بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
در گفت‌وگو بورس‌نیوز با اعضای اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی بررسی شد؛

آیا "اسنپ" به شرایط خروج رسید!

در زمان ورود استارت آپ به بازار سرمایه، خروج مدیران کلیدی از استارت آپ به نحوی انجام شود که مشکلی در عملکرد استارت آپ ایجاد نشود.
کد خبر : ۲۰۶۹۹۰

آیا

به گزارش بورس‌نیوز، اگر مسیری که بنیان‌گذار هر استارتاپ طی می‌کند را به چهار مرحله «ساخت»، «جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر»، افزایش مقیاس» و «خروج» تفکیک شود، مرحله آخر یعنی خروج از استارتاپ و دریافت نقدینگی در ازای سهام تحت مالکیت، آخرین مرحله و تعیین‌کننده سهم کارآفرین از ارزش ماجراجویی خود خواهد بود.

گزینه‌های خروج از استارتاپ شامل «تملیک یا فروش سهام به شرکتی بزرگ‌تر در صنعت مورد فعالیت یا صنعتی مشابه در ازای دریافت وجه نقد»، «سهام شرکت خریدار و یا ترکیبی از این دو»، «ادغام و تملیک یا ادغام دو شرکت مشابه و هم‌اندازه (Merger of equals)» و «خرید یا تملیک (Acquisition or takeover) شرکت کوچک‌تر (هدف) توسط شرکتی بزرگ‌تر (خریدار) یا فروش سهام به کارآفرین و شرکتی دیگر»؛ «بازخرید سهام که بیش‌تر در مورد سرمایه‌گذاران در مراحل بلوغ شرکت‌ها و صندوق‌های اختصاصی (Private Equities)» یا در آخر «عرضه شرکت در بازار سرمایه و فروش سهام در بورس» است.

می‌توان نگاه ژوبین علاقبند ، مدیر عامل شرکت اسنپ و ورود به بازارسرمایه را با بورس‌نیوز بخوانید

با توجه به فضای رقابتی بین استارت‌آپ‌ها، به نظر می‌رسد بعضی مدیران استارت‌آپ‌های حوزه حمل‌و‌نقل، فروش‌اینترنتی و... آماده خروج از بازار فعلی و هدف‌گذاری بزرگ‌تری مانند ورود به بازار سرمایه هستند.

آیا

شرکت اسنپ از مدت‌ها قبل برنامه خروج را پی‌ریزی کرده و ورود این شرکت به بازار سرمایه، به همین منظور در دستور کار قرار گرفته اما؛ طبق آخرین صحبت‌های مدیران این شرکت، بازار سرمایه هنوز آمادگی پذیرش استارت‌آپ‌ها را ندارد و مدیران اسنپ باید تدبیری دیگر برای خروج شان از این شرکت بیندیشند.


نباید در مقابل استراتژی خروج، مقاومت کرد
رضا الفت نسب عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌و‌کار‌های مجازی در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: استراتژی خروج جزو استراتژی‌های مدیریتی هر کسب‌و‌کار است که نشانه از بیرون مشاهده نمی‌شود که بتوان تشخیص داد استارت‌آپ قرار است سرمایه‌گذار جدید جذب کند یا ادغام شود یا...؛ این استراتژی درونی هر مجموعه است.

آیا

این فعال حوزه استارت‌آپ اظهارکرد: ممکن است شرکتی مانند اسنپ برای توسعه کسب‌و‌کار خود برنامه‌ریزی ۱۰ ساله داشته باشد که فعالیت‌های خود را از تهران آغاز کرده و به تدریج در شهرستان‌ها نیز نفوذ کند و... و برای هر مرحله از این برنامه‌ها بودجه‌ای هم تعیین کند و در یکی از مراحل هم نیاز به جذب سرمایه گذار داشته باشد.

وی افزود: بعضی کسب‌و‌کار‌ها نیز سال‌ها است با سرمایه خودشان کار می‌کنند و قصد جذب سرمایه‌گذار جدید را هم ندارند اما؛ به نظر می‌رسد با توجه به وجود رقبای مختلف و شرایط بازار، کار حساس بوده و اگر کسب‌و‌کار در موقعیت قرار بگیرد باید جذب سرمایه‌گذار کند. این موارد از بیرون نشانه خاصی ندارد، اما این استراتژی از قبل توسط شرکت برنامه ریزی شده است.

الفت نسب در پاسخ به این سوال که «اگر شرکتی مثل اسنپ در فضای رقابتی بازار با ریسک احتمال از دست دادن بخشی از بازار خود مواجه باشد یعنی به شرایط خروج رسیده؟» گفت: بله، این رقابت می‌تواند استارت آپ‌ها را به شرایط خروج نزدیک کند. مثلا «اسنپ فود» به سبب شرایط رقابتی با «بدو فود» نیاز به جذب سرمایه‌گذار را احساس کرد و در این مسیر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تجربه نشان داده اگر فرآیند جذب سرمایه‌گذار به خوبی انجام شود، اتفاق مثبتی خواهد بود؛ اگر شرکتی در مورد استراتژی خروج و جذب سرمایه‌گذار جدید مقاومت کند، احتمالا با مشکلاتی مواجه شده و کار سختی پیش رو خواهد داشت.

آیا

الفت نسب در مورد میزان جذابیت استارت آپی که به دلیل رقابت و... به شرایط خروج رسیده گفت: میزان جذابیت یک استارت آپ برای سرمایه‌گذار جدید بستگی به استراتژی‌های سرمایه‌گذاران هم دارد؛ سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را دارد، ریسک این سرمایه‌گذاری را هم پذیرفته است؛ البته سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپی که تجربه فعالیت در بازار داشته و مشتریان خاص خود را هم دارد، به مراتب کم‌ریسک‌تر از سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپی است که فقط در حد ایده بوده و تازه قصد آغاز فعالیت دارد.

فعال حوزه کسب و کار‌های اینترنتی در خاتمه گفت: راه نجات استارت‌آپ‌ها، ورود حداقل یک استارت‌آپ به بازار سرمایه است؛ پذیرش حداقل یک استارت‌آپ در بازار سرمایه، نقطه عطفی برای استارت‌آپ‌های کشور بوده که می‌تواند آینده بهتری برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کار‌های اینترنتی رقم بزند.

خروجی بدون مشکل مدیران، نخستین تجربه استارت‌آپی در ایران
شایان شلیله بنيانگذار جشنواره وب و موبايل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بطور کلی دو استراتژی خروج از استارت‌آپ در دنیا به صورت جدی دنبال می‌شوده که بهترین روش عرضه استارت‌آپ در بازار سرمایه و فروش سهام در این بازار است.

آیا

وی ادامه داد: دومین روش، بحث ادغام و تملیک استارت‌آپ بوده یعنی یک استارت‌آپ بزرگتر، استارت‌آپ کوچکتر را خریداری کرده و مالکان استارت آپ کوچکتر با فروش تمام سهام خود، از استارت‌آپ خارج می‌شوند.

این فعال حوزه استارت‌آپ ایران افزود: استارت‌آپ‌ها نیز دو نوع هستند؛ نوع اول استارت‌آپ‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا (VC)‌ها مدیریت می‌شوند و بنیان‌گذاران سهام زیادی ندارند و نوع دوم استارت‌آپ‌هایی که سرمایه‌گذاران در آن درصد سهام زیادی ندارند؛ استراتژی خروج هم بستگی به نوع استارت آپ خواهد داشت.

شلیله در رابطه با دلایل ضرورت خروج از استارت‌آپ‌ها گفت: در بعضی استارت‌آپ‌ها، مدیران آن در هر مرحله از جذب سرمایه، بخشی از سهام خود به فروش می‌رسانند و در بعضی دیگر، ممکن است سهامداران اصلی تا به سود رسیدن استارت آپ صبر کنند و استراتژی خروج، ندارند؛ در همه جای دنیا، مدیران استارت‌آپ به استراتژی خروج می‌اندیشند، ولی این طور نیست که اگر استارت‌آپی استراتژی خروج نداشته باشد، محکوم به شکست است.

وی اضافه کرد: در کشور ما با توجه به اینکه هنوز در حوزه عرضه استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه اتفاق مثبتی رقم نخورده، در یکی دو سال گذشته که بحث جذب سرمایه دشوارتر شده، استارت‌آپ‌ها به کاهش هزینه‌ها روی آورده و تغییراتی در مدل تجاری خود اعمال کرده‌اند که در پایان سال مالی، سود شناسایی کنند و از این محل برداشت داشته باشند.

بنيانگذار جشنواره وب و موبايل در مورد وضعیت استارت‌آپ بعد از فرآیند خروج (مثلا عرضه بخشی از سهام استارت آپ در بازار سرمایه) گفت: این موضوع بستگی به میزان واگذاری سهام و تغییرات مدیریتی در استارت‌آپ دارد. مثلا در آمریکا یکی از معضلات استارت آپ‌ها بعد از استراتژی خروج و عرضه در بازار سرمایه، احتمال جدایی مدیران کلیدی از استارت آپ است. چنانچه درصد زیادی از سهام استارت آپ در بازار سرمایه عرضه شده و مدیران کلیدی از استارت آپ جدا شوند، احتمال بروز مشکل در عملکرد استارت آپ و چالش برنامه ریزی و تولید محصولات وجود دارد؛ اما اگر درصد کمی (مثلا ۱۰ تا ۲۰ درصد) از استارت آپ در بازار عرضه شود و در صورت خروج بعضی مدیران، مدیر توانمند دیگری جایگزین شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

شلیله در پایان خاطرنشان کرد: در سایر کشور‌ها تلاش می‌شود در زمان ورود استارت آپ به بازار سرمایه، خروج مدیران کلیدی از استارت آپ به نحوی انجام شود که مشکلی در عملکرد استارت آپ ایجاد نشود. ضمن اینکه در این صورت، تاثیر مثبت عرضه استارت آپ در بازار سرمایه و رسانه‌ای شدن خبر و... موجب افزایش ارزش سهم استارت آپ شده و چه بسا استارت آپ بعد از خروج بخشی از مدیران شرکت و ورود مدیران جدید، وضعیت بهتری هم پیدا کند. نمونه موفق یک استارت آپ، شرکت همکاران سیستم است که بعد از ورود به بازار سرمایه، نه تنها با مشکل مواجه نشد، بلکه حتی عملکرد مناسب تری هم نشان داد. اما نمونه‌هایی هم هستند که بعد از خروج مدیران کلیدی از استارت آپ، استارت آپ با شکست همراه بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قد علم کردن غول های استارت آپی در برابر کرونا

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

استقبال پرشور از عرضه‌اولیه "استارت‌آپ‌ها"

مدیرحقوقی اسنپ در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

پاسخی برای کاهش کاربران "اسنپ"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
س خ
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
من راننده اسنپ هستم.....تابه حال یک ریال بابت بنزین دریافت نکردم وهیچکس جوابگونیست ...حتی نمیدانندچکار بایدکرد...هرباریک نفر جواب میده در دست اقدام است....فقط دروغ....طبل .......
محمد
United States of America
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
مشکل اسنپ اینه که فکر میکنه راننده مجبوره مسافر را با هر کرایه وهر پورسانتی ببره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
اسنپ کرایه هاش خیلی پایین هستش . و با این نرخ تورم که قطعات چند برابر شده . و با بنزین 3000 واقعا صرف نمی کنه .کرایه های پنج سال پیش با العان فرقی نمی کنه .
سید تشنه عدالت
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
با عرض سلام، خدمت دوستان، باید نکته ای را به سمع و نظر شما دوستان و سایر دوستان صاحب نظر پیرامون، اظهار نظر فوق اشاره نمایم، که شرایط تاسیس و روند صعود هر بیزینسی به دخالت وعدم دخالت چندین عواملی اثر گذار بستگی دارد، لذا رشد و ارتقاء و پیشرفت و حتی تضمین ادامه روندی مطلوب و موثر در بخش سرمایهگذاری اینچنینی (سرمایهگذاری خصوصی در امور ابداع و خلقت بیزینس )، قالبا با دخالت عوامل دولتی روبروست، تا زمانی که این مانع بزرگ یعنی وجود تعدادی از عوامل قدرتمند و صاحب نفوذ حکومتی که خط و مشی اصلی را در اختیار دارند، فرضیه خروج و جذب سرمایگذاران و،،،، امریست محال، اگر مدیران ارشد یک کشور با نگرش منفی و به نوعی تنگ نظری عموما نسبت به تصمیات آنا ن مشهود است، به قوت. خویش باقی بماند، کشور نه جای ابداع و اختراع و نوآوری و پیشرفت و علم و تکنولوژی نیست %بحث های فوق در کشور هایست که نوع حکومت و تفکر اقتصادی آنان بر پایه اقتصاد آزاد و پرهیز از هرگونه اشکال تراشی و ایجاد موانع از سوی مسؤلان دولتی میباشد، هر چند محتوای بحث با اظهارات بنده نسخید آنچنانی نداشته، با این وجود بنده قیاس مع الفارغ هم نزدم و تشبیه کامل با علل موانع موضوعات و محتوای متن دارد، و اما بحث دوم، بعنوان مثال عرض کنم، مدیران اسنپ بنابر دلایلی اعم از کمی سن و سال و عدم تجربه کافی، بعضی از تصمیمات آقایان پیرامون باید ها و نبایدها و نوع نگاه آنان که حاصل اقتضای زمان و چالش‌های موجود در فضای بازار کسب و کار، به نوعی نگاه غیر مسؤولانه و بهتر بگویم ذات نگاه آقایان غیر حرفه ای و غیر مهندسی و بر پایه منفعت طلبی و تحصیل و کسب منافع آنی و زودگذر میباشد، لذا ایند ست تفکر، تفکری منسخ و شامل بازارهای دلالی گونه شباحت دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷
خدا لعنت کند بانیان این استارت آپ را که برای دزدیدن کسب کارهای به اسم ایجاد اشتغال ان هم کذایی خون مر دم را مثل ذالو مکیدند