بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
دلیل تقاضای بالا برای این سهم چیست؛

جانی تازه در خطوط «شفارس»

«شفارس» برآورد کرده در فصل زمستان به درآمد ۵۰۰ میلیارد ریالی دست یابد که با توجه به روند صعودی فصول گذشته و همچنین برنامه‌های تولید محصولات جدید، تحقق آن چندان دور از دسترس نیست.
کد خبر : ۲۰۷۲۲۸

جانی تازه در خطوط «شفارس»

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «صنایع شیمیایی فارس» طی دوره ۹ ماهه منتهی به آذر سال جاری به ازای هر سهم، با رشد جالب توجه ۱۵۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵۵ ریال سود ساخت.

در واقع، فصل بهار با ۴۷ ریال و تابستان با ۵۳ ریال سود به ازای هر سهم به پایان رسید و پاییز شرکت اوضاع کمی بهتر بود و ۵۵ ریال سود شناسایی شد.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، سودآوری «شفارس» در سال جاری به شدت نسبت به گذشته متحول شده که علت اصلی آن مربوط به رشد درآمد‌های عملیاتی شرکت است؛ چرا که در دوره جاری با وجود رشد ۶۰ درصدی درآمدها، بهای تمام شده ۴۶ درصد افزایش یافته است. به همین علت حاشیه سود ناخالص از ۱۳ به ۲۰ درصد رشد کرده است.

جانی تازه در خطوط «شفارس»

درآمد فروش محصولات طی مدت یاد شده ۶۰ درصد رشد کرده و به رقم ۱۴۸۳ میلیارد ریال رسیده است. هر چند که مقدار فروش با افت همراه بوده اما؛ در نتیجه افزایش نرخ محصولات پتروشیمی، نرخ محصولات «شفارس» نیز در اندازه‌ای رشد کرد که درآمد دوره ۹ ماهه سال ۹۸ از کل دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ فراتر رفته است.

لازم به ذکر است که «شفارس» برآورد کرده در فصل زمستان به درآمد ۵۰۰ میلیارد ریالی دست یابد که با توجه به روند فصول گذشته، تحقق آن چندان دور از دسترس نیست.

در حال حاضر صادرات حجم اندکی از فروش را شامل می‌شود اما؛ شرکت در نظر دارد صادرات محصول پارافرمالدیید خود را با توجه به راه‌اندازی واحد مربوطه توسعه بخشد. می‌توان امیدوار بود با افزایش تولید و فروش این محصول، هزینه‌های جذب نشده در تولید کمتر شود و سود شرکت بیش از پیش در سال آتی رشد کند.

البته «شفارس» به صورت آزمایشی انواع محصولات کودی را تولید کرده و در مرحله بعد به دنبال خرید تجهیزات و ماشین آلات مربوطه است.

از نگاه سهامداران «شفارس» در سال جاری بازدهی بسیار چشم‌نواز ۶۶۷ درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در واقع، رشد حدود ۷ برابری در این سهم رقم زده شد. این در حالی است که در سه دوره مالی گذشته، بازدهی این سهم کمتر از شاخص بود و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ سهامداران خود را متحمل زیان کرده بود. ارزش بازار این شرکت هم اکنون بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال است.

جانی تازه در خطوط «شفارس»

در نظرسنجی آبسیم پلاس مشخص شد که ۶۱ درصد از سهامداران ابراز تمایل به خرید سهام «شفارس» کردند و در مقابل، ۳۹ درصد موقعیت فروش را برگزیدند.

نگاهی به آمار معاملات نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا به امروز بالغ بر ۳۵ هزار خریدار در مقابل ۲۴ فروشنده قرار گرفته‌اند و همانند نتیجه نظرسنجی، تعداد خریداران بیش از فروشندگان است.

در این بین، حقوقی‌ها با واگذاری ۳ میلیون سهم به حقیقی ها، برآیند خروج در این سهم را ترسیم کردند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
زنگ مجمع
به دنبال انتشار خبر مجمع شرکت صنایع شیمیایی فارس؛

زنگ مجمع "شفارس" به صدا درآمد

سود تنها ۱۸۶ ریالی هر سهم صنایع شیمیایی فارس در ۶ ماهه اول امسال؛

عدم تناسب جدی قیمت سهام با عملکرد "شفارس"

ارسال نظر