بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

روند بازار با دلار قابل پیش بینی است

افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری با ریسک معاملاتی پایین دارند بهتر هست سهم‌های بزرگ با نقدشوندگی بالا را انتخاب کنند.
کد خبر : ۲۰۷۲۱۶

 

روند بازار با دلار قابل پیش بینی استاحسان خورشیدی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اصلاح بازار به بورس نیوز اظهار کرد:
از زمانی که شاخص رشد ۴۰۰ هزار واحدی را طی کرده، از تکاپو افتاده و موجب نوسان در روند بازار شده و در یک روز معاملاتی اشکال مختلف بازار را مشاهده می‌کنیم، پیش گشایش بازار با خرید و تقاضا آغاز می‌شود اما؛ ساعتی بعد عرضه‌ها افزایش پیدا می‌کند و صف خریدی‌ها نیز صف فروش می‌شوند. در پایان روند ۱ ساله بازار، معمولا جهت درستی نمی‌گیرد و نمی‌توان انتظار صف خرید داشت و در نهایت بازار نیاز به جمع کردن پتانسیل دارد و طبیعی هست که اصلاحی نیز داشته باشد، سهم‌ها باید مقداری دست به دست و معامله شوند تا بررسی شود کندل‌های روزانه استحکام لازم را دارد یا خیر و احتمال استحکام همگانی پیش بینی می‌شود.
وی در رابطه با تاثیرگذاری گزارش ۹ ماهه بر بازار گفت: در ۴ گروه اصلی بازار یعنی فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی که دلار بر آن‌ها تاثیر گذار هست، انتظار گزارش‌های بهتری از آن‌ها می‌رفت که در نتیجه قیمت سهم‌ها آنچنان تحت تاثیر قرار نگرفتند. پیش بینی می‌شود آن چیزی که فعالان بازار از گزارش‌ها انتظار دارند را نبینیم و البته انحراف شدیدی نیز وجود ندارد.
مدیر سرمایه گذاری بانک قوامین در ادامه به روند بازار اشاره داشت و افزود: روند بازار را می‌توان با دلار پیش بینی کرد و سود ۵۰ درصد از صنایع مستقیما تحت تاثیر دلار هست و با توجه به تنش‌هایی که ایجاد شده در نگاه اول یا این تنش‌ها ادامه پیدا می‌کند و دلار میلی به ریزش و اصلاح نخواهد داشت. با تقاضایی که در پایان سال در بازار دلار به وجود می‌آید بازار، سرمایه زا و صعودی خواهد بود و از بعد دیگر زمانی که تنش‌ها افزایش می‌یابد اگر در این مرحله توافقی حاصل شد، دلار پس از رشدی که داشته امکان اصلاح زیادی خواهد داشت و در بازار سرمایه دچار رکود می‌شویم.
پیش بینی می‌شود شاخص ۴۰۰ هزار وحد را طی کند، شاید اصلاحی داشته باشد اما؛ ادامه مسیر با ۴۵۰ هزار واحد همراه خواهد بود و اگر توافقی صورت پذیرد، فعالان اصلی بازار به خاطر ریزش دلار در نهایت فروش را ترجیح خواهند داد.
خورشیدی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد و مثبت بازار، افرادی که تصمیم به  با ریسک معاملاتی پایین دارند بهتر هست سهم‌های بزرگ با نقدشوندگی بالا را انتخاب کنند، گفت: سهم‌های پایه‌ای و کوچک نیز جذابیت دارند به خاطر پولی که وارد بازار کرده اند اما؛ در پی شهادت سردار سلیمانی تنها سهم‌هایی که قابلیت نقد شوندگی داشت، سهم‌های بنیادی بود. در زمان ریزش یا اصلاح، این ویژگی می‌تواند به کمک سهامداران بیاید تا با کمترین زیان، سهم خود را نقد کنند مگر نه در سهم‌های کوچک اگر صف فروش را شاهد باشیم سهامدار عمده نیز جرات جمع کردن صف فروش را نخواهد داشت و عملا قدرت مانور را از سهامداران خواهند گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز :

احتمال تزلزل شاخص وجود دارد

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تداوم رشد بازار بعد از یک اصلاح مقطعی

ارسال نظر