بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کارشناس و فعال صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

افزایش حاشیه سود دارویی‌ها با یک اتفاق مثبت

فشار طولانی بودن دوره وصول مطالبات از صنعت دارو به داروخانه ها منتقل شده و با کاهش رقابت داروسازان، سود تولید و فروش دارو از جیب داروخانه ها به جیب شرکت های دارویی رفته است.
کد خبر : ۲۰۶۴۰۸

افزایش حاشیه سود دارویی ها با یک اتفاق مثبت

به گزارش بورس نیوز، رییس شورای عالی داروخانه های انجمن داروسازان گفته داروخانه ها به سبب تاخیر در وصول مطالبات در حال ورشکستگی هستند! این در حالی است که بررسی صورت های مالی شرکت های داروسازی نشان می دهد سودآوری شرکت ها سیر صعودی دارد.

امیر حکمت کارشناس و فعال صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: موافق این جمله که داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند، نیستم اما؛ روند سودآوری داروخانه ها در یکی دو سال اخیر کاهش داشته است.

وی افزود: تا قبل از سال ۹۷ داروخانه ها به علت واردات دارو و رقابت بین شرکت های داروسازی داخلی، علاوه بر آنکه دوره وصول مطالبات کوتاه مدتی داشتند، از ۱۰ تا ۳۰ درصد جوایز کالایی هم برخوردار بودند. برای مثال با خرید مکمل ها، (۱ به ۱) یا (۲ به ۱)، مکمل رایگان به عنوان جایزه دریافت می کردند. این جوایز و تخفیفات، از حاشیه سود شرکت های دارویی به شدت می کاست. اما در حال حاضر با یک بررسی ساده صورت های مالی شرکت های دارویی، متوجه می شوید حاشیه سود دارویی ها به شدت رشد داشته و شرکت های دارویی در یک سال اخیر، سودهای خوبی محقق کرده اند. در حالی که قیمت دارو در سال جاری به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

حکمت تصریح کرد: با ممنوعیت و محدودیت واردات دارو، دوره وصول مطالبات داروخانه ها از شرکت های دارویی به شدت افزایش یافته و به عبارتی فشار طولانی بودن دوره وصول مطالبات از صنعت دارو به داروخانه ها منتقل شده و با کاهش رقابت داروسازان، سود تولید و فروش دارو از جیب داروخانه ها به جیب شرکت های دارویی رفته است. علاوه بر این، داروخانه ها در سنوات قبل از محل فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و... سود شناسایی می کردند. اما در حال حاضر، قدرت خرید مردم کاهش داشته و سود داروخانه ها از محل فروش اقلام غیر دارویی نیز کاهش داشته است.

این فعال صنعت دارو ضمن تاکید بر بهبود گردش نقدینگی در شرکت های دارویی گفت: رشد سودآوری دارویی ها بیش از میزان افزایش قیمت داروها در یک سال اخیر بوده است. این رشد سودآوری به دلیل افزایش حجم فروش دارو، کاهش دوره وصول مطالبات، و کاهش چشمگیر جوایز و تخفیفات فروش دارو بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر