بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"خودرو" قربانی شرایط سیاسی

صنعت خودروی کشور با تولید چند محصول محدود و آن هم با کیفیت نه چندان مناسب آینده روشنی پیش رو ندارد.
کد خبر : ۲۰۷۲۴۶

به گزارش بورس‌نیوز، دو شرکت خودروساز گزارش عملکرد ۹ ماهه خود را منتشر کرده اند. ایران خودرو رکورد فروش فصلی خود را در پاییز و به مبلغ ۱۰۰۶۷ میلیارد تومان به ثبت رساند که در قیاس با فصل قبل ۳۳ درصد بیشتر بوده اما، علی‌رغم این امر، با بهای تمام شده ی ۱۱۰۳۹ میلیارد تومانی، شرکت با زیان خالص ۹۷۱ میلیارد تومانی مواجه شده است.

در پاییز هزینه‌های عمومی و اداری ۴۷۶ میلیارد تومان و هزینه‌های مالی ۱۳۴۶میلیارد تومان بوده که به ترتیب ۲۷ و ۳۶درصد بیشتر از تابستان هستند.

ایران خودرو در بهار ۱۱۵۹، تابستان ۲۳۱۲ و در پاییز ۱۷۵۴ ریال زیان به ازای هر سهم داشته است. این شرکت در مجموع در ۹ ماهه سال جاری ۷۹۹۵ میلیارد تومان زیان خالص معادل ۵۲۲.۵ تومان زیان به ازای هر سهم داشته که در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد بیشتر شده است.

 

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی که اوایل سال جاری بر خوردویی‌ها اعمال شد و منجر به دپوی حجم زیادی خودرو در پارکینگ کارخانجات شد، بیش از آنکه ناشی از مشکلات بین المللی باشد، ناشی از مشکلات داخلی بود.

وی ادامه داد: اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی رخ نداده که تکمیل شدن خودروهای ناقص در پارکینگ کارخانجات را به آن ربط دهیم اما؛ تکمیل خودروهای ناقص به خاطر تغییراتی که در منشا تامین قطعات و عمدتا از سوی وزارت صنعت ایجاد شده بود، رخ داد.

وی افزود: اما نمی‌توان گفت وضعیت بهبود پیدا کرده یا خیر چراکه طبق آمارهای وزارت صمت، تیراژ تولید افت ۴۰درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرده و احتمالا این افت تولید فعلا برطرف نخواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تنوع محصولات به شدت کاهش داشته و تولیدات خودروسازان محدود به چند محصول خواهد شد که اگر قرار باشد همین چند محصول محدود هم به سبب مشکلات استاندارد از سبد تولید خارج شوند مشکلات پررنگ تر خواهد شد.

زاوه در پیش بینی وضعیت بازار خودرو و سودآوری شرکت های خودروساز با شرایط فعلی گفت: با این شرایط مردم چاره‌ای جز خرید همین چند خودروی تولیدی توسط خودروسازان ندارند، اما از آنجا که خودروهایی که امکان تولید آن وجود دارد، خودروهایی است که قبلا ارزان قیمت بوده و توسط قشر متوسط خریداری می شده، حالا با افزایش قیمت‌ها احتمالا شاهد رکود در بازار خودروسازان خواهیم بود. به رشد سودآوری (سود عملیاتی) شرکت های خودروساز هم خوشبین نیستم.

وی اضافه کرد: مشکلات صنعت خودرو ناشی از سیاست های نادرست دولت است. حتی توانمندترین مدیر در صنعت خودرو با وجود دخالت های دولت در صنعت خودرو و محدودیت تراشی های وزارت صمت امکان رفع مشکلات را نخواهد داشت. صنعت خودرو به نوعی قربانی شرایط سیاسی شده و اگر همین شیوه ادامه داشته باشد، صنعت خودروسازی کشور در چند سال آینده مشکلات بیشتری خواهد داشت. صنعت خودروی کشور با تولید چند محصول محدود و آن هم با کیفیت نه چندان مناسب آینده روشنی پیش رو ندارد. نمی توان مرتبا از خودکفایی دم زد، ولی تولیدکنندگان تحت فشار باشند و به جای پیشرفت، عقبگرد داشته باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۱۰درصدی درآمد‌های عملیاتی در حساب شرکت؛

زیان ۶ماهه "خساپا" نزولی شد

ادامه روند مثبت فروش ایران خودرو در دی ماه

ثبت فروش ۱۷۴ هزار میلیارد ریالی در ۱۰ ماهه سال جاری

داشبورد خودروساز نارنجی‌پوش بررسی شد؛

بار فروش "خساپا" بر دوش پراید و تیبا

در آستانه فرا رسيدن سال‌روز پيروزي انقلاب اسلامي:‌

ركورد توليد در ايران‌خودرو شكسته شد

ارسال نظر