاز تولید لوله‌های نفت و گازترش و تولید لوله‌های موردنیاز لوله‌های انتقال آب خلیج‌فارس این بار کارکنان فولاد مبارکه موفق به طراحی و تولید ورق موردنیاز جهت تولید رینگ‌های آلومینیوم استایل شدند.

۸_ عبدالمهدی با سران اربیل برای اخراج نظامیان آمریکا از عراق رایزنی کرده است. آمریکاعراق رابه مسدود کردن حسابهای نفتی تهدید کرده است.

۹_ ختور و سیلام مجوز افزایش سرمایه گرفتند.

۱۰_ روز گذشته در مجمع خودرویی ها گفته شد که سایپا افزایش سرمایه مهمی از تجدید ارزیابی دارد!

۱۱_ ۲۰ درصد سهام شراز ۲۰ بهمن توسط دولت عرضه می شود.

۱۲_ مدیرعامل بورس تهران گفته فروش اقساطی سهام برای دارایی‌های دولت مطرح شد.

۱۳_ نیویورک تایمز می نویسد که بعد از هدف گرفتن آقای سلیمانی در روز سوم ژانویه در کنار فرودگاه بغداد، ایالات متحده در پیام هایی مخفی از طریق سفارت سوئیس، ایران را ترغیب کرد با چنان شدتی واکنش نشان ندهد که آقای ترامپ مجبور شود واکنشی حتی شدیدتر از کشتن قاسم سلیمانی نشان دهد.

۱۴_ وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده است.

۱۵_ امیرقطر به تهران آمد. برخی نشریه ها گفته اند که وی به تهران پیشنهاد کمک ۳ میلیارد دلاری داده است! میدل ایست گفته این کمک مالی در خصوص جریان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی است.

۱۶_ نخست وزیر سوریه به تهران آمده است.

۱۷_ در مجمع سرمایه گذاری رنا گفته شده که «خساپا» امسال افزایش سرمایه سنگینی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد داشت. پیش تر هم مدیرعامل سایپا گفته بود افزایش تجدید ارزیابی دارایی ها تا پایان امسال صورت می گیرد.

۱۸_ گزارش توجیهی هیئت مدیرة معدنی کیمیای زنجان گستران به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ ۲۳۰۴۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۴۰۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل سود انباشته به منظور تامین منابع مالي مورد نياز شرکت جهت سرمايه گذاري در سه واحد معدن سرب و روي و مس و مشارکت در افزايش سرمايه شرکت توسعه معادن سرب و روي مهدي آباد که در تاریخ ۲۲ دی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

۱۹_ گزارش توجیهی افزایش سرمایه ایران رادیاتور از مبلغ ۳۰۰،۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۰۵۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالي و در راستاي تقويت نقدينگي و بهبود بهينه مالي و تامين سرمايه در گردش شرکت که در تاریخ ۱۸ دی به تصویب هیئت مدیره رسید.

۲۰_ وب سایت "میدل ایست آنلاین" با انتشار خبر سفر روز یکشنبه (امروز)" شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به تهران، مدعی شده انگیزه سفر امیر قطر در بحبوحه تنش های منطقه ای جاری بین ایران و آمریکا ارایه پیشنهاد کمک ۳ میلیارد دلاری این کشور به حسن روحانی برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی است." این ادعا در حالی مطرح شده که طبق برآوردهایی که مقامات جمهوری اسلامی امروز اعلام کرده‌اند، مجموع غرامت پرداختی ایران بابت این سانحه حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

۲۱_ سخنگوی دولت در نشست خبری گفته: کشورهای اروپایی به درخواست ترامپ برای خروج از برجام پاسخ منفی دادند. نپذیرفتن خواسته‌های آمریکا یک گام رو به جلو برای دستاوردهای ایران و تنها ماندن آمریکا است.

۲۲_ بر اساس اعلام بانک مرکزی، بدهکاران شبکه بانکی که بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۹۷ پرداخت نکرده‌اند، تا پایان اسفند ۹۸ فرصت دارند تا با مراجعه به شعب، از امکان تسویه نقدی بدهی بدون پرداخت سود مرکب و جریمه، بهره‌مند شوند. به این ترتیب بدهکاران تنها کافی است اصل بدهی و نرخ سود ساده تا تاریخ تسویه نقدی را پرداخت کنند. سقف برخورداری از این مزیت، برای اشخاص حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان است. بانک مرکزی قانون تسهیل بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه تسهیلات‌گیرندگانی که بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷، پرداخت نکرده‌اند، می‌توانند بدهی غیرجاری خود را نقدا تسویه کنند، منتها بدون لحاظ سود مرکب و هیچ گونه جریمه‌ای. در واقع تنها اصل و سود ساده لحاظ شده تا زمان سررسید و پس از آن(تا زمان تسویه نقدی)، ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

۲۳_ وزیر خارجه آمریکا در خصوص حمله راکتی به پایگاه هوایی بلد در عراق گفته، از گزارش‌ها درباره یک حمله راکتی دیگر به یک پایگاه عراقی خشمگین هستم. از دولت عراق میخواهم مسئولان این حمله را که علیه مردم عراق است را پاسخگو کند. با وزیر خارجه فرانسه درباره ادامه تلاش‌های مهم آمریکا و اتحادیه اروپا علیه داعش و همچنین مبارزه با اقدامات مخرب ایران رایزنی کردم.

پیش بینی بازار سه شنبه
با آنکه بازار سهام تهران همچنان داغ و پر رونق است و خیل سهام عرضه شده، تکافوی خریداران را نمی دهد و با برتری نسبی طرف تقاضا مواجه ایم ولی یکی از نکات قابل توجه ، اثر عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها بر روند سهام است. در معاملات امروز خالص تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی بی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده بود (بورس و فرابورس). حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیز خالص خرید حقیقی‌ها در دو روز نخست هفته جاری بوده است. به این ترتیب مجموع خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
با این حال نکته جالب توجه این‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هفته گذشته (تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی) به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. بر این اساس نمی‌توان گفت فروش حقوقی‌هایی که در هفته گذشته به نیت حمایت از سهام در برابر شوک غیراقتصادی انجام شده بود، پایان یافته است و احتمالا این فروش سنگین در معاملات فردا نیز ادامه پیدا کند. لذا همچنان انتظار قدرت‌نمایی حقیقی‌ها وجود دارد. با این حال، باید این حقیقت را پذیرفت که حجم بالایی از سهام حقوقی‌ها (حامیان هفته گذشته سهام) به صورت بالقوه برای عرضه باقی مانده است و نمی‌توان این سناریو را حذف کرد که احتمال هجوم افسارگسیخته نقدینگی از سمت حقیقی‌ها وجود دارد . لذا همین موضوع می‌تواند ضامن ادامه رشد سهام و رونق بازار باشد.
با اینهمه، طیف کثیری از کارشناسان خبره بازار معتقدند که بزودی شاهد اشباع خرید و برگشت بازار در جهت اصلاح خواهیم بود. از طرفی، بسیاری از خریداران و سهامداران، با سودهای هنگفتی مواجه اند که بدون شک برای شناسایی و ذخیره سود، در وضعیت فروش قرار خواهند گرفت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا از فردا شاهد فروکش عطش خرید در بازار و اصلاح قیمتها خواهیم بود؟ یا شتاب و شدت ورود نقدینگی به بازار، مجال هیچ اصلاحی را نخواهد داد؟

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حساب ویژه این سرمایه‌گذار بر خودرویی‌ها؛

درآمد حاصل از سود "ورنا" ۸۹ درصد منفی شد

در پی اعلام این شرکت صنعتی؛

"کیمیا" ۲۱۳ میلیارد ریال فروش داشت

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

آلومینیوم داخلی گران‌تر از فوب خلیج‌فارس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمیدرضا م
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
فرمول شاخص کاملا اشتباه است و همه را به اشتباه می اندازد..برای اثبات این مورد لطفا نزول هفته قبل را در نظر بگیرید.کل هقته قبل نزول داشتیم و سهام هر روز منفی خوردند ولی این هفته همین 2-3 روز اول شاخص نزول خودشو جبران کرد و حتی بالاتر هم رفت ولی سهام هنوز باید چند روز دیگر مثبت بخورند تا به قیمت هفته قبل خود برسند زیرا سهام دامنه نوسان دارند که اجازه نمیدهد همپای شاخص رشد کنند.بنابراین شاخص واقعی نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
باز حباب حباب و بازار خراب کن ها صداشون در امد