بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
به نظر می‌رسد که فضای فعلی بازار سرمایه به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نباشد و چه بسا در صورت عدم عرضه‌ها توسط سهامداران عمده این روند افزایشی همچنان نیز ادامه داشته باشد.
کد خبر : ۲۰۶۳۱۸

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات دیروز شاهد رشد خیره‌کننده قیمت‌ها و افزایش بیش از ۱۶ هزار و ۳۸۸ واحدی شاخص کل بودیم. با توجه به صف‌های خرید سنگین روز یکشنبه و عرضه‌های رخ داده توسط سهامداران حقوقی، انتظار بازار متعادلی برای دیروز وجود داشت، اما با توجه به سنگینی تقاضا در سطح بازار و خرید‌های سنگین اشخاص حقیقی، شاخص کل با رشد بیش از ۴.۳۶ درصدی روبرو شد. در این میان بازگشایی بسیار خوب نماد "فولاد" نیز مزید بر علت شد. قیمت سهام این شرکت با بیش از ۱۲ درصد رشد و پس از تصویب افزایش سرمایه از محل سود انباشته آن، بیش از ۲ هزار واحد شاخص کل را مثبت کرد و به این ترتیب بازار سرمایه یکی از طلایی‌ترین روز‌های خود را پشت سر گذاشت. به این ترتیب شاخص کل با رکوردشکنی جدید در آستانه رسیدن به مرز ۴۰۰ هزار واحد شده و با رشد کمتر از ۲ درصد دیگر به این مرز خواهد رسید.


اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

شاید مهم‌ترین خبر مربوط به بازار، تصویب آیین‌نامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده که توسط هیات دولت ابلاغ شد. هیئت دولت به منظور تسهیل فضای کسب و کار و تقویت بازار سرمایه و رفع تعارض مبنی بر حذف محدودیت استاندارد‌های حسابداری درخصوص انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به حساب افزایش سرمایه، آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، پوشش زیان از محل مازاد تجدید ارزیابی، انتقال این مازاد به حساب سود و زیان یا اندوخته یا توزیع آن به هر شکل بین صاحبان سرمایه، به منزله عدم رعایت استاندارد‌های حسابداری و هم‌چنین تحقق درآمد در آن سال است و مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

هم‌چنین، در صورتی که اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم ظرف یک سال پس از تجدید ارزیابی (شناسایی و ثبت تجدید ارزیابی در دفاتر قانونی شرکت)، تشریفات قانونی جهت انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به حساب سرمایه و نیز ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها را انجام دهند، مازاد تجدید ارزیابی که به حساب سرمایه منتقل می‌شود مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.

در خبری از بازار پول، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه محدود کردن گردش ریال در کشور در یک سال گذشته برای کنترل بازار ارز و پول تعیین‌کننده بود، گفت: برای ما ثبات بازار ارز مهمتر از قیمت ارز است.

وی افزود: برای ما نرخ ارز مهم است، اما ثبات بازار مهمتر از قیمت ارز بوده و همه تلاش ما در بانک مرکزی این است که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازار‌ها حاکم شود. رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تأمین کالا‌های اساسی و ضروری کشور است.

در بازار‌های جهانی شاهد کاهش قیمت طلا با توجه به امضای توافقنامه تجاری آمریکا و چین هستیم. قیمت هراونس طلا با کاهش در حدود ۱۰ دلاری به ۱.۵۳۸ دلار رسید. این در حالی است که قیمت این فلز گرانبها در هفته گذشته و پس از تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به بیش از ۱.۶۰۰ دلار نیز رسیده بود و به این ترتیب شاهد کاهش در حدود ۵ درصدی قیمت طلا در کمتر از ۱۰ روز شود.

بازار امروز
بازار سرمایه روز‌های تاریخی‌ای را سپری می‌کند. هجوم نقدینگی به این بازار و عدم افزایش سهام شناور توسط سهامداران حقوقی که به نظر می‌رسد با مشکل عرضه در قیمت‌های فعلی و به دلیل مخالفت‌های سازمان بورس مواجه هستند منجر به افزایش روز افزون و غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها شده است. به نظر می‌رسد که فضای فعلی بازار سرمایه به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نباشد و چه بسا در صورت عدم عرضه‌ها توسط سهامداران عمده این روند افزایشی همچنان نیز ادامه داشته باشد.

با این حال، اقدام به خرید و سهامداری میان‌مدت و بلندمدت صرفا می‌تواند در سهام شرکت‌های سودآورد و بنیادی توجیه داشته باشد و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های زیان ده و یا با نسبت‌های قیمت به درآمد بالا صرفا با دید کوتاه‌مدت می‌تواند در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر