بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به شایعات بی پاسخ بازار و آبشار عرضه های اولیه در بهمن و...
کد خبر : ۲۰۷۱۱۲

به گزارش بورس نیوز گویا بهمن پرشوری در انتظار بازار فرابورس خواهد بود و ۴ عرضه اولیه در راه است. هر هفته، یک عرضه! امیدواریم این وعده مدیران سازمان رنگ عمل به خود بگیرد و عطش سهامداران مشتاق، پاسخ داده شود. شرکت های در انتظار عرضه اولیه ذوب روی اصفهان، مهر آیندگان، کلر پارس، و لاستیک یزد هستند.

 

رونق صادرات یا ارزان فروشی؟
با وجود تحریم ها، فولادی ها باز هم صادرات قابل قبولی داشته اند و در نیمه اول سال صادرات صنعت فولاد نسبت به ۶ ماهه اول پارسال ۳۷ درصد افزایش داشته‌است. اما گزارش های ۹ ماهه بعضی شرکت ها چنگی به دل نمی زد و امیدواریم برای حفظ بازار صادراتی، ارزان فروشی نکرده باشیم و نان به سفره اجنبی نبرده باشیم.

شفاف سازی پر حاشیه 

تقریبا ۲۰ روز پیش مدیرعامل یکی از شرکت های بازار سرمایه یک شفاف سازی عجیب و غریب روانه کدال کرد. ایشان ناله سر داده بودند که در این شرکت خبرهایی در جریان است و از یک کودتا سخن گفته بودند. در شفاف سازی ایشان البته از ۱۶۰ میلیارد قرارداد و بازی ندادن ایشان و یک نماینده بهارستان و دامادش و... هم صحبت شده بود. بعد این شفاف سازی «لکما» متوقف شد. چند روز بعد مدیرعامل مذکور برکنار شد و مدیرعامل جدید معرفی شد (احتمالا کودتایی که از آن سخن گفته بود همین بود). بعد هم رگبار شفاف سازی ها در مورد مناقصات جدید و... ! فقط ای کاش کسی پیگیر نقش نماینده مذکور و دامادش هم می شد تا مشخص شود اصل ماجرا چه بوده است.

 

سنگ پای یارانه ای

اگرچه منابع ارزی محدود است و ارز دولتی کافی برای تخصیص به بعضی کالاهای اساسی مردم را نداریم؛ اما خداروشکر که ارز آنقدر هست که میلیون میلیون دلار خرج واردات سنگ پا و غذای سگ و گربه کنیم. فقط حیف که با این همه ادعای پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی و خودکفایی، هنوز باید سگ و گربه از ما بهتران را با غذای خارجی سیر کرد! و باز هم خداروشکر که اگر یارانه ثروتمندان قطع شد، یارانه سگ ها و گربه هایشان برقرار است. ( به آمار واردات ۹ ماهه گمرک رجوع کنید)

 

شرکت شایعه ساز و سکوت ناظر

یکی از سهم های پر حاشیه بازار مدتی است که نه تنها رشد نکرده، بلکه افت هم داشته! هر چه به شایعات شرکت نگاه کردیم، همه چیز مثبت بود و دلیلی برای ریزش قیمت آن هم در یک بازار کاملا صعودی، مشاهده نکردیم. مدیرعامل شرکت هم که تا همین چند ماه پیش از بس نشست خبری برگزار می کرد و آنلاین جواب سهامداران را می داد، شهره شده بود، ناگهان تغییر رویه داد و خبرنگار میدید فرار می کرد! این رفتارها این ذهنیت را ایجاد می کرد که شاید قرار است عمدا قیمت سهم پایین نگه داشته شود تا بعضی ها، چارپایشان از پل بگذرد! امروز کاملا ناگهانی، سهم صف خرید شد و باز هم شایعاتی از معامله بلوکی سهم آخر این ماه، و نهایی شدن قراردادهای جدید و... مطرح شد. حالا چرا در بازاری که مرتبا از شفافیت داد سخن هست، کسی نمی پرسد در این شرکت چه خبر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در عرضه اولیه امروز رقم خورد؛

رکورد جدیدی در عرضه اولیه «فروی»

معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

موتور عرضه‌های اولیه راه افتاد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

حُسن ختامی به نام ۴ عرضه‌اولیه در فرابورس

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

رشد سودآوری در ۹‌ماهه‌های ۷۲درصد از بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Germany
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
های وب مرموز ترین و غیر شفاف ترین سهم بازار بورس