بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
بر این اساس انتظار می‌رود که در سهام شرکت‌های بنیادی شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم و در سایر گروه‌ها نیز معاملات متعادلی و چه بسا مثبتی را ببینیم.
کد خبر : ۲۰۶۹۹۶

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد معاملات متعادل در سطح بازار سرمایه بودیم و پس از چند روز رشد پیاپی قیمت ها، اصلاح قیمتی برخی نماد‌ها را شاهد بودیم. شاخص کل با ۷۳۲ واحد افزایش به ۴۱۰ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۰.۶ درصد افزایش دیگر روند صعودی خود را ادامه داد و به ۱۲۶ هزار و ۷۸۷ واحد رسید.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه
در بازار سرمایه شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال هستیم. از جمله گزارش‌های شب گذشته می‌توان به گزارش شرکت فولاد هرمزگان جنوب اشاره کرد. این شرکت علی رغم پوشش مناسب مقداری فروش محصولات خود، با کاهش در حدود ۳۰ درصدی سودآوری نسبت به سال قبل همراه بود. همچنین شرکت چدن‌سازان نیز با افزایش سودآوری بیش از ۲۰۰ درصدی روبرو بود. با این حال سود عملیاتی شرکت رشد سنگینی نداشت و بخش عمده رشد سودآوری شرکت بابت درآمد ناشی از فروش دارایی‌های ثابت آن بوده است. بانک تجارت نیز همچنان با روند زیان‌دهی روبرو است. با این حال شاهد کاهش چشمگیر و بیش از ۵۰ درصدی زیان این بانک نسبت به سال قبل هستیم و انتظار می‌رود که با شناسایی مجدد سود ناشی از تسعیر ارز، این بانک در انتهای سال سودده شود.

شرکت پتروشیمی نوری نیز روند متعادل سودآوری خود را ادامه داد و در عملکرد ۹ ماهه سود آن به حدود ۹.۱۰۰ ریال به ازای هر سهم رسیده است.

در حوزه پتروشیمی، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. این آیین‌نامه به نحوی تنظیم شده که وزارت نفت از طریق اعطای تنفس خوراک (عدم دریافت بهای خوراک در سال‌های اول و تعویق آن به سال‌های دورتر) اوراق بهادار جذابی را منتشر کند که مالکان نقدینگی ترجیح دهند به جای سپرده‌گذاری در بانک، در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند.
مطابق این آیین‌نامه، وزارت نفت به منظور اطلاع‌رسانی صحیح به عموم مردم برای جلب مشارکت در سرمایه‌گذاری در طرح‌های موضوع قانون، مکلف است نسبت به انتشار متن قانون و آئین‌نامه به همراه فرآیند اجرای ارسال درخواست سرمایه‌گذاری، نمونه گزارش‌های امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح و ... در تارنمای خود اقدام کند.

بازار امروز
بازار امروز نگاه ویژه‌ای به گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها خواهد داشت. با توجه به برخی گزارش‌های منفی از جمله گزارش فولاد هرمزگان جنوب و یا کاهش سودآوری پالایشگاه تهران در سه‌ماهه سوم سال جاری به نظر می‌رسد که در سهام شرکت‌های بنیادی و در جریان بازار امروز، غلبه با عرضه‌ها باشد. در گروه‌های بانکی و خودرویی که لیدر‌های اصلی این روز‌های بازار به شمار می‌آیند، صورت‌های مالی در حال حاضر به نظر می‌رسد که عامل اصلی در نوسانات قیمتی نباشد و موضوعات مهم‌تری (البته از دید سرمایه‌گذاران) همچون افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، عامل اصلی رشد و یا افت قیمت‌ها به شمار می‌آید.

بر این اساس انتظار می‌رود که در سهام شرکت‌های بنیادی شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم و در سایر گروه‌ها نیز معاملات متعادلی و چه بسا مثبتی را ببینیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر