بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
پیش گشایش؛

هجوم نقدینگی

شرایط بازار سرمایه با توجه به هجوم نقدینگی اوضاع خاصی را تجربه می‌کند و شاهد هیچ گونه اصلاح قیمتی در بازار و به خصوص شرکت‌های کوچک نیستیم.
کد خبر : ۲۰۷۶۱۱

هجوم نقدینگی

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه همچنان با روند صعودی و غیرقابل توقفی همراه و در جریان معاملات روز گذشته با بیش از ۵ هزار و ۷۹۰ واحدی به رکورد جدیدی دست یافت و رقم ۴۱۷ هزار واحدی را ثبت کرد.

شاخص هم وزن نیز رشد ۲.۸ درصدی را ثبت کرد و به ۱۳۵ هزار و ۵۴۱ واحد افزایش یافت. ارزش معاملات بازار سرمایه نیز روند خوب خود را ادامه داد و معاملات روز گذشته بورس و فرابورس مجموعا به بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد ریال رسید. البته لازم به ذکر است، بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال از این معاملات مربوط به پذیره نویسی و معاملات اوراق بدهی بوده است.

نماد‌های "اخابر"، "رمپنا"، "وامید" و "حکشتی" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و "فملی" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت.


اقتصاد کلان و صنایع
در خبری در حوزه اقتصاد کلان، وزیر اقتصاد در رابطه با اصلاح قانون مالیات مستقیم نیز گفت: قرار بود سال ۹۸ این کار انجام شود، پیش‌نویس لایحه اول بهمن به دولت ارسال شد، خواهش کردیم که بررسی آن سریع‌تر انجام شود. در بخش مالیات تأکید داریم که نباید فشار به مودیان شفاف و خوش حساب بیاید بلکه از طریق ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد پایه‌های مالیاتی درآمد‌ها را بالا ببریم. دشمن دنبال مسدود کردن مبادی منابع به کشور است بهترین راه این است که با درآمد‌های تمیز جایگزین شود. اساساً در بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده، چاره‌ای نداریم این انتخاب نیست بلکه اجتناب‌ناپذیر است. نسبت مالیات به (GDP) (تولید ناخالص داخلی) قابل قبول نیست، نمی‌خواهم بگویم در دنیا و در برخی کشور‌ها بالای ۱۸ درصد است. در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مجموع درآمد افراد دیده شده و نه خانوار.

در خبری در حوزه بانکی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۹ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی ۶۲۶۲.۷ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مبلغ ۱۴۳۸.۷ هزار میلیارد ریال معادل ۲۹.۸ درصد افزایش یافته است. قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه سال جاری مبلغ ۳۴۰۸.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۵۴.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته مبلغ ۵۶۰.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه سال جاری معادل ۱،۳۵۸ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۳۹.۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۳۴۰۸.۴ هزار میلیارد ریال) است.

در حوزه بین الملل، شاهد ادامه خبر‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا در چین و سایر کشور‌های جهان هستیم. در جدیدترین واکنش، رئیس جمهور چین نسبت به بروز بحران ناشی از این ویروس هشدار داد و بر اساس دستور صادر شده تمامی پرواز‌ها از سمت چین به سایر نقاط جهان متوقف شده است. در کشور‌های اروپایی و آمریکا نیز نمونه‌هایی از این بیماری مشاهده شده است. این موضوع منجر به کاهش محسوس قیمت فلزات و بورس‌های جهانی شد و به طور طبیعی رشد قیمت جهانی طلا روی داد.

در حوزه بازار سرمایه و بر اساس اعلام شرکت فرابورس، در روز سه‌شنبه شاهد عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان خواهیم بود. ۶۰ میلیون سهم این شرکت در قیمت ۱۴ هزار ریال در روز سه‌شنبه عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد که سهمیه هر کد معاملاتی به حدود ۱۰۰ هزار تومان برسد. بر اساس گفته‌های مسئولین فرابورس قرار است در ماه جاری سهام ۴ شرکت در بازار فرابورس عرضه اولیه شود.


بازار امروز
شرایط بازار سرمایه با توجه به هجوم نقدینگی اوضاع خاصی را تجربه می‌کند و شاهد هیچ گونه اصلاح قیمتی در بازار و به خصوص شرکت‌های کوچک نیستیم. به نظر می‌رسد که شاهد ادامه روند تدریجی صعودی قیمت‌ها در سطح بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر