بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
کد خبر : ۲۰۷۴۲۲

 

بازار فرابورس ایران هفته منتهی به 4 بهمن را در حالی به پایان رساند که شاخص آیفکس نسبت به ابتدای هفته، رشد 3.5 درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب شاخص فرابورس نسبت به ابتدای سال 134 درصد رشد کرد. همچنین در این هفته ارزش بازار با عبور از 5 میلیون و 609 هزار میلیارد ریال، رشد 3.9 درصدی نسبت به ابتدای هفته و 118 درصدی نسبت به ابتدای سال را رقم زد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم تمام بازارهای فرابورس از لحاظ ارزش، حجم و تعداد معاملات نسبت به هفته پیش‌تر، وضعیتی صعودی داشتند. به این ترتیب ارزش کل معاملات با ثبت بیش از 100 هزار میلیارد ریال معامله در این هفته، رشد 43 درصدی نسبت به هفته پیش از آن داشت.

حجم کل معاملات نیز با عبور از 10 میلیون ورقه جابجایی اوراق بهادار، رشد 26 درصدی نسبت به هفته منتهی به 27 دی داشت. همچنین تعداد کل معاملات نیز با ثبت یک میلیون و 627 هزار دفعه معامله، رشد 45 درصدی را در تقویم آماری این متغیر رقم زد.

 

 سه بازار برتر بر اساس ارزش معاملات

در هفته‌ای که یک نیمه آن در دی و نیمه دیگرش در بهمن قرار داشت، بازار دوم فرابورس ایران بود که نسبت به سایر بازارها از ارزش بیشتری برخوردار بود؛ این بازار با بیش از 35 هزار میلیارد ریال معامله، رشد 36 درصدی نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند و جالب این است که این بازار به لحاظ حجم معاملات نیز نسبت به سایر بازارها در سطحی بالاتر قرار داشت.

اما در در رتبه دوم ارزش معاملات در بازارهای مختلف فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی قرار داشت که با ثبت بیش از 32 هزار میلیارد ریال معامله، رشد 65 درصدی نسبت به هفته قبل داشت؛ این بازار به لحاظ حجم معاملات در نیمه پایین رتبه بندی قرار داشت.

در رتبه سوم ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس نیز بازار پایه با 21 هزار میلیارد معامله قرار داشت که از این لحاط رشدی 17 درصدی نسبت به هفته گذشته را به ثبت رساند.

همچنین بازار اول، بازار SME و بازار سوم فرابورس به ترتیب در رتبه‌های سوم تا ششم ارزش معاملات قرار داشتند.

 

صنایع پیشرو معاملاتی در هفته گذشته

در هفته منتهی به 4 بهمن، صنایع مختلف وزن‌های متفاوتی را در ارتقای شاخص فرابورس بر دوش داشتند. به این ترتیب گروه محصولات شیمیایی با میزبانی از 10 درصد از ارزش کل معاملات در بیشترین بار معاملاتی را بر عهده داشت؛ پس از آن گروه فلزات اساسی بود که این گروه نیز با حدود 10 درصد از کل معاملات، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، مواد و محصولات دارویی و نیز سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با 9، 7 و 7 درصد از ارزش کل معاملات به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ریز معاملات بازارها و صنایع مختلف در فرابورس ایران به بخش گزارش‌های آماری مراجعه کنید.

مهمترین رویدادهای فرابورس

اتمام پذیره‌نویسی 600 میلیون سهم تامین سرمایه دماوند در بازار سوم فرابورس ایران در نخستین روز از مهلت 30 روزه یکی از مهمترین رویدادهای مهم هفته گذشته بود. در این پذیره‌نویسی تقاضای ثبت‌شده در سیستم معاملات بیش از 763 میلیون سهم بود که در مجموع 27 هزار و 314 کد معاملاتی، امکان دریافت اوراق را پیدا کردند و از این تعداد 168 کد مربوط به حقوقی‌ها و 27 هزار و 146 کد مربوط به معامله‌گران حقیقی بود.

همچنین آغاز عملیات بازار باز برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور از امروز 28 دی‌ماه دیگر اتفاق مهم در بازار فرابورس ایران بود. به این ترتیب بانک مرکزی در راستای اعمال سیاست‌های خود، اگر قصد تزریق پول در اقتصاد را داشته باشد، اقدام به خرید اوراق مالی اسلامی و اگر بخواهد پول را جمع‌آوری کند، اقدام به فروش این اوراق در سطح بانک‌ها می‌کند.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر