بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

پیش به سوی قله های افسانه ای در بورس

ارزش کل بازار (بورس و فربورس و بازار پایه) در حال حاضر به بیش از 130 میلیارد دلار رسیده است. از این رقم فقط 15 تا 20 درصد، سهام شناور آزاد داریم!
کد خبر : ۲۰۶۵۸۷

پیش به سوی قله های افسانه ای در بورس

به گزارش بورس نیوز، در حالی که طیف کثیری از کارشناسان و فعالان بازار انتظار داشتند در پی افزایش ۲۰ درصدی قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها طی چند روز گذشته، در بازار امروز شاهد افت و اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها باشیم و بازار برگردد، ولی ورود و هجوم ده‌ها میلیارد تومان پول تازه و افراد جدیدالورود به بورس با انگیزه خریداری و سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، از نیمه دوم وقت معاملات امروز، ورق برگشت و منفی گرایی شاخص کل و قیمت‌ها جای خود را به مثبت گرایی و ادامه رشد بی امان و طوفانی داد.

حال اکثر سهامداران و فعالان بازار، به شاخص ۴۰۰ هزار واحدی نمی‌اندیشند بلکه آمال و آرزو‌های آن‌ها دستیابی نماگر بازار به ارتفاع ۸۰۰ هزار واحدی است!

البته یکی از عمده دلایل رشد طوفانی و توقف ناپذیر بازار و قیمت ها، عدم عرضه سهام کافی توسط حقوقی ها، نهادها، و صندوق‌های حامی بازار است که با تشنه نگه داشتن فعالان بازار و عدم عرضه‌های سنگین، به حباب موجود در برخی از نماد‌های گنده شده، دامن می‌زنند و آتش بیار معرکه شده اند. متاسفانه متولیان بازار و مدیران کلیدی بورس نیز از این اقدام ناشایست (عرضه کم سهم) حمایت و جانبداری می‌کنند و این امر موجبات رشد و حرکت توقف ناپذیر بورس تهران در چند ماه گذشته را در پی داشته است؛ لذا عطش خرید و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها (به هر قیمتی که شده)، به رفتار و رویه‌ای معمول و طبیعی در بازار تبدیل شده و سهامداران سرمست و خوشحال از تکاثر سرمایه و ثروت خویش، روز‌های پر سود و پر خیر و برکتی را تجربه می‌کنند.

خلاصه اینکه دادوستد‌های آخرین معاملات این هفته نیز بر مدار مثبت ماند تا بورس تهران جبران یک هفته پرفشار را با یک هفته سبزپوشی کامل کند. نکته جالب توجه آن است که بار دیگر قدرت نقدینگی بر دیگر متغیر‌های حاکم بر بازار غلبه کرده و بازار را به سمت عبور پر قدرت از ایستگاه ۴۰۰ هزار واحدی روانه کرده است. با این حال، آن‌چه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند بازگشت توجهات به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها است.

بد نیست بدانید که با افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ها طی دو سال اخیر در بورس، ارزش کل بازار (بورس و فربورس و بازار پایه) در حال حاضر به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است. از این رقم فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد، سهام شناور آزاد داریم!. به عبارتی، کل سهام قابل معامله و عرضه در بازار (شامل ۶۱۰ شرکت فعال)، بیش از ۱۹.۵ میلیارد دلار نیست! این در حالیست که رقم نقدینگی در کشور به بیش از ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است!

و، اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در بازار امروز با ثبت رشد ۳۵۳۲ واحدی به ارتفاعات ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحدی رسید و تنها یک گام دیگر برای رکوردشکنی مجدد و مکرر، فاصله دارد. شاخصی که بهمراه بازیگران خویش، ترسی از ارتفاعات بالا و قیمت‌های اشباع شده ندارد و عزم خود را برای بیرون کشیدن پول خود از نظام بانکی و تبدیل آن به برگه‌های سهام شرکت ها، جزم کرده است.

اوضاع بسامان بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نماد‌هایی بزرگ و کله بزرگی، چون اخابر، وبملت، فملی، نوری، خودرو و ... با رشد بیش از ۳۵۳۲ واحدی روبرو بود. بازار امروز هر چند منفی و رو به پایین آغاز کرد، ولی در نیمه دوم وقت معاملات و با ورود بیش از هزاران میلیارد تومان پول جدید و انبوه تقاضا، برگشت موفقی داشت و تا آستانه فتح قله ۴۰۰ هزاری پیش تاخت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۹۹,۴۴۵ واحد / میزان تغییر ۳۵۳۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۴,۵۶۱,۰۷۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۴,۷۸۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۲۶۲ میلیارد سهم.

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
اخابر ۴۱۹ واحد مثبت/ وبملت ۳۹۳ واحد مثبت/ فملی ۳۵۷ واحد مثبت/ نوری ۱۷۲ واحد مثبت/ خودرو ۱۶۷ واحد مثبت.

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۶۵۰.۶ میلیون سهم/ وبصادر ۲۲۲.۵ میلیون سهم/ وپاسار ۱۹۷.۳ میلیون سهم/ وبملت ۱۹۳.۹ میلیون سهم/ ذوب ۱۸۸.۷ میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) صدور مجوز تجدید ارزیابی استارت خورد. غنوش، غمینو، غگل و چند شرکت دیگر آماده برگزاری مجمع می‌شوند.
۲) نماز جمعه این هفته به امامت رهبری اقامه می‌شود.
۳) مدیرعامل فخوز خبر داده: امضای قرارداد ۲۰ میلیون یورویی بومی سازی ماشین ریخته گری و انتقال ۶۰ درصد مالکیت فولاد اکسین از وزارت رفاه به فولاد خوزستان.
۴) هند به دلیل کمبود سنگ آهن، تقاضای خود را تقویت کرده، وضعیت استرالیا و برزیل هم منجر به کاهش مقدار عرضه شده و با تقویت ارزش یوان در مقابل دلار، قیمت سنگ آهن مسیر صعودی گرفته است. همین عاملی شده تا میلگرد هم در چین رشد کند، برخی می‌گویند روند صعودی فولاد ادامه دار است.
۵) امروز توافق چین و آمریکا امضا می‌شود، اما مشخص نیست که محتوای آن منتشر بشود یا نه! آمریکا می‌گوید تعرفه‌ها علیه چین را کاهش نداده، اما آن‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا خرید می‌کنند.
۶) دولت امریکا به زودى مانع انتشار انتظارات و پیش بینیهاى مراکز دولتى از نتیجه گزارشات فاندامنتالى اقتصاد امریکا خواهد شد! این بزرگترین تغییر در انتشار گزارشات اقتصاد امریکا بعد از چندین دهه است!
۷) میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا می‌گوید با توجه به اینکه چهارشنبه مجلس نمایندگان قرار است طرح محاکمه استیضاحى را جهت اجرا در سنا تایید کند، میتوان امیدوار بود که جلسه محاکمه استیضاحى روز سه شنبه آینده در سنا برگزار شود.

۸) مسکو می‌گوید هیچ دلیلی برای فعال‌سازی مکانسیم حل‌وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت.
۹) اولین سری کوییک آر توسط پارس خودرو تحویل مشتریان شد.
۱۰) واردات نفت چین در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.
۱۱) فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید به بهره‌برداری رسید. هدف از طراحی و ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، پنج هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است.
۱۲) مقتدی صدر، رهبر ائتلاف پارلمانی سائرون خواستار تظاهرات میلیونی مردم عراق در محکومیت حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور شد.
۱۳) اردوغان دولت سوریه را به اقدام نظامی تهدید کرد و گفت نمی‌تواند تحمل کند که آن‌ها ادلب را می‌زنند.
۱۴) آیت الله روحانی پس از چند روز سکوت، در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و در مقام شاکی از سهل انگاران و خاطیان انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی، اقدام به سخنرانی کرد.
۱۵) وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دعوت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، برای شرکت در جلسه بررسی مسایل مرتبط با ایران را نپذیرفت. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ با تلاش برای آغاز جنگ با ایران تلاش کرده که جایگاه خود را حفظ کند و سعی دارند ازین مسیر وی را با روش دیگری استیضاح کنند.
۱۶) تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در نهایت به نفع بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. در حالی که بازار جهانی مس در شش ماه نخست ۲۰۱۹ میلادی با مازاد عرضه ۷۴ هزار تنی روبرو شد این رقم در شش ماه دوم سال گذشته با کسری ۳۰۰ هزار تنی عرضه همراه بوده و در نتیجه بازار جهانی مس سال ۲۰۱۹ را با کمبود ۲۲۴ هزار تنی عرضه پشت سر گذاشت. پیش بینی می‌شود قیمت پایه هر تن مس در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۹۸۶ دلار خواهد رسید.
۱۷) قطعی گاز پتروشیمی‌ها به دلیل سرما، جای نگرانی دارد. این مساله‌ای است که بر سود شرکت‌های مرتبط، اثر ات کاهنده درآمدی بالایی خواهد داشت.
۱۸) سفیر انگلیس در تهران شب گذشته با پرواز دوحه، از ایران رفت.
۱۹) وام ازدوج زوجین ۱۰۰ میلیون تومان شد. یعنی هر یک از زوج‌ها از ابتدای سال آینده ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. با تصویت وام ۱۰۰ میلیونی از سال ۱۳۹۹ این وام به زوجین پرداخت می‌شود. مدت بازپرداخت این وام ۵ ساله خواهد بود و یک ضامن برای دریافت آن کفایت می‌کند.
۲۰) یک مقام وزارت امور خارجه روسیه: مسکو معتقد است که آغاز بکار ساز و کار تروییکای اروپایی برای حل و فصل اختلافات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است.
۲۱) در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۹، کمیسیون تلفیق مجلس، با افزودن یک بند الحاقی به لایحه پیشنهادی دولت، دریافت مالیات بر ثروت در سال ۹۹ را الزامی کرد.
۲۲) اقتصاد ایران در جمع ۵ اقتصاد بد دنیا قرار گرفت. با وجود بهبود رشد اقتصادی جهان در سال آینده، گزارش‌های واحد مطالعات اقتصادی اکونومیست نشان می‌دهد ایران در سال‌۲۰۲۰ در فهرست ۵ کشوری قرار دارد که بدترین عملکرد اقتصادی را دارند و در کنار ونزوئلا، زیمبابوه، ماکائو و آرژانتین قرار گرفته است.

پیش بینی بازار شنبه ۲۸ دی ۹۸
بورس تهران هنچنان داغ و پر رونق است و هر که پیش از ۶ ماه گذشته یک سهم از این بازار خریده، دو تا برده است. چرا که میانگین بازدهی ۶ ماهه بورس تهران نزدیک به ۱۰۰ درصد رسیده و ثروت‌های زیادی در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی خلق شده است. مردم عادی نیز که اخبار و تحولات و بازدهی فوق العاده و افسانه‌ای بورس تهران را می‌شنوند، هر آنچه پول و دارایی و مال و اموال در اختیار دارند، نقد کرده و برای خرید سهام شرکت‌ها به بازار هجوم آورده اند. کار بدانجا کشیده که روزانه هزاران میلیارد تومان پول نقد روانه بازار داغ و شیرین سهام کشور میشود و هر کس آرزو دارد سبدی متنوع از سهام شرکت‌ها را در چنته داشته باشد.

این در حالی است که کلیه بازار‌های موازی با بورس از جمله بازار طلا و ارز، بازار املاک و مستغلات، بازار خودرو، بازار کالا و خدمات و ... سایر بازار‌ها در رکود کامل و ایستایی کم سابقه‌ای بسر می‌برند و تنها بخش فعال و سود و ثروت ساز کشور، بورس تهران است و بس. حال این قافله و کاروان شتابان، کی از حرکت صعودی و رشد و رونق باز می‌ماند، خدا داند.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
تنها راه نجات اقتصاد کشور بازار سرمایه است تازه اقتصاد کشور دارد راه اصلی خودش که همان رشد بازار سرمایه و حمایت از تولید است را دارد پیدا میکند هنوز قیمتهای سهام های باارزش بسیار پایین است و هیچ حبابی وجود ندارد بلکه حباب در بازار های مجاور بیداد میکند